Geplaatst op: 12-01-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: Recreatie & Toerisme 2017-6

Wat doet een citymarketingorganisatie die geen extra toeristen meer mag trekken?

Interview met directeur Frans van der Avert van Amsterdam Marketing

Wat doet een citymarketingorganisatie die geen extra toeristen meer mag trekken?
Amsterdam Marketing zit al enige jaren midden in de zogenaamde balansdiscussie die wordt gedomineerd door een heftige discussie over de drukte in de binnenstad. Of specifieker overlast door drukte in sommige delen van de binnenstad van Amsterdam. Vaak worden toeristische bezoekers als belangrijkste oorzaak voor de drukte gezien maar het ligt veel genuanceerder. Amsterdam is een populaire stad en trekt in grote getale zowel toeristische en zakelijke bezoekers, nieuwe bewoners, studenten als bedrijven aan. Amsterdam Marketing is een van de actoren en voor de toeristische branche de meest zichtbare. We spreken met directeur Frans van der Avert want we willen graag weten hoe zijn nog jonge fusie-organisatie opereert in deze turbulente tijden.


Het was een enorme klus om drie organisaties in elkaar te schuiven maar al snel zat je in de balansdiscussie, wat gebeurde er?

"Stad in Balans is eigenlijk een vrij recente discussie. Bij de start van Amsterdam Marketing in 2013 vierde Amsterdam nog een jubeljaar en kregen we juist extra geld om Amsterdam internationaal op de kaart te zetten. Medio 2014, ging het kantelen richting de discussie rond de drukte in sommige delen van de binnenstad en hebben we als organisatie geconstateerd dat we onze positie daarin moesten heroverwegen. Uitgangspunt is en blijft dat er steeds meer mensen profiteren van hoe goed het met Amsterdam gaat én dat we met elkaar moeten werken aan het begeleiden van een groeiende stroom bezoekers”. >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, citymarketing, amsterdam, stedelijk toerisme, drukte, negatieve impact

||| Blogs |||

10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/04/18
Vijftig jaar toonaangevende bijeenkomst Nederlandse jachtbouw
Het International HISWA Symposium on Yacht Design and Yacht Construction bestaat 50 jaar. Een unie...
25/04/18
Ryanair koopt 25 toestellen 737 MAX 8
De toestellen worden gebouwd door fabrikant Boeing. De 737 MAX 8 vliegtuig heeft acht meer zitplaa...
25/04/18
Reddingbootdag op 28 april
Ze zijn herkenbaar op de Nederlandse stranden voor alle badgasten, toerist en recreant: de reddingb...
24/04/18
Teun Dielesen operationeel directeur attractiepark Toverland
Weer is er een opvallende benoeming bij Toverland, in de aanloop naar de grote uitbreiding van het ...
24/04/18
More women in tech?
Boekingssite Booking.com kondigt vandaag een samenwerkingsverband met Web Summit aan. Gezamenlijk z...
24/04/18
Werkgevers openbaar vervoer willen via rechter staking tegenhouden
De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) stapt naar de rechter. De FNV dreigt met een landel...
23/04/18
Rivierenland zet in op Aziatische toeristen
Rivierenland wil meer toeristen uit Azië ontvangen. Afgelopen week is daartoe een start gemaakt met...
23/04/18
Deens verkeersbureau houdt Nederlandse week voor meivakantie
VisitDenmark houdt een ‘Nederlandse week’, een actieweek waarbij wordt gewerkt aan free publicity v...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk