Geplaatst op: 24-01-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Rondetafelgesprek Tweede Kamer over spreiding toerisme

Rondetafelgesprek Tweede Kamer over spreiding toerisme
Foto: Shutterstock / EggHeadPhoto
Vandaag organiseert de Tweede Kamer een Rondetafelgesprek met de branche over de spreiding van het toerisme in Nederland. Vertegenwoordigers van gemeenten en de branche en experts gaan in gesprek met de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat.

In 2017 hebben 17,6 miljoen internationale bezoekers ons land bezocht. Momenteel bezoeken veel gasten Amsterdam, Giethoorn, Kinderdijk, Volendam en andere hotspots, met zwaardere belasting als gevolg. Op basis van prognoses van de Wereld Toerisme Organisatie van de VN, zou Nederland in 2030 nog eens 7 miljoen extra internationale bezoekers kunnen verwachten. Als we nu niets doen bezoeken onze toekomstige gasten dezelfde plekken op dezelfde momenten. Spreiding van onze gasten is daarom noodzakelijk zodat steden, streken en dorpen in Nederland bruisend en leefbaar blijven. De verwachte groei biedt een groot sociaal-economisch potentieel en kansen om de positie van steden en streken de komende jaren te versterken.


Investeren in bestemming Nederland

Volgens de voorzitter van Gastvrij Nederland, Kees van Wijk moet worden geïnvesteerd in de bestemming Nederland door spreiding van bezoekers, de fysieke en digitale bereikbaarheid worden verbeterd, een effectieve binnenlandmarketing worden gevoerd en routenetwerken geborgd. Ook NBTC Holland Marketing onderschrijft dat.


Dat spreiding van internationale bezoekers werkt, heeft NBTC bewezen met onder andere het themajaar van afgelopen jaar: Mondriaan tot Dutch Design. "De landelijke samenwerking rond dit thema, met partners van Drachten tot Bergeijk, is een mooi voorbeeld van hoe we op het moment de focus leggen op spreiding van internationale bezoekers. De afgelopen twee jaar hebben we met ondersteuning van het ministerie van Economische Zaken en partners een eerste start kunnen maken met de ‘HollandCity-strategie’. We merken echter dat er meer nodig is dan alleen vernieuwende promotie van Nederland. We moeten nog steviger aan de slag met onder andere investering in bereikbaarheid, de ontwikkeling van nieuwe en gevarieerde belevingen, passende accommodaties en voorzieningen”, aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.


"Door een integrale aanpak kan de verwachte bezoekersgroei in goede banen worden geleid, terwijl de BV Nederland voluit profiteert van de toenemende bestedingen en werkgelegenheid”, schrijft Van Wijk die ook pleit voor het ontwikkelen van nieuwe bestemmingen en aanbod.


Position paper Duurzaam ruimte en richting geven

In haar position paper Duurzaam ruimte en richting geven aan het groeiend bezoek in en aan Nederland doet de sector een oproep aan de Rijksoverheid om een integrale voorwaardenscheppende, interdepartementaal gedragen visie op de bezoekerseconomie te ontwikkelen die langs publiek-private weg kan worden uitgevoerd. Concreet betekent dit dat Gastvrij Nederland de Rijksoverheid vraagt om:

  • middelen ten behoeve van een volwaardige uitwerking van de Holland City Strategie;

  • realisatie te faciliteren van de meerdaagse ov-pas mét contactloos in- en uitchecken en contactloos betalen;

  • duidelijke afspraken te maken met decentrale overheden over de investeringen in de kwaliteit van landelijke routenetwerken voor wandelen, fietsen en varen;

  • een financiële impuls te geven aan de doorontwikkeling van het Programma Nationale Parken in Nederland met aandacht voor de (internationale) marktpositionering en (collectieve) marketing hiervan.

Groeiende economische impuls

De gastvrijheidssector levert een onmisbare en groeiende impuls aan de economie en is goed voor ruim € 75 miljard aan bestedingen. Bezoekers zorgen voor werkgelegenheid en versterking van voorzieningen zoals horeca, winkels en cultureel aanbod. De gastvrijheidssector creëert in Nederland zo’n 640.000 banen, ook banen die voor kwetsbare groepen in de samenleving, zoals laaggeschoolden, een opstap kunnen zijn.


Daarnaast zorgen recreatie en toerisme ervoor dat het voorzieningenniveau in minder bevolkte (buiten)gebieden op niveau blijft. Ook draagt ze bij aan een positieve beeldvorming van Nederland in het buitenland, hetgeen weer van belang is voor het aantrekken van bedrijven en kenniswerkers. Zo levert de sector een belangrijke bijdrage aan welzijn, sociale verbinding, culturele waarden en samenhang.


Link: http://www.gastvrij-nederland.nl/PositionPaperGastvrijNederlandhoorzittingTK24012018.pdf
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, toerisme, inkomend toerisme, economische betekenis, voorwaarden

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht d...
05/04/24
Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tien...
03/04/24
Exclusief voor leden
Welke bekers mogen op festivals?
Het festivalseizoen is weer begonnen. Met Pasen stonden vele tienduizenden festivalliefhebbers weer in de tent of op de festivalweide. Vaak met een drankje in de hand. Maar hoe zit het ook alweer met die drinkbekers? Is wegwerpplastic helemaal in de ban of zit het genuanceerder?
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...