Geplaatst op: 30-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterke omzetgroei in horeca

Sterke omzetgroei in horeca
Bron: Pixabay
De horeca heeft in het derde kwartaal van 2017 flink meer omgezet (+6,2 procent dan een jaar eerder. De omzetstijging gold voor alle branches (hotels, fastfoodrestaurants inclusief fastfood en cafés). Het volume was 3,2 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2016. Zowel de omzet als het volume is al ruim vier jaar hoger dan een jaar eerder.


De omzet groeide bij de hotels het sterkst (+7,5 procent), gevolgd door fastfoodrestaurants (+7,1 procent) en restaurants met 7,0 procent. Bij de cafés was de omzetgroei met 1,7 procent bescheiden.


De groei was in het derde kwartaal van 2017 wel lager als die in het derde kwartaal van 2016 toen de omzet in de Nederlandse horeca nog met 8,5 procent groeide, maar dat was ook een top kwartaal qua groei. In het derde kwartaal van 2015 groeide de omzet in de horeca ook met 6,2 procent.


Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Net als in het eerste en tweede kwartaal zien we ook in het derde kwartaal positieve cijfers in de horeca. Onze leden profiteren van het gunstige economische klimaat en het feit dat mensen meer consumeren in de Nederlandse horeca. Daar ben ik blij mee. Maar we zien ook dat de kosten van horecabedrijven toenemen, onder andere door de stijgende commissies die moet worden betaald voor zoek-, boek en bezorgplatforms als Booking.com en Thuisbezorgd.nl. Daardoor staan de marges van veel horecabedrijven onder druk. Want een hogere omzet wil nog niet zeggen dat een bedrijf ook meer winst maakt. Bovendien zien we dat de groei alweer wat afvlakt. Iets om de komende tijd rekening mee te houden.”


Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, fastfoodrestaurants, cafes

||| Blogs |||

17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
03/05/17
Airbnb maakt beloftes niet waar
Airbnb maakt beloftes niet waar
03/05/17 · Horeca · Ton Vermeulen | Lees meer
Gisteren was in Amsterdam de presentatie van het onderzoek dat de Hotelschool The Hague samen met C...
30/12/16
Beleving food ondergeschoven kindje?
Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis...
26/10/16
Where2bnb.com zoals Airbnb was bedoeld
Amsterdam is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws vanwege de drukte in de stad en ongebreid...
19/08/16
Dierenpark Emmen zet Noord-Nederland op de kaart
Onlangs zijn Ton Vermeulen (NRIT Media) en ondergetekende twee dagen op rondreis geweest door de p...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/01/18
Bezoek Horecava groeit met 2%
Het gaat goed met de horeca. Je treft in het leisure landschap steeds meer horeca aan. Dat groeiend ...
12/01/18
Exclusief voor leden
Prijzen vakantieparken sterk gestegen in 2017
In 2017 zijn de prijzen voor Nederlandse vakantieparken met 13,8% sterk gestegen. Dit na een prijs...
12/01/18
Exclusief voor leden
Wat zijn de best beoordeelde accommodaties van 2017?
Bed & Breakfast Seppenstijn in het Drentse Ruinerwold is volgens Zoover overall de best beoorde...
11/01/18
Oude Tropicana voorbeeld voor verlagen impact milieubelasting (Video)
Wie kent het nog, het oude Tropicana zwembad. Nu is het een prachtig voorbeeld voor de sector hoe b...
10/01/18
Management Fletcher draait één dag hotel
'Dan moeten wij maar de tent laten draaien', zal het management van hotelketen Fletcher hebben gedac...
09/01/18
Exclusief voor leden
Horecaomzet stijgt, maar omzet moet met meer partijen worden gedeeld
In 2017 groeide de omzet in de horeca tot 20,5 miljard euro maar steeg tegelijkertijd het aantal ho...
08/01/18
Exclusief voor leden
Duidelijkste trend Horecava 2018 is duurzaamheid
Loop je vandaag of op een van de andere beursdagen over de betonnen vloer van de vakbeurs Horecava...
28/12/17
Fletcher sluit aan bij BookDinners.nl
Ook de 80 restaurants van Fletcher Hotels sluiten zich aan bij reserveringsplatform BookDinners.nl....
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk