Geplaatst op: 15-01-2018
Auteur: Marc Gerlings

105.000 bezoekers voor Vakantiebeurs 2018

Aantal vakbezoekers daalt

105.000 bezoekers voor Vakantiebeurs 2018

Zeventig procent van de bezoekers van de Vakantiebeurs geeft aan geďnteresseerd te zijn in Europese vakantiebestemmingen. Meer dan tweederde van het bezoek heeft daarnaast interesse om landen buiten Europa te bezoeken. Nederlanders worden nog reislustiger. De helft van de bezoekers gaat namelijk meer dan drie keer per jaar op vakantie. De aantrekkende economie manifesteert zich ook in stijgende vakantie-uitgaven. Ruim eenderde van de bezoekers geeft jaarlijks meer dan 3500 euro per persoon uit aan reizen. Dit blijkt uit onderzoek onder bezoekers van de Vakantiebeurs die van 10 tot en met 14 januari plaatsvond in de Jaarbeurs in Utrecht.


De Vakantiebeurs heeft dit jaar meer consumenten getrokken. Het aantal vakbezoekers is conform verwachting gedaald. De 48ste editie van de Vakantiebeurs heeft in totaal 105.369 bezoekers getrokken (108.779 bezoekers in 2017). Bezoekers, de consumenten, kwamen met name om informatie in te winnen over een vakantie die nog geboekt moet worden (66%), op de tweede plaats staat het ontdekken van nieuwe reisbestemmingen. Voor bijna de helft is een bezoek aan de Vakantiebeurs ook echt een dagje uit.

Massaal op vakantie
Uit onderzoek van NBTC-NIPO, dat gepresenteerd werd op de Vakantiebeurs, blijkt dat 13 miljoen Nederlanders het afgelopen jaar minimaal één keer op vakantie is geweest, dit is bijna een kwart miljoen meer dan in 2016. Ook de frequentie steeg. In totaal werden er 36,7 miljoen vakanties geboekt in binnen- of buitenland; dit is een stijging van 3% ten opzichte van 2016. Deze cijfers werden gepresenteerd op de eerste vakdag.

Er werden nog nooit eerder zoveel buitenlandse vakanties door Nederlanders ondernomen als in 2017. Meer dan de helft van het totaal aantal vakanties vond plaats in het buitenland (19,1 miljoen); een stijging van 7% ten opzichte van 2016. Grote publiekstrekkers waren onder andere Griekenland (+40%), Spanje (+9%) en Frankrijk (+7%).

Trefwoorden: vakantie, toerisme, vakantiebeurs

||| Blogs |||

28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
10/11/14
Trends & Hypes oktober 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/02/18
Paul Peeters keynote duurzaamheid bij Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2018 op 5 april
Tijdens het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2018 op 5 april in Apeldoorn bieden we onder het...
22/02/18
Wandelnet contentpartner in Fiets en Wandelbeurs
Koepelorganisatie Wandelnet speelt een belangrijke rol in het wandelprogramma van de beurs in Utrec...
20/02/18
Bijna 1 miljoen euro voor goede doelen via Le Champion
De evenementen van Le Champion hebben in 2017 bijna 1 miljoen euro opgeleverd voor diverse goede d...
19/02/18
Evenementen onveiliger door verbod rookruimtes
De Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) en de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNP...
19/02/18
Koning opent tentoonstelling over Zwanenbroeders
Koning Willem-Alexander opende afgelopen vrijdag in Het Noordbrabants Museum de tentoonstelling ...
13/02/18
Opening Tulp Festival Amsterdam 2018 bij Van Eesteren Paviljoen
De officiële opening van de vierde editie van Tulp Festival Amsterdam (31 maart – 30 april...
12/02/18
Exclusief voor leden
Nederlandse werelderfgoederen willen fietsers trekken
Hoe zien de Nederlandse werelderfgoederen eruit vanaf de fiets? Kun je ook wandelen door werelderfg...
01/02/18
Indrukwekkende aftermovie opening Culturele Hoofdstad van Europa
Viel de registratie van de opening op televisie wat tegen? In een paar minuten krijg je wel kippenve...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk