Geplaatst op: 27-12-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

BestCamp: Totale marketing voor campings

BestCamp: Totale marketing voor campings
Waar we overall in de branche sterke samenwerkingsverbanden zien ontstaan en merken steeds belangrijker worden, blijft de campingbranche sterk achter. Belangrijkste oorzaak is dat elke ondernemer het karakter van zijn camping uniek vindt en wil behouden. Voor de gastbeleving ter plekke prima maar qua zichtbaarheid op internet en voor de marketing een onhaalbaar verhaal. Wellicht heeft BestCamp de beste papieren om hier verandering in aan te brengen. We praten met Jeroen Henneke, algemeen directeur van Best Camp en Jan Jehee, directeur/eigenaar van Parc La Clusure en een van de initiatiefnemers van BestCamp op de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg.


Waarom zijn jullie gestart met BestCamp?

Jeroen: "Eigenlijk twee ontwikkelingen. In de bungalow- en hotelbranche zagen we heel veel samenwerkingsverbanden maar in de campingbranche niet of nauwelijks. We constateerde ook dat mensen steeds later boeken waardoor de exploitatie en de marketing van een camping veel meer door elkaar gaat lopen. Een marketing die door het internet veel technische en complexer is geworden. Wij kwamen tot de conclusie dat het voor een camping bijna niet meer mogelijk is om alleen door te gaan. De vraag is niet hoe je als camping aansluit bij een samenwerkingsverband maar vooral wanneer je het doet.”


Wat doet BestCamp voor campings?

Jeroen: "BestCamp is de totale marketing. We ontzorgen de camping op het gebied van de complete marketing: internet en alles eromheen. Wij maken optimaal gebruik van alle manieren om zichtbaar te zijn op internet en social media. Er zit bij ons heel veel kennis op het gebied van SEO en SEA maar ook traditionele marketing als bijvoorbeeld beursdeelname doen we nog steeds. Waar we heel goed in zijn door de vele contacten in de markt is op een slimme manier reuring te maken rond kamperen en campings.” Jan vult aan: "Wij doen als BestCamp ook de onderhandelingen met de touroperators. We maken hele duidelijke afspraken over wat ze wel en niet mogen. Dus adverteren op naam van de camping mag niet. In je eentje krijg je zo’n afspraak niet voor elkaar, maar als samenwerkingsverband wel.


Waarom kun je de marketing niet meer zelf?

Jan: "De tijden zijn heel erg veranderd. Vroeger stond je op de Vakantiebeurs, had je kleintjes en artikelen in de Telegraaf en de Kampeer en Caravan Kampioen en was je in het voorjaar klaar met de marketing en ging je beginnen met het seizoen. Nu moet je in juli met een volle camping nog de marketing voor augustus doen. Dat kan niemand goed genoeg. Ook op het gebied van websites is er heel veel veranderd. Vroeger ging je in de winter even kijken hoe je site scoorde op vindbaarheid, maar als je vandaag meet, is het over drie weken alweer achterhaald. Bedrijven weten veelal niet dat ze hun zoekwoorden moeten aanpassen aan de periode van het jaar en je concurrentiepositie. Hierdoor wordt veel bespaard op het marketingbudget. Daarnaast wordt ook de PR discipline ingezet in samenwerking met Peter Wijnen Public Relations


Op de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg zag ik jullie in de stand van Prosuco, ik denk geen toeval.

"We zijn recent een samenwerking gestart met het grootste marketingbedrijf in de recreatie in Nederland, Prosuco. Ze zijn ook mede-eigenaar geworden van BestCamp. Zij keken altijd jaloers naar BestCamp op het gebied van touroperators, affiliate marketing en alle afspraken die we in de markt konden maken. Anderzijds heeft Prosuco alle kennis in huis over websitebouw, vindbaarheid, mailings en Facebook. Eigenlijk zijn twee grote marketingkrachten gebundeld.”


Moet je zelf nog een marketingmedewerker hebben als je jezelf bij BestCamp aansluit?

Jeroen: "De samenwerking met Prosuco zorgt er voor dat we een team van 30 mensen hebben met specialisten op allerlei onderdelen van de marketing. Wij ontzorgen de camping op een groot gedeelte van de marketing en kunnen ze ook helpen bij echte individuele marketing. Maar er zijn campings die bijvoorbeeld de marketing in de eigen regio zelf willen doen. Dat is binnen BestCamp altijd mogelijk en we kunnen als de camping het wil, steeds meekijken en adviseren.”



Jan Jehee (l) en Jeroen Henneke (r)


Hoe ver gaat BestCamp? Is het alleen de marketing of een veel strakker samenwerkingsverband met veel eisen en regels voor de individuele camping?

Jan: "Het fijne van mijn ervaring als eigenaar en beheerder van diverse campings is dat ik van A tot Z snap wat het inhoudt om een camping te beheren. Ik weet dus ook dat een campingeigenaar er niets in ziet om zijn eigen identiteit op te geven als ze bij een label instappen. Dat is bij ons dus niet zo. We vinden het juist heel belangrijk om de verschillen tussen campings te laten zien.”


Moet alles opnieuw als je lid wordt van BestCamp, ook bijvoorbeeld je eigen website?

Jan: "Zeker niet. Op Parc La Clusure laten we nu door onze eigen websitebouwer een nieuwe site bouwen maar wel met alle kennis van BestCamp en Prosuco daarin verwerkt. Wij willen ook op websitegebied een grote diversiteit bieden. Dat is ook de kracht van de BestCamp groep, eenheid in verscheidenheid.”


Stellen jullie eisen aan campings die bij BestCamp willen instappen?

Jeroen: "We hebben op dit moment vijf criteria die we meenemen in de gesprekken als campings willen aansluiten. Dat is enerzijds een oordeel vanuit de branche over het bedrijf; het moeten de beste campings zijn, minimaal 4 sterren ANWB is de ondergrens. Anderzijds een oordeel van de gast, daarvoor kijken we naar de Zoover-waardering. Het gaat ook om campings waar het toeristische product heel belangrijk is met toeristisch kamperen en toeristische verhuuraccommodaties en animatie. Het moeten kortom kwalitatieve gezinscampings zijn met een minimale omvang van 200 plaatsen. De echte kleine en boerencampings passen niet binnen het verhaal van BestCamp.”


Wat levert BestCamp een camping op?

Jan: "Als je naar de omzetcijfers van de aangesloten campings kijkt, dan zie je dat die ongekend zijn ten opzichte van andere campings in Nederland en België. Dat heeft te maken met een grote marketingkracht. Daarmee gaan zowel de bezetting als de tarieven omhoog. In wezen verdient BestCamp zich redelijk makkelijk terug. We zouden bijna no-cure-no-pay kunnen werken. Jeroen vult aan: "We hebben een eigen boekingsstraat ontwikkeld wat betekent dat het voor de gast niet zichtbaar via welk systeem ze boeken. Wij zorgen voor koppelingen met de diverse reserveringssystemen. Dat is ook een groot voordeel voor de campings die zich aansluiten, we werken niet met allotments maar kunnen rechtstreeks in hun systeem boeken. We hebben vaak direct inzicht op de bezetting van de camping zodat we daar pro-actief mee kunnen meedenken en niet gaan acteren op het moment dat het te laat is.”


Waarom loopt het dan geen storm?

Jan: "Het lastigste voor ons is om campings te overtuigen hun marketing uit handen te geven aan professionals. Dat begrijp ik wel want campingeigenaren zijn per definitie eigenwijs, het zijn ondernemers met een eigen visie en daarom zijn ze ook zover gekomen. Maar de spelregels zijn de afgelopen jaren bij Google en touroperators dusdanig veranderd dat je van goede huize moet komen wil je jezelf daar tegen wapenen.”


Naar welke campings zijn jullie op zoek?

Jan: "We zijn op zoek naar kwalitatief goede bedrijven. Campings die gasten hebben die een heel jaar keihard werken en een topvakantie willen hebben. Die dingen willen beleven en dat vullen wij in. Dan is de prijs belangrijk, maar minder belangrijk.”


Wat gebeurt er als je jezelf aanmeld?

Jan: "We maken dat eerst een 0-meting waarin we bepalen waar de camping op dat moment staat. Dan gaan we samen met campingeigenaar, beheerder of management kijken naar de potentie en hoe we die kunnen benutten.”


En dan een heel Hollandse vraag, wat kost het?

Jan: "Voor een individuele camping is het aansluiten bij BestCamp veel goedkoper en beter dan zelf iemand op de loonlijst plaatsen. Aan de andere kant is BestCamp voor campings qua marketingbudget een relatief grote post maar dat verdienen ze terug door een veel hogere bezetting en een betere tariefstelling. Wij berekenen geen commissie op een boeking. Bedrijven betalen een vast percentage over alleen de toeristische omzet. Het grote voordeel van een vaste fee is dat je niet elkaars concurrent bent maar een gezamenlijk doel hebt: Zoveel mogelijk boekingen realiseren. Dan maakt het niet uit of de boeking via de website van BestCamp komt of via een eigen kanaal. We moeten alleen zorgen dat het niet bij de buurman is.”


Hoe groot gaat BestCamp worden?

Jeroen: "Het zijn er nu 20 maar er gebeurt heel veel.” Jan vult aan: "Het is de bedoeling is om Europees te gaan met als specialiteit de Nederlandse en Vlaamse markt. De Vlaamse markt was niks maar wordt op kampeergebied steeds meer substantieel. We hebben in nu Nederland, België en Frankrijk campings aangesloten. Maar spreiding is heel erg belangrijk en dat betekent dat je in Nederland maximaal zo'n 30 campings kunt hebben en in België 10. Als je aangesloten bent bij BestCamp kan de buurman zonder jouw uitdrukkelijke toestemming geen lid meer worden. We starten ook in Duitsland en we proberen nu een kwalitatief goede keten in Frankrijk aan te sluiten.”


Willen jullie een brand worden?

Jeroen: "BestCamp moet herkenbaar zijn in de markt. De gast moet weten wat hij kan verwachten en wij moeten ons onderscheiden in kwaliteit en gastvriendelijkheid. Het moet echt allemaal kloppen.”


Gaat BestCamp het verschil maken?

Jan: "Ik schrik altijd als ik zie hoe weinig kennis er bij eigenaren aanwezig is om de exploitatie te verbeteren. Ze durven niet te investeren in nieuwe accommodaties en er is zoveel moois op de markt. En daarin kun je mensen helpen om de exploitatie veel leuker te maken. Er zijn ongelofelijk veel kansen.”


Hoe zie je BestCamp in vergelijking met Elke Plek?

Jan: "We hebben juist niet elke plek. Wel qua vakantiebestemming maar niet dan elke plek binnen die vakantiebestemming. Dat is ook een cruciaal verschil met een touroperator en iedere andere partij. Die willen zoveel mogelijk aanbod. We willen niet zo veel mogelijk aanbod maar juist de krenten uit de pap.”


Wat is er nu hot in de marketing?

Jeroen: ”Een nieuwe ontwikkeling is marketing automation. Dat betekent dat je een gast niet overspoeld met informatie die hij niet wil hebben maar dat je precies weet wat zijn interesses zijn en daar gericht op inspeelt. Dat zijn stappen die je als individuele camping niet kunt bijbenen en wij hebben een heel team dat daarmee bezig is.”


Heb je nog een laatste tip?

"Dit is het moment om aan te haken bij BestCamp. Want als je buurman al is aangehaakt, ben je te laat.”


Jan Jehee

Jan Jehee is ( 61 jaar)van BestCamp. Na de HALO startte hij in de branche als bedrijfsleider van het Tikibad en werd later adviseur bij De Vries en Hopman Partners. Daarna heeft hij in de Belgische Ardennen Parc La Clusure overgenomen en wist die uit te bouwen tot een groep van zeven campings. Nu is hij naast zijn activiteiten in BestCamp nog eigenaar van Parc La Clusure en de Franse camping Aux Rives du Soleil.

Jeroen Henneke

Jeroen Henneke ( 42 jaar) is algemeen directeur van Best Camp. Na een studie Bedrijfseconomie VU Amsterdam ging hij als een van de weinigen in toerisme werken. Het toerisme en de campingbranche zitten in zijn vezels. Hij had altijd al een droom om een eigen camping te starten en is als 25 jarige bij Jan Jehee op Park La Clusure in de Ardennen terecht gekomen waar hij beheerder was. Vanaf 2010 is hij gestart met BestCamp dat zich richt op de marketing van campings en vakantieparken.


Jeroen Henneke is 9 en 10 januari 2018 op de Vakantiebeurs aanspreekbaar op de stand van Wallonië België Toerisme stand B 012. Hier is op 9 januari om 16.00 ook de traditionele borrel!


Link: https://www.bestcamp.nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, kamperen, marketing

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, me...
30/12/16
Beleving food ondergeschoven kindje?
Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
01/06/16
Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?
Op vrijdag 28 mei hielden CELTH en NRIT Media in Hoevelaken een ontbijtsessie over de toekomst van...
26/06/15
Recreatie & Toerisme juni 2015: Grootse accommodaties
Op donderdag 25 juni kwam vakblad Recreatie & Toerisme juni 2015 uit. Hieronder de editorial va...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/01/18
Pössl, Adria en Carthago zijn de Kampeerauto's van het jaar
Het Nederlandse camperpubliek heeft modellen van Pössl, Adria en Carthago verkozen tot NKC Kampeera...
19/01/18
Nieuwe Omgevingswet leeft meer
De Dag van de Omgevingswet trok 300 deelnemers naar Utrecht. De nieuwe wet die al meerdere keren is ...
17/01/18
Forse boete voor Belvilla
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt @Leisure BR B.V. een boete op voor het misleidend v...
17/01/18
Vacansoleil en gasten co-creëren nieuwe Safaritent
Vacansoleil heeft samen met haar gasten een nieuwe safaritent ontworpen. De Kalahari Safaritent sta...
17/01/18
Exclusief voor leden
Airbnb maakt gespreid betalen mogelijk
Verhuursite voor vakantiehuizen Airbnb maakt gespreid betalen mogelijk. Voorheen moest je gewoon 1...
16/01/18
Exclusief voor leden
EuroParcs koopt twee parken van Oostappen
De Oostappen Groep Vakantieparken heeft Vakantiepark Rivièra Beach in Biddinghuizen en Vakantiepark...
16/01/18
17 Nederlandse campings zijn ADAC Superplatz
In Nederland zijn dit jaar 17 campings uitgeroepen tot ADAC Superplatz. Dat zijn er vijf meer als i...
12/01/18
Exclusief voor leden
Prijzen vakantieparken sterk gestegen in 2017
In 2017 zijn de prijzen voor Nederlandse vakantieparken met 13,8% sterk gestegen. Dit na een prijs...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk