Geplaatst op: 13-12-2017
Auteur: Marc Gerlings

Mondriaan tot Dutch Design jaar 2017 levert 110 miljoen euro op

Mondriaan tot Dutch Design jaar 2017 levert 110 miljoen euro op

Het Mondriaan tot Dutch Design themajaar trok in totaal 600.000 bezoekers en is met circa 110 miljoen euro aan totale bestedingen van de bezoekers succesvol verlopen. Van de 600.000 zijn naar schatting 120.000 internationale bezoekers (20 procent) naar het themajaar gekomen. De buitenlandse bezoekers zorgden voor ruim 75 miljoen aan bestedingen. De mediawaarde maakt het jaar minstens zo interessant.

Ter vergelijking, in 2015 stond Vincent van Gogh centraal in de grote internationale marketingcampagne ter gelegenheid van zijn 125ste sterfjaar. Bijna 1 miljoen internationale bezoekers kwamen voor Van Gogh naar Nederland en zij besteedden gezamenlijk zo’n 500 miljoen euro. Dutch design doet het goed maar kan niet tippen aan het effect van de grote Nederlandse schilders in themajaren.

Het Mondriaan tot Dutch Design themajaar is een initiatief van NBTC Holland Marketing in samenwerking met 32 partners door het hele land. De aanleiding voor het themajaar was het feit dat 100 jaar geleden kunststroming De Stijl werd opgericht in Leiden.

Dutch Design verspreid over Nederland
"Door samen met verschillende regio’s en steden te investeren in een aansprekend thema, inspireer je met name internationale gasten tot bezoek aan plekken waarmee ze vooraf nog niet bekend waren. Zo hebben onder andere steden en regio’s zoals Amersfoort, Drachten, Gelderland en Brabant kunnen meeprofiteren van internationale bezoekers. We kunnen dus stellen dat spreiding van internationale bezoekers werkt,” aldus Conrad van Tiggelen, directeur marketing NBTC.

Wereldwijd ruim 15 miljoen mediawaarde
Dat het Mondriaan tot Dutch Design jaar hét jaar was voor de kunst- en designliefhebber om Nederland te bezoeken, is ook bij de internationale media niet onopgemerkt gebleven. In totaal hebben ruim 150 internationale journalisten waaronder de New York Times, Le Monde, De Morgen en Wallpaper kennisgemaakt met de vele tentoonstellingen en evenementen die werden verzorgd tijdens het themajaar.

"Het Mondriaan tot Dutch Design themajaar zorgde voor een grote boost wat betreft internationale media-aandacht voor Eindhoven als designstad, maar ook voor Dutch Design Week als het festival voor de toekomst van design voor een internationaal publiek,” aldus Raffaela Vandermühlen, Dutch Design Foundation.

In totaal heeft het themajaar wereldwijd ruim 15 miljoen euro aan mediawaarde gerealiseerd in honderden print en online publicaties.

Nederland rijker aan culturele iconen
Het succesvolle themajaar draagt bij aan een rijkere reputatie van ons land met betrekking tot het aanbod van culturele iconen, meldt NBTC. Waar Nederland voorheen vooral werd geassocieerd met Rembrandt en Van Gogh, maken internationale bezoekers tegenwoordig ook kennis met Dutch Design en de befaamde kunstenaars uit de periode van De Stijl, zoals Theo van Doesburg, Bart van der Leck, Gerrit Rietveld en Piet Mondriaan. De tentoonstellingen en evenementen die tijdens dit themajaar zijn georganiseerd laten zien dat Nederland trots mag zijn op kunstenaars van toen en nu.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Nederland, marketing, iconen, design, kunst, cultuur

CELTH
 





||| Nieuws |||

26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
18/03/24
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
12/03/24
Inflatie daalt langzaam met een lichtpuntje voor horeca
Toch is de inflatie voor de consument nog steeds aan de hoge kant. Voor bedrijven in de vrijetijdseconomie is er een lichtpuntje. De prijzen voor onder meer groenten en vlees stijgen minder hard dan het gemiddelde inflatiecijfer.
05/03/24
Ruim 60% van de Nederlandse camperaars boekt overnachtingsplekken
Door toenemende drukte op camperlocaties is er een grote toename van het vooraf boeken van een overnachtingsplek voor camperaars om er zeker van te zijn dat er een plek is.
05/03/24
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.
29/02/24
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...