Geplaatst op: 18-12-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

NHTV ontwikkelt verhaallijn voor kantoor Kerstman in Lapland

NHTV ontwikkelt verhaallijn voor kantoor Kerstman in Lapland
NHTV lectoren en docenten hebben nieuwe verhaallijnen ontwikkeld voor bezoekers aan het hoofdkantoor van de Kerstman in Lapland. De nieuwe verhaallijn moet leiden tot een betekenisvollere en magischere beleving, tot een betere doorstroom van de bezoekers en natuurlijk ook tot meer omzet.


Wie aan Lapland denkt, denkt aan de prachtige landschappen waarin je tochten kunt maken op sneeuwscooters of hondenslede en natuurlijk aan de Kerstman! Vanaf de jaren 80 is de stad Rovaniemi (gelegen op de poolcirkel in Lapland) bekend als dé thuisbasis van de Kerstman. Santa’s Office is inmiddels uitgegroeid tot een grote toeristische attractie. NHTV is als kennisinstituut op het gebied van gastvrijheid, toerisme en leisure en met brede ervaring op het gebied van storytelling ingeschakeld een nieuw concept rondom het Hoofdkantoor van de Kerstman te bedenken en uit te werken.


Nieuw concept noodzakelijk

Santa’s Office begon ooit als een kleinschalig initiatief waar bezoekers van Lapland de échte Kerstman konden ontmoeten en met hem en enkele elven op de foto konden. Inmiddels is Santa’s Office omarmd door de Finnish Tourist Board en met het groeiende aantal toeristen (met name uit China) bleek het de laatste jaren lastig om de kernwaarden van ‘authenticiteit’, ‘(om elkaar) geven’, ‘verrassend en creatief zijn’ overeind te houden. Partneruniversiteit van NHTV in Finland Haaga-Helia was al ingeschakeld om een nieuw concept te bedenken, maar riep de hulp in van NHTV Breda om het verhalende concept te bedenken en verhaallijnen uit te werken.


Vooronderzoek naar huidige beleving

Twee NHTV-lectoren (Xander Lub en Moniek Hover) en drie NHTV-docenten (Geoff Maree, Frank Ouwens en Vincent Neveu) op het gebied van storytelling en hospitality werkten het afgelopen jaar aan het uitwerken van de nieuwe verhaallijnen. Als vertrekpunt zijn de ervaringen van de huidige bezoekers onderzocht en de verwachtingen van de stakeholders in kaart gebracht. Dit leverden 5 thema’s rondom het begrip Kerstman op (de tijd, de unieke plek, herinneringen/nostalgie, geheimzinnigheid, het concept van geven). Deze thematieken werden weer samengebracht tot 1 verhaallijn voor de bezoekersreis in Santa’s Office.


Santa’s Time, het magische moment

‘Het hele bezoek draait om hét magische moment dat de bezoeker de Kerstman daadwerkelijk ontmoet. Dat is voor velen echt een groots moment. Er worden zelfs mensen ten huwelijk gevraagd in het kantoor van de Kerstman. Met deze verhaallijn bouwen we de spanning op tot aan het bezoek en bouwen we deze daarna ook weer logisch af’, legt Xander Lub, lector Hospitality Experiences aan NHTV uit.


Zo komt de bezoeker bij de ingang echt binnen in een andere winterse wereld met een andere tijd; Santa’s Time, Een tijd die door de Kerstman stilgezet kan worden, vooruit- of teruggespoeld, alles om dat magische kerstgevoel te bewerkstellingen. De bezoeker wordt verder meegevoerd langs geheimzinnige plekken zoals de fabriek waar de Elven druk in de weer zijn met speelgoed en cadeaus (play time). Ook is er ruimte om te reflecteren op de eigen herinneringen (me time). "De Kerstman heeft ook een soort goeroerol voor sommigen, is echt een vaderfiguur’, aldus Xander Lub. Na afloop kunnen bezoekers hun beleving met anderen delen via het kopen van hun foto met Santa en van cadeaus. En door het "ouderwets” versturen van fysieke kaarten, iets wat verrassend genoeg erg populair blijkt te zijn (sharing time).

‘Dit alles leidt uiteindelijk tot een betekenisvollere en magischere beleving, tot een betere doorstroom van de bezoekers en natuurlijk ook tot meer omzet’.


Hoe nu verder?

Het nieuwe concept werd enthousiast ontvangen en werd verder uitgewerkt samen met de diverse betrokken partijen gedurende workshops in de Efteling en bij NHTV. De herinrichting van Santa’s Office zal de komende tijd in verschillende fases worden uitgevoerd in Rovaniemi.

Trefwoorden: attracties, kerstman, bezoekerscentra, storytelling

||| Blogs |||

19/08/16
Dierenpark Emmen zet Noord-Nederland op de kaart
Onlangs zijn Ton Vermeulen (NRIT Media) en ondergetekende twee dagen op rondreis geweest door de p...
02/05/16
Mijn speurtocht naar de Magic World of Lights
Toen ik eenmaal omringd door 80.000 ledlampjes binnen stond, was alle leed snel geleden. Maar wat e...
15/12/15
Krijgt Nederland een themapark voor 50-plussers?
Op de Business Leisure Days presenteerde Marie-Lousie Loomans in het Pleisureworld Paviljoen ...
17/08/15
Apeldoorn attractiehoofdstad van Nederland?
Apeldoorn staat niet echt als attractiehoofdstad van Nederland bekend. Met die eer strijkt Noor...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/04/18
Teun Dielesen operationeel directeur attractiepark Toverland
Weer is er een opvallende benoeming bij Toverland, in de aanloop naar de grote uitbreiding van het ...
19/04/18
Exclusief voor leden
Nieuwe wing coaster Toverland bereikt hoogste punt (+ video)
Op 18 april werd het hoogste punt van de gloednieuwe wing coaster Fēnix bereikt in attractiepa...
19/04/18
Top 50 grootste dagattracties trekken 8% meer bezoekers in 2017
De vijftig grootste dagattracties van Nederland hebben in 2017 samen zo’n 47 miljoen bezoeken gere...
18/04/18
Exclusief voor leden
Slapen in een luchtbel op de Keukenhof
De komende drie dagen kun je blijven slapen in een luchtbel op de Keukenhof. In Keukenhof heeft Bo...
11/04/18
Speelpark Klein Zwitserland wint Rookvrije Generatie Award
Speelpark Klein Zwitserland heeft in de categorie recreatie een Rookvrije Generatie Award ontvange...
11/04/18
Efteling opent negen weken bloggershuis
De Efteling stelt als eerste attractiepark in Nederland negen weken achtereen een vakantiehuis ter ...
10/04/18
Efteling-attractie Symbolica internationaal bekroond
Efteling-directeur Imagineering Olaf Vugts heeft een Thea Award for Outstanding Achievement in ontv...
04/04/18
Topattracties bundelen budget en staan op tramlijn 9
De Amsterdamse tramlijn 9 is in de maand april van 2018 gekleurd in de kleuren van bloemen en topat...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk