Geplaatst op: 07-12-2017
Auteur: Marc Gerlings

Aangescherpt uitnodigingsbeleid en toch meer bezoekers Recreatie Vakbeurs

Aangescherpt uitnodigingsbeleid en toch meer bezoekers Recreatie Vakbeurs
Blik op Happy Camping. Foto: Recreatie Vakbeurs

De zestiende editie van Recreatie Vakbeurs is op 28, 29 en 30 november 2017 bezocht door 7.709 recreatieprofessionals. Dat is een stijging van ruim 8 procent ten opzichte van 2016. Organisator Tom Verbeek: "De stijging is opmerkelijk, in die zin dat we juist het uitnodigingsbeleid vooraf hadden aangescherpt. We hebben ons uitnodigingsbestand behoorlijk gefilterd om de bezoekerskwaliteit verder te verhogen. Uiteindelijk is er zelfs een win-winsituatie ontstaan, want zowel de kwaliteit als de kwantiteit is gestegen. Dat heeft ook tot grote tevredenheid geleid onder exposanten, want meer dan 80 deelnemers schreven zich op de beurs al in voor de 2018-editie.”


In totaal namen 245 exposanten deel aan Recreatie Vakbeurs in Evenementenhal Hardenberg. Dat is een record aantal voor Nederlands grootste recreatiebeurs. Ook groeide het driedaagse evenement van drie beurshallen in 2016 naar zeven beurshallen in 2017. Net als vorig jaar was de grote blikvanger opnieuw het speelse concept Happy Camping. Dit initiatief was fors uitgebreid ten opzichte van 2016. Een compleet ingerichte beurshal werd omgedoopt tot een vrije tijd-wonderland en trok opnieuw veel bekijks.


Landelijke bezoekerscampagne

Uit de bezoekersregistratie bleek dat de nieuwe bezoekerscampagne ook haar vruchten afwierp. Vorig jaar was de beurs met name gericht op regionale bezoekers. Voor deze editie werd de campagne landelijk ingestoken met als resultaat dat bezoekers uit alle windstreken van het land kwamen. "Van Zeeland, Zuid-Limburg en Noord-Holland. En we mochten meerdere bezoekers uit België, Luxemburg en Duitsland verwelkomen”, zegt Verbeek.


Aangescherpt uitnodigingsbeleid

Een belangrijk speerpunt voor deze editie was het aanscherpen van het uitnodigingsbeleid om de kwaliteit van de bezoeker verder te verhogen. Verbeek: "De beurs groeit in razend tempo, maar we willen voorkomen dat dit ten koste gaat van de bezoekerskwaliteit. Daarom hebben we vooraf ons uitnodigingsbestand gefilterd, zodat alleen echte recreatieprofessionals uitgenodigd worden om de beurs te bezoeken. Ik heb het gevoel dat we daar volop in zijn geslaagd en dat gevoel wordt bevestigd door de positieve reacties van onze exposanten.”


Recreatie Vakbeurs 2018

Recreatie Vakbeurs wil in aanloop naar de 2018-editie continu aansluiting houden met de sector. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen waar recreatieprofessionals behoefte aan hebben, werden tijdens de afgelopen editie bezoekersenquêtes afgenomen. De beursorganisatie werkte hierbij samen met studenten van NHTV Breda (internationaal hoger onderwijs). Ze studeren aan de Academie voor Toerisme en volgen de minor Leisure Design Lab. "Die resultaten in combinatie met de resultaten uit de exposantenenquête vormen voor ons de basis voor 2018. We streven ernaar om in voorjaar 2018 de eerste resultaten en toekomstplannen bekend te maken”, aldus Verbeek.


De zeventiende editie van Recreatie Vakbeurs vindt plaats op 27, 28 en 29 november 2018 in Evenementenhal Hardenberg. Meer informatie is te vinden op:www.recreatie-vakbeurs.nl.

Trefwoorden: toerisme, beurs, recreatie

||| Blogs |||

26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...
03/04/17
Kijk eens buiten je sector!
Kijk eens buiten je sector!
03/04/17 · Dagrecreatie · Toerisme · Laurien van der Vaart | Lees meer
De vrijetijds- en toerismesector verandert razendsnel. Dit is natuurlijk vaker gezegd, en was ook w...
28/02/17
Het Verhaal van Nederland! Waarom wordt het nog niet verteld?
"Het is 2025, de klimaatcrisis is op zijn hoogtepunt. Zowel de stijging van de zeespiegel als h...
30/11/16
Wordt de kust echt bedreigd?
Wordt de kust echt bedreigd?
30/11/16 · Beleid · Dagrecreatie · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
In de afgelopen maanden hebben alle kranten volgestaan met nerveuze berichten over ons kust. Ze...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/01/18
Nieuwe Omgevingswet leeft meer
De Dag van de Omgevingswet trok 300 deelnemers naar Utrecht. De nieuwe wet die al meerdere keren is ...
17/01/18
Nog vijf routes op shortlist Wandelroute van het Jaar
Nog vijf van de tien genomineerde routes maken kans op de begeerde trofee voor de Wandelroute van h...
12/01/18
Exclusief voor leden
Prijzen vakantieparken sterk gestegen in 2017
In 2017 zijn de prijzen voor Nederlandse vakantieparken met 13,8% sterk gestegen. Dit na een prijs...
09/01/18
Gaia leukste uitje van Nederland
Volgens leden van de ANWB is GaiaZoo het ‘Leukste uitje van Nederland 2018’. Ron Kuckelkorn van Gaia...
02/01/18
Exclusief voor leden
Speeljungle met a la carte restaurant
Recreatiepark de Leistert in het Limburgse Roggel heeft een indoor speeljungle met een à la carte re...
19/12/17
Ruim miljoen meer Nederlanders in 2060
De toeristische sector kan voor de toekomst rekening houden met steeds meer Nederlandse gasten en k...
18/12/17
Exclusief voor leden
Park Vliegbasis Soesterberg over naar Utrechts Landschap
Afgelopen vrijdag heeft de provincie Utrecht het eigendom van Park Vliegbasis Soesterberg overgedr...
14/12/17
Exclusief voor leden
Hoe zit het met de welvarendheid en kwetsbaarheid van jouw bezoekers?
In de klassieke marketing werd gekeken naar factoren zoals inkomen en opleiding bij doelgroepen. Be...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk