Geplaatst op: 18-12-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

NHTV ontwikkelt verhaallijn voor kantoor Kerstman in Lapland

NHTV ontwikkelt verhaallijn voor kantoor Kerstman in Lapland
NHTV lectoren en docenten hebben nieuwe verhaallijnen ontwikkeld voor bezoekers aan het hoofdkantoor van de Kerstman in Lapland. De nieuwe verhaallijn moet leiden tot een betekenisvollere en magischere beleving, tot een betere doorstroom van de bezoekers en natuurlijk ook tot meer omzet.


Wie aan Lapland denkt, denkt aan de prachtige landschappen waarin je tochten kunt maken op sneeuwscooters of hondenslede en natuurlijk aan de Kerstman! Vanaf de jaren 80 is de stad Rovaniemi (gelegen op de poolcirkel in Lapland) bekend als dé thuisbasis van de Kerstman. Santa’s Office is inmiddels uitgegroeid tot een grote toeristische attractie. NHTV is als kennisinstituut op het gebied van gastvrijheid, toerisme en leisure en met brede ervaring op het gebied van storytelling ingeschakeld een nieuw concept rondom het Hoofdkantoor van de Kerstman te bedenken en uit te werken.


Nieuw concept noodzakelijk

Santa’s Office begon ooit als een kleinschalig initiatief waar bezoekers van Lapland de échte Kerstman konden ontmoeten en met hem en enkele elven op de foto konden. Inmiddels is Santa’s Office omarmd door de Finnish Tourist Board en met het groeiende aantal toeristen (met name uit China) bleek het de laatste jaren lastig om de kernwaarden van ‘authenticiteit’, ‘(om elkaar) geven’, ‘verrassend en creatief zijn’ overeind te houden. Partneruniversiteit van NHTV in Finland Haaga-Helia was al ingeschakeld om een nieuw concept te bedenken, maar riep de hulp in van NHTV Breda om het verhalende concept te bedenken en verhaallijnen uit te werken.


Vooronderzoek naar huidige beleving

Twee NHTV-lectoren (Xander Lub en Moniek Hover) en drie NHTV-docenten (Geoff Maree, Frank Ouwens en Vincent Neveu) op het gebied van storytelling en hospitality werkten het afgelopen jaar aan het uitwerken van de nieuwe verhaallijnen. Als vertrekpunt zijn de ervaringen van de huidige bezoekers onderzocht en de verwachtingen van de stakeholders in kaart gebracht. Dit leverden 5 thema’s rondom het begrip Kerstman op (de tijd, de unieke plek, herinneringen/nostalgie, geheimzinnigheid, het concept van geven). Deze thematieken werden weer samengebracht tot 1 verhaallijn voor de bezoekersreis in Santa’s Office.


Santa’s Time, het magische moment

‘Het hele bezoek draait om hét magische moment dat de bezoeker de Kerstman daadwerkelijk ontmoet. Dat is voor velen echt een groots moment. Er worden zelfs mensen ten huwelijk gevraagd in het kantoor van de Kerstman. Met deze verhaallijn bouwen we de spanning op tot aan het bezoek en bouwen we deze daarna ook weer logisch af’, legt Xander Lub, lector Hospitality Experiences aan NHTV uit.


Zo komt de bezoeker bij de ingang echt binnen in een andere winterse wereld met een andere tijd; Santa’s Time, Een tijd die door de Kerstman stilgezet kan worden, vooruit- of teruggespoeld, alles om dat magische kerstgevoel te bewerkstellingen. De bezoeker wordt verder meegevoerd langs geheimzinnige plekken zoals de fabriek waar de Elven druk in de weer zijn met speelgoed en cadeaus (play time). Ook is er ruimte om te reflecteren op de eigen herinneringen (me time). "De Kerstman heeft ook een soort goeroerol voor sommigen, is echt een vaderfiguur’, aldus Xander Lub. Na afloop kunnen bezoekers hun beleving met anderen delen via het kopen van hun foto met Santa en van cadeaus. En door het "ouderwets” versturen van fysieke kaarten, iets wat verrassend genoeg erg populair blijkt te zijn (sharing time).

‘Dit alles leidt uiteindelijk tot een betekenisvollere en magischere beleving, tot een betere doorstroom van de bezoekers en natuurlijk ook tot meer omzet’.


Hoe nu verder?

Het nieuwe concept werd enthousiast ontvangen en werd verder uitgewerkt samen met de diverse betrokken partijen gedurende workshops in de Efteling en bij NHTV. De herinrichting van Santa’s Office zal de komende tijd in verschillende fases worden uitgevoerd in Rovaniemi.

Trefwoorden: attracties, kerstman, bezoekerscentra, storytelling

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...