Geplaatst op: 09-02-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Podiumkunsten uit diep dal

Podiumkunsten uit diep dal
Het bezoek aan professionele podiumkunsten is na een dieptepunt in 2012 definitief uit het dal geklommen. In 2016 groeide het bezoek met 7 procent ten opzichte van 2012. De publieksgebonden inkomsten stegen met 22 procent sterk. Tussen 2015 en 2016 groeide de belangstelling voor klassieke en popconcerten, die voor overige podiumkunsten daalde in die periode. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.


In 2016 trokken klassieke- en popconcerten samen ruim 8,7 miljoen bezoeken. Dat is meer dan in het voormalige recordjaar 2009 en een toename van 3 procent ten opzichte van 2015. De overige podiumkunstvoorstellingen trokken 2 procent minder bezoekers in 2016 dan in 2015. Per saldo was er een stijging van 0,3 procent. Concertbezoekers vormden bijna de helft van het totale publiek van professionele podiumkunsten.


Ruim een derde alle voorstellingen is concert

In 2016 werden in totaal 19,9 duizend concerten gegeven. Dat is ruim 12 procent meer dan in 2012, toen zowel het aantal concerten als het aantal bezoekers een dieptepunt bereikte. Concerten waren in 2016 goed voor ruim 37 procent van alle professionele voorstellingen.

Inkomsten uit podiumkunsten stijgen ook

Landelijk nam het aantal bezoeken aan professionele podiumkunsten tussen het dal in 2012 en 2016 met 7 procent toe. Daarmee stegen ook de publieksgebonden inkomsten, zoals uit de entree, garderobe en merchandising. In 2016 waren deze inkomsten 22 procent hoger dan in 2012. De horecaopbrengsten stegen nog sterker, met 26 procent ten opzichte van 2012. De algemene prijsstijging van goederen en diensten in deze periode bedroeg 4,5 procent.



Toename ingehuurd personeel in 2016

In 2013 werden de in 2010 aangekondigde bezuinigingen in de culturele sector van kracht en werd een dieptepunt bereikt in het aantal mensen dat werkte in de podiumkunsten als werknemer, ingehuurde kracht, vrijwilliger of stagiair. Sindsdien groeit dit weer. In 2016 bestond deze groep uit 21,7 duizend mensen, 8 procent meer dan in 2013. Deze groei berustte tot 2015 vooral op een toename van het aantal ingezette vrijwilligers en stagiaires, die al sinds 2009 bezig is. In 2016 stabiliseerde het aantal vrijwilligers en stagiaires en nam juist het aantal ingehuurde krachten toe (zzp en payroll). Het aantal werkzame personen in loondienst is daarentegen sinds 2013 met 12 procent gedaald. Wel nam deze groep in 2016 nog 71 procent van de gewerkte uren voor haar rekening.


Een vijfde van de voorstellingen in Amsterdam

Met een hoge concentratie voorstellingen en bezoek vormt Amsterdam het zwaartepunt in de professionele podiumkunsten. De in de hoofdstad gevestigde podia programmeerden in 2016 samen 10,4 duizend professionele podiumkunstvoorstellingen, 19,4 procent van het totale landelijke aanbod.


De Amsterdamse voorstellingen trokken in 2016 ruim 5,3 miljoen bezoeken, bijna 30 procent van het landelijke totaal. Van alle concertbezoeken vond 38 procent hier plaats. De hoofdstad heeft enkele grote evenementenhallen, die in 2016 samen 17,3 procent van alle landelijke concertbezoeken trokken.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/06/bezoek-aan-concerten-bereikt-recordhoogte
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podiumkunsten, concerten, theatervoorstellingen

||| Blogs |||

06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want for ...
30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/02/18
Bijna 1 miljoen euro voor goede doelen via Le Champion
De evenementen van Le Champion hebben in 2017 bijna 1 miljoen euro opgeleverd voor diverse goede d...
20/02/18
Samenwerking Veluwe op 1 ondertekend
Inmiddels is het al een feit, de Veluwe staat weer op nummer 1 als vakantiebestemming van Nederlan...
19/02/18
Exclusief voor leden
Rust levert veel op in toerisme
Rust loont voor toeristische bestemmingen. Egypte, Tunesië, Turkije en Griekenland zijn deze zomer ...
19/02/18
Toestellen Transavia vandaag tot 12.00 aan de grond
Alle vliegtuigen van maatschappij Transavia blijven in Nederland tot twaalf uur vanmiddag aan de g...
19/02/18
Exclusief voor leden
Thomas Cook en Neckermann vanaf Eelde naar Ibiza
Neckermann Reizen en Thomas Cook gaan in de maanden april, mei en juni elke zaterdag vliegen vanaf ...
19/02/18
Al 3.000 restaurants op reserveringsplatform BookDinners.nl van KHN
BookDinners.nl, het online reserveringsplatform van KHN voor restaurants, heeft nu al de target ge...
19/02/18
Evenementen onveiliger door verbod rookruimtes
De Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) en de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNP...
19/02/18
BRIDGE moet jeugdwerkeloosheid Rotterdam verlagen
De Maasstad wordt in het toeristisch vakgebied vaak aangehaald als voorbeeld van een succesvolle on...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk