Geplaatst op: 12-01-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: Recreatie & Toerisme 2017-6

Wat doet een citymarketingorganisatie die geen extra toeristen meer mag trekken?

Interview met directeur Frans van der Avert van Amsterdam Marketing

Wat doet een citymarketingorganisatie die geen extra toeristen meer mag trekken?
Amsterdam Marketing zit al enige jaren midden in de zogenaamde balansdiscussie die wordt gedomineerd door een heftige discussie over de drukte in de binnenstad. Of specifieker overlast door drukte in sommige delen van de binnenstad van Amsterdam. Vaak worden toeristische bezoekers als belangrijkste oorzaak voor de drukte gezien maar het ligt veel genuanceerder. Amsterdam is een populaire stad en trekt in grote getale zowel toeristische en zakelijke bezoekers, nieuwe bewoners, studenten als bedrijven aan. Amsterdam Marketing is een van de actoren en voor de toeristische branche de meest zichtbare. We spreken met directeur Frans van der Avert want we willen graag weten hoe zijn nog jonge fusie-organisatie opereert in deze turbulente tijden.


Het was een enorme klus om drie organisaties in elkaar te schuiven maar al snel zat je in de balansdiscussie, wat gebeurde er?

"Stad in Balans is eigenlijk een vrij recente discussie. Bij de start van Amsterdam Marketing in 2013 vierde Amsterdam nog een jubeljaar en kregen we juist extra geld om Amsterdam internationaal op de kaart te zetten. Medio 2014, ging het kantelen richting de discussie rond de drukte in sommige delen van de binnenstad en hebben we als organisatie geconstateerd dat we onze positie daarin moesten heroverwegen. Uitgangspunt is en blijft dat er steeds meer mensen profiteren van hoe goed het met Amsterdam gaat én dat we met elkaar moeten werken aan het begeleiden van een groeiende stroom bezoekers”. >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 150,- per jaarVanaf € 300,- per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, citymarketing, amsterdam, stedelijk toerisme, drukte, negatieve impact

||| Blogs |||

06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want for ...
30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/02/18
TKBN inventariseert kano instapplekken
De Toeristische Kano Bond Nederland heeft een site ontwikkeld waar haar leden makkelijk instapplekk...
16/02/18
VVV Texel en Nationaal Park Duinen van Texel gaan intensiever samenwerken
VVV Texel en het Nationaal Park Duinen van Texel gaan veel meer samen optrekken. Het doel is meer ...
16/02/18
Exclusief voor leden
D66 pleit voor Europees reisadvies
D66-Europarlementariër Marietje Schaake wil dat Europa voor eenvormiger en vollediger reisadviezen ...
16/02/18
KHN zie kansen voor cassatie uitspraak opheffen rookruimten
De uitspraak van het gerechtshof Den Haag van 13 februari jl. betekent volgens Koninklijke Horeca ...
16/02/18
Landal GreenParks verkocht
Eigenaar Wyndham Worldwide heeft haar Europese vakantieparken verkocht. Ook Landal GreenParks gaat ...
16/02/18
Exclusief voor leden
Cultuurpact moet Utrechtse cultuur en erfgoed sterker verbinden
In Amersfoort is het Cultuurpact ondertekend. Cultuur en erfgoed moeten beter bereikbaar worden v...
15/02/18
Campagne French Touch voor het eerst in Nederland
De campagne French Touch "La Belle Vie” is officieel gelanceerd in Nederland. French Touch "La Bell...
15/02/18
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen op record, horeca positief
Het vertrouwen van de ondernemers in het niet-financiële bedrijfsleven komt aan het begin van het e...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk