Geplaatst op: 15-01-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Wat vinden duurzame reizigers belangrijk?

Wat vinden duurzame reizigers belangrijk?
Van de reizigers die kiezen voor een verre reis vindt 89 procent aandacht voor de natuur het belangrijkste aspect van duurzaamheid op reis. Dat blijkt onder meer uit een onderzoek van verre reizen-specialist Better Places onder 236 reizigers.


In totaal hebben 236 reizigers die in 2017 op reis gingen met Better Places een enquête ingevuld over duurzaam reizen. Daaruit blijkt onder meer dat reizigers aandacht voor de natuur het belangrijkste vinden. Maar liefst 89 procent van de respondenten gaf aan dat aspect het belangrijkste te vinden. Daarna volgden aandacht voor mensen (69%), eerlijke handel (61%), aandacht voor dieren (52%) en klimaatverandering (47%). Armoedebestrijding wordt het minst belangrijke aspect gevonden bij de verre reizen (44%).

Nuance hoge percentages
Deze percentages vallen hoog uit. Helga van Leur gebruikte het onderzoek ook kort in haar presentatie tijdens het ANVR duurzaamheidscongres Changes in Tourism op 10 januari tijdens de tweede vakdag van de Vakantiebeurs. De reizigers van Better Places zijn al sterk gericht op duurzaam leven. Daarbij  meldt het bedrijf dat deze aanname voor een groot deel van de klanten klopt. Een kleiner deel laat zich niet leiden door het duurzame karakter van dit reisbedrijf en boekt vanwege het aanbod. Het onderzoek laat wel duidelijk zien dat als mensen al sterk letten op duurzaam leven wat zij dan belangrijk vinden bij duurzaam reizen.


Compensatie CO2-uitstoot belangrijk bij kiezen reisaanbieder

Reizigers die kiezen voor een duurzame reisorganisatie doen dat niet voor niets. Meer dan de helft (63%) van de deelnemers geeft aan de aandacht voor duurzaamheid belangrijk te vinden bij de keuze voor een reisaanbieder. Een ruime meerderheid (55%) vindt het daarnaast belangrijk dat de CO2-uitstoot van de reis gecompenseerd wordt, wat bij Better Places het geval is. Circa 18 procent vindt dit zelfs heel belangrijk. Better Places was de eerste reisorganisatie in Nederland die in 2016 de CO2-uitstoot van al haar reizigers - inclusief de vlucht - zelf is gaan compenseren. Inmiddels volgen meer reisorganisaties, zoals Koning Aap en Riksja.


Minder plastic op reis

De reductie van plastic afval is ook een hot topic in de reisbranche. Daarom geeft Better Places haar reizigers een hervulbare waterfles mee op reis. Dit bespaart al snel twee plastic waterflesjes per persoon per dag. Tweederde van de respondenten vindt dit positief. Helaas blijken er in de praktijk maar weinig punten te zijn waar reizigers de hervulbare waterfles kunnen vullen.


Better Places werkt er hard aan om hier verandering in te brengen. Zo steunt de reisorganisatie het initiatief ‘Refill Bali’, een app met een kaart waarop 250 ‘refill stations’ staan aangegeven, plekken waar je je waterfles kunt bijvullen met drinkwater. Ook stimuleert Better Places lokale reisexperts en hotels om grote hervulbare waterflessen beschikbaar te stellen voor reizigers.


Duurzaamheid belangrijke factor voor groei

Volgens directeur Saskia Griep is aandacht voor duurzaamheid een belangrijke factor voor groei. "Better Places heeft sinds de start in mei 2015 bewezen dat je als duurzaam bedrijf zeer succesvol kunt zijn.” De reisorganisatie groeide in omzet van 880.000 euro in 2015 naar 6,3 miljoen euro in 2017. Ruim 4.000 reizigers boekten in 2017 een reis bij Better Places. Zij beoordeelden de organisatie met gemiddeld een 9,1. Inmiddels is er ook een Duitse en Engelstalige website.

Better Places is een social enterprise en doneert elk jaar tien procent van haar winst aan positieve initiatieven die de wereld een beetje beter maken. Dit jaar doneerde het bedrijf onder meer 5.000 dollar aan Refill Bali.


Over het onderzoek

De data in dit persbericht zijn verzameld op basis van een online enquête die is verstuurd naar 727 reizigers die in 2017 op reis geweest met Better Places. De enquete is ingevuld door 236 reizigers. Zij reisden naar landen als India, Vietnam, Madagaskar, Zuid-Afrika, Peru, Cuba, Colombia, Costa Rica, Indonesië, Suriname, Jordanië en Tanzania.

Link: https://www.betterplaces.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, onderzoek

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...