Geplaatst op: 23-01-2018
Auteur: Marc Gerlings

Culturele hoofdstad Leeuwarden pleit voor innovatie via cultuur

Culturele hoofdstad Leeuwarden pleit voor innovatie via cultuur
Blokhuispoort in Leeuwarde

Het jaar als Culturele Hoofdstad van Europa moet nog beginnen voor Leeuwarden maar nu al pleiten bestuurders voor meer innovatie via cultuur en evenementen. Dit Pleidooi van Friesland is overhandigd in Den Haag aan afgevaardigden van de Tweede Kamer. Wellicht wat vroeg?

In Den Haag hebben Culturele Hoofdstad Leeuwarden Fryslân LF2018, de provincie Fryslân en de gemeente Leeuwarden op 16 januari het Pleit fan Fryslân overhandigd aan leden van de Tweede Kamer.


Het document onderstreept het belang van kunst en cultuur aan de hand van elf punten. "Het pleit van Leeuwarden - Friesland 2018 onderschrijft dat cultuur de motor van vernieuwing is”, zegt Tjeerd van Bekkum, CEO van LF2018, die het document overhandigde. Hierbij waren ook commissaris van de Koning drs. A.A.M. Brok, gedeputeerde Sietske Poepjes, burgemeester Ferd Crone en wethouder Sjoerd Feitsma.


Best practice?
De Friese hoofdstad en provincie zijn Culturele Hoofstad van Europa 2018 namens Nederland. Ze dient daarom ook als ‘best practice’, als voorbeeld van hoe de Friese aanpak resulteert in een hoogwaardig artistiek en betekenisvol programma: "Door zo veel van onderop te organiseren, met betrokkenheid van ontzettend veel mensen, laten we zien dat er veel bereikt kan worden”, zegt de heer Brok, CdK in Fryslân. Deze aanpak die in Friesland wordt aangeduid als mienskip liep lang niet overal lekker in de aanloopfase maar dat melden de partijen achter het pleidooi niet.


Ook ‘Den Haag en Brussel’ hebben er baat bij antwoord te vinden op de vraag hoe burgerbetrokkenheid kan meehelpen maatschappelijke processen vorm te geven. Burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden stelt dat het Culturele-Hoofdstadjaar een ,,beginpunt” is. "We willen blijvende effecten overhouden van dit feestjaar. Wij willen Fryslân optillen, in Nederland en in Europa.”
Trefwoorden: beleid, innovatie, cultuur, marketing

CELTH
 






||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.