Geplaatst op: 08-12-2017
Auteur: Marc Gerlings

Uitzwaaien van themajaar 2017 de Stijl van Mondriaan tot Dutch Design

Uitzwaaien van themajaar 2017 de Stijl van Mondriaan tot Dutch Design

Het themajaar 2017 De Stijl, van Mondriaan tot Dutch Design is bijna voorbij. Centraal Museum in Utrecht neemt afscheid van het jaar met de tentoonstelling Bye Bye De Stijl. Deze beroemde moderne kunstbeweging is in allerlei tentoonstellingen getoond en herdacht. Het Centraal Museum verzorgt een van de laatste tentoonstellingen in het De Stijl-jaar, van 16 december 2017 tot en met 4 maart 2018.

Hedendaagse kunstenaars, van de jaren negentig tot nu, nemen iconen van Rietveld en Mondriaan als uitgangspunt om zich tegen af te zetten, te doorgronden of te persifleren.


In de tentoonstelling, met onder andere Collectief General Idea, Erik van Lieshout, Katja Mater, Mary Heilmann, Ding Yi, Barbara Visser, Marc Bijl, reageren de kunstenaars met hun werk op De Stijl of zetten zich juist af.Vertrekpunt van de tentoonstelling is een aantal onderdelen van de installatie Infected Mondriaan van het invloedrijke collectief General Idea. Als reactie op de Aids Epidemie maakte zijn kopieën van schilderijen van Mondriaan en stoelen van Rietveld, waarbij ze het geel vervingen door het door Mondriaan verfoeide groen.


Bart Rutten, artistiek directeur Centraal Museum: "Honderd jaar na de oprichting van het kunstenaarstijdschrift is De Stijl uitgegroeid tot een iconisch begrip. Zij staat voor compromisloze ambitie en verheven idealen die tot op de dag van vandaag kunstenaars inspireert, imponeert en sommigen ook irriteert. Deze kunstenaars houden de beweging van weleer springlevend."

De film over de tentoonstelling maakt de enorme invloed van De Stijl duidelijk op hedendaagse kunstenaars:

Trefwoorden: museum, cultuur, toerisme, themajaar, marketing

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, me...
20/03/17
Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager’ h...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/12/17
Exclusief voor leden
Toeristen geďnspireerd door kubuswoning Rotterdam
Airbnb bracht vandaag een lijst uit met per land één soort vakantiehuis dat bezoekers...
11/12/17
Kerstman aangekomen in Maastricht
Al meerdere jaren heeft de kerstman een huis in Maastricht. Sinds enkele jaren wordt de kerstman oo...
08/12/17
Uitzwaaien van themajaar 2017 de Stijl van Mondriaan tot Dutch Design
Het themajaar 2017 De Stijl, van Mondriaan tot Dutch Design is bijna voorbij. Centraal Museum in U...
07/12/17
Exclusief voor leden
Tandem symbool voor merk Golden Tulip (+korte video)
Wie het afgelopen jaar het vaknieuws over hotelketen Golden Tulip volgde zag het al regelmatig opd...
05/12/17
Bijzondere campagne van Visit Denmark
VisitDenmark is in samenwerking met Scandinavian Airlines gestart met de online adventskalender #F...
01/12/17
Eerste 360-graden video voor Texel
Texel heeft zijn eerste 360-graden video. De eerste video gaat over de veerboot. VVV Texel is partn...
29/11/17
Exclusief voor leden
4 gemeenten zetten Cheese Valley op voor toerisme
De gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard en Woerden en zijn aan de slag gegaan met h...
28/11/17
Exclusief voor leden
TRVLR vangt 5 miljoen dollar en maakt de oversteek naar Europa
Hier is nog niet zo bekend maar in Azië is het al een sterk merk geworden: platform TRVLR.com. Het ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk