Geplaatst op: 24-01-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Rondetafelgesprek Tweede Kamer over spreiding toerisme

Rondetafelgesprek Tweede Kamer over spreiding toerisme
Foto: Shutterstock / EggHeadPhoto
Vandaag organiseert de Tweede Kamer een Rondetafelgesprek met de branche over de spreiding van het toerisme in Nederland. Vertegenwoordigers van gemeenten en de branche en experts gaan in gesprek met de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat.

In 2017 hebben 17,6 miljoen internationale bezoekers ons land bezocht. Momenteel bezoeken veel gasten Amsterdam, Giethoorn, Kinderdijk, Volendam en andere hotspots, met zwaardere belasting als gevolg. Op basis van prognoses van de Wereld Toerisme Organisatie van de VN, zou Nederland in 2030 nog eens 7 miljoen extra internationale bezoekers kunnen verwachten. Als we nu niets doen bezoeken onze toekomstige gasten dezelfde plekken op dezelfde momenten. Spreiding van onze gasten is daarom noodzakelijk zodat steden, streken en dorpen in Nederland bruisend en leefbaar blijven. De verwachte groei biedt een groot sociaal-economisch potentieel en kansen om de positie van steden en streken de komende jaren te versterken.


Investeren in bestemming Nederland

Volgens de voorzitter van Gastvrij Nederland, Kees van Wijk moet worden geïnvesteerd in de bestemming Nederland door spreiding van bezoekers, de fysieke en digitale bereikbaarheid worden verbeterd, een effectieve binnenlandmarketing worden gevoerd en routenetwerken geborgd. Ook NBTC Holland Marketing onderschrijft dat.


Dat spreiding van internationale bezoekers werkt, heeft NBTC bewezen met onder andere het themajaar van afgelopen jaar: Mondriaan tot Dutch Design. "De landelijke samenwerking rond dit thema, met partners van Drachten tot Bergeijk, is een mooi voorbeeld van hoe we op het moment de focus leggen op spreiding van internationale bezoekers. De afgelopen twee jaar hebben we met ondersteuning van het ministerie van Economische Zaken en partners een eerste start kunnen maken met de ‘HollandCity-strategie’. We merken echter dat er meer nodig is dan alleen vernieuwende promotie van Nederland. We moeten nog steviger aan de slag met onder andere investering in bereikbaarheid, de ontwikkeling van nieuwe en gevarieerde belevingen, passende accommodaties en voorzieningen”, aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.


"Door een integrale aanpak kan de verwachte bezoekersgroei in goede banen worden geleid, terwijl de BV Nederland voluit profiteert van de toenemende bestedingen en werkgelegenheid”, schrijft Van Wijk die ook pleit voor het ontwikkelen van nieuwe bestemmingen en aanbod.


Position paper Duurzaam ruimte en richting geven

In haar position paper Duurzaam ruimte en richting geven aan het groeiend bezoek in en aan Nederland doet de sector een oproep aan de Rijksoverheid om een integrale voorwaardenscheppende, interdepartementaal gedragen visie op de bezoekerseconomie te ontwikkelen die langs publiek-private weg kan worden uitgevoerd. Concreet betekent dit dat Gastvrij Nederland de Rijksoverheid vraagt om:

  • middelen ten behoeve van een volwaardige uitwerking van de Holland City Strategie;

  • realisatie te faciliteren van de meerdaagse ov-pas mét contactloos in- en uitchecken en contactloos betalen;

  • duidelijke afspraken te maken met decentrale overheden over de investeringen in de kwaliteit van landelijke routenetwerken voor wandelen, fietsen en varen;

  • een financiële impuls te geven aan de doorontwikkeling van het Programma Nationale Parken in Nederland met aandacht voor de (internationale) marktpositionering en (collectieve) marketing hiervan.

Groeiende economische impuls

De gastvrijheidssector levert een onmisbare en groeiende impuls aan de economie en is goed voor ruim € 75 miljard aan bestedingen. Bezoekers zorgen voor werkgelegenheid en versterking van voorzieningen zoals horeca, winkels en cultureel aanbod. De gastvrijheidssector creëert in Nederland zo’n 640.000 banen, ook banen die voor kwetsbare groepen in de samenleving, zoals laaggeschoolden, een opstap kunnen zijn.


Daarnaast zorgen recreatie en toerisme ervoor dat het voorzieningenniveau in minder bevolkte (buiten)gebieden op niveau blijft. Ook draagt ze bij aan een positieve beeldvorming van Nederland in het buitenland, hetgeen weer van belang is voor het aantrekken van bedrijven en kenniswerkers. Zo levert de sector een belangrijke bijdrage aan welzijn, sociale verbinding, culturele waarden en samenhang.


Link: http://www.gastvrij-nederland.nl/PositionPaperGastvrijNederlandhoorzittingTK24012018.pdf
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, toerisme, inkomend toerisme, economische betekenis, voorwaarden

||| Blogs |||

06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want for ...
30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/02/18
TKBN inventariseert kano instapplekken
De Toeristische Kano Bond Nederland heeft een site ontwikkeld waar haar leden makkelijk instapplekk...
16/02/18
VVV Texel en Nationaal Park Duinen van Texel gaan intensiever samenwerken
VVV Texel en het Nationaal Park Duinen van Texel gaan veel meer samen optrekken. Het doel is meer ...
16/02/18
Exclusief voor leden
D66 pleit voor Europees reisadvies
D66-Europarlementariër Marietje Schaake wil dat Europa voor eenvormiger en vollediger reisadviezen ...
16/02/18
KHN zie kansen voor cassatie uitspraak opheffen rookruimten
De uitspraak van het gerechtshof Den Haag van 13 februari jl. betekent volgens Koninklijke Horeca ...
16/02/18
Landal GreenParks verkocht
Eigenaar Wyndham Worldwide heeft haar Europese vakantieparken verkocht. Ook Landal GreenParks gaat ...
16/02/18
Exclusief voor leden
Cultuurpact moet Utrechtse cultuur en erfgoed sterker verbinden
In Amersfoort is het Cultuurpact ondertekend. Cultuur en erfgoed moeten beter bereikbaar worden v...
15/02/18
Campagne French Touch voor het eerst in Nederland
De campagne French Touch "La Belle Vie” is officieel gelanceerd in Nederland. French Touch "La Bell...
15/02/18
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen op record, horeca positief
Het vertrouwen van de ondernemers in het niet-financiële bedrijfsleven komt aan het begin van het e...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk