Geplaatst op: 09-02-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Podiumkunsten uit diep dal

Podiumkunsten uit diep dal
Het bezoek aan professionele podiumkunsten is na een dieptepunt in 2012 definitief uit het dal geklommen. In 2016 groeide het bezoek met 7 procent ten opzichte van 2012. De publieksgebonden inkomsten stegen met 22 procent sterk. Tussen 2015 en 2016 groeide de belangstelling voor klassieke en popconcerten, die voor overige podiumkunsten daalde in die periode. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.


In 2016 trokken klassieke- en popconcerten samen ruim 8,7 miljoen bezoeken. Dat is meer dan in het voormalige recordjaar 2009 en een toename van 3 procent ten opzichte van 2015. De overige podiumkunstvoorstellingen trokken 2 procent minder bezoekers in 2016 dan in 2015. Per saldo was er een stijging van 0,3 procent. Concertbezoekers vormden bijna de helft van het totale publiek van professionele podiumkunsten.


Ruim een derde alle voorstellingen is concert

In 2016 werden in totaal 19,9 duizend concerten gegeven. Dat is ruim 12 procent meer dan in 2012, toen zowel het aantal concerten als het aantal bezoekers een dieptepunt bereikte. Concerten waren in 2016 goed voor ruim 37 procent van alle professionele voorstellingen.

Inkomsten uit podiumkunsten stijgen ook

Landelijk nam het aantal bezoeken aan professionele podiumkunsten tussen het dal in 2012 en 2016 met 7 procent toe. Daarmee stegen ook de publieksgebonden inkomsten, zoals uit de entree, garderobe en merchandising. In 2016 waren deze inkomsten 22 procent hoger dan in 2012. De horecaopbrengsten stegen nog sterker, met 26 procent ten opzichte van 2012. De algemene prijsstijging van goederen en diensten in deze periode bedroeg 4,5 procent.



Toename ingehuurd personeel in 2016

In 2013 werden de in 2010 aangekondigde bezuinigingen in de culturele sector van kracht en werd een dieptepunt bereikt in het aantal mensen dat werkte in de podiumkunsten als werknemer, ingehuurde kracht, vrijwilliger of stagiair. Sindsdien groeit dit weer. In 2016 bestond deze groep uit 21,7 duizend mensen, 8 procent meer dan in 2013. Deze groei berustte tot 2015 vooral op een toename van het aantal ingezette vrijwilligers en stagiaires, die al sinds 2009 bezig is. In 2016 stabiliseerde het aantal vrijwilligers en stagiaires en nam juist het aantal ingehuurde krachten toe (zzp en payroll). Het aantal werkzame personen in loondienst is daarentegen sinds 2013 met 12 procent gedaald. Wel nam deze groep in 2016 nog 71 procent van de gewerkte uren voor haar rekening.


Een vijfde van de voorstellingen in Amsterdam

Met een hoge concentratie voorstellingen en bezoek vormt Amsterdam het zwaartepunt in de professionele podiumkunsten. De in de hoofdstad gevestigde podia programmeerden in 2016 samen 10,4 duizend professionele podiumkunstvoorstellingen, 19,4 procent van het totale landelijke aanbod.


De Amsterdamse voorstellingen trokken in 2016 ruim 5,3 miljoen bezoeken, bijna 30 procent van het landelijke totaal. Van alle concertbezoeken vond 38 procent hier plaats. De hoofdstad heeft enkele grote evenementenhallen, die in 2016 samen 17,3 procent van alle landelijke concertbezoeken trokken.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/06/bezoek-aan-concerten-bereikt-recordhoogte
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podiumkunsten, concerten, theatervoorstellingen

||| Blogs |||

10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/04/18
Rivierenland zet in op Aziatische toeristen
Rivierenland wil meer toeristen uit Azië ontvangen. Afgelopen week is daartoe een start gemaakt met...
23/04/18
Deens verkeersbureau houdt Nederlandse week voor meivakantie
VisitDenmark houdt een ‘Nederlandse week’, een actieweek waarbij wordt gewerkt aan free publicity v...
23/04/18
Exclusief voor leden
Nederlandse kampeerders helemaal niet zuinig
Nederlanders hebben de naam zuinig te zijn maar besteden het meeste aan een vakantieverblijf op de ...
23/04/18
Fort Honswijk officieel geopend voor recreatie
De ‘Stelling van Honswijk’ op het Eiland van Schalkwijk in de provincie Utrecht heeft de afgelopen ...
23/04/18
Exclusief voor leden
Lager verzuim door meer aandacht voor gezond werken
Ben je ondernemer in de recreatiesector en je besteedt veel aandacht aan veilig en gezond werken? D...
20/04/18
Exclusief voor leden
Landal duurzaamste merk volgens Sustainable Brand Index van 2018
Via interviews met consumenten maakt het adviesbedrijf SB Insight jaarlijks de Sustainable Brand In...
20/04/18
Sterke groei toerisme in januari 2018
Ook in de winter blijft het Nederlands toerisme als kool groeien. CBS heeft de voorlopige cijfers ov...
20/04/18
Exclusief voor leden
Utrechts bedrijf levert autonoom vervoer bij Brussels Airport
De raad van bestuur van De Lijn en het directiecomité van Brussels Airport Company hebben he...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk