Geplaatst op: 07-12-2017
Auteur: Marc Gerlings

Aangescherpt uitnodigingsbeleid en toch meer bezoekers Recreatie Vakbeurs

Aangescherpt uitnodigingsbeleid en toch meer bezoekers Recreatie Vakbeurs
Blik op Happy Camping. Foto: Recreatie Vakbeurs

De zestiende editie van Recreatie Vakbeurs is op 28, 29 en 30 november 2017 bezocht door 7.709 recreatieprofessionals. Dat is een stijging van ruim 8 procent ten opzichte van 2016. Organisator Tom Verbeek: "De stijging is opmerkelijk, in die zin dat we juist het uitnodigingsbeleid vooraf hadden aangescherpt. We hebben ons uitnodigingsbestand behoorlijk gefilterd om de bezoekerskwaliteit verder te verhogen. Uiteindelijk is er zelfs een win-winsituatie ontstaan, want zowel de kwaliteit als de kwantiteit is gestegen. Dat heeft ook tot grote tevredenheid geleid onder exposanten, want meer dan 80 deelnemers schreven zich op de beurs al in voor de 2018-editie.”


In totaal namen 245 exposanten deel aan Recreatie Vakbeurs in Evenementenhal Hardenberg. Dat is een record aantal voor Nederlands grootste recreatiebeurs. Ook groeide het driedaagse evenement van drie beurshallen in 2016 naar zeven beurshallen in 2017. Net als vorig jaar was de grote blikvanger opnieuw het speelse concept Happy Camping. Dit initiatief was fors uitgebreid ten opzichte van 2016. Een compleet ingerichte beurshal werd omgedoopt tot een vrije tijd-wonderland en trok opnieuw veel bekijks.


Landelijke bezoekerscampagne

Uit de bezoekersregistratie bleek dat de nieuwe bezoekerscampagne ook haar vruchten afwierp. Vorig jaar was de beurs met name gericht op regionale bezoekers. Voor deze editie werd de campagne landelijk ingestoken met als resultaat dat bezoekers uit alle windstreken van het land kwamen. "Van Zeeland, Zuid-Limburg en Noord-Holland. En we mochten meerdere bezoekers uit België, Luxemburg en Duitsland verwelkomen”, zegt Verbeek.


Aangescherpt uitnodigingsbeleid

Een belangrijk speerpunt voor deze editie was het aanscherpen van het uitnodigingsbeleid om de kwaliteit van de bezoeker verder te verhogen. Verbeek: "De beurs groeit in razend tempo, maar we willen voorkomen dat dit ten koste gaat van de bezoekerskwaliteit. Daarom hebben we vooraf ons uitnodigingsbestand gefilterd, zodat alleen echte recreatieprofessionals uitgenodigd worden om de beurs te bezoeken. Ik heb het gevoel dat we daar volop in zijn geslaagd en dat gevoel wordt bevestigd door de positieve reacties van onze exposanten.”


Recreatie Vakbeurs 2018

Recreatie Vakbeurs wil in aanloop naar de 2018-editie continu aansluiting houden met de sector. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen waar recreatieprofessionals behoefte aan hebben, werden tijdens de afgelopen editie bezoekersenquêtes afgenomen. De beursorganisatie werkte hierbij samen met studenten van NHTV Breda (internationaal hoger onderwijs). Ze studeren aan de Academie voor Toerisme en volgen de minor Leisure Design Lab. "Die resultaten in combinatie met de resultaten uit de exposantenenquête vormen voor ons de basis voor 2018. We streven ernaar om in voorjaar 2018 de eerste resultaten en toekomstplannen bekend te maken”, aldus Verbeek.


De zeventiende editie van Recreatie Vakbeurs vindt plaats op 27, 28 en 29 november 2018 in Evenementenhal Hardenberg. Meer informatie is te vinden op:www.recreatie-vakbeurs.nl.

Trefwoorden: toerisme, beurs, recreatie

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...