Geplaatst op: 30-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Centres of Expertise verdubbelen samenwerking met onderwijs

Centres of Expertise verdubbelen samenwerking met onderwijs

Het aantal bedrijven dat intensief samenwerkt met het beroepsonderwijs in het mbo en hbo is in twee jaar verdubbeld naar 6000. Daar profiteren nu al zo’n 50.000 studenten van, zo blijkt uit onderzoek dat vandaag door Katapult, de koepel waarde centres of expertise zoals CELTH, wordt gepresenteerd. Maar dit is nog lang niet genoeg volgens Hans de Jong, president van Philips Nederland. Hij spreekt de bedrijven aan: "Ik roep bedrijven op om zelf in actie te komen. Want alleen met veel meer bedrijven die echt samenwerken met onderwijs kunnen we genoeg talent opleiden voor onze innovatie-samenleving”. Het bedrijfsleven ziet een gat ontstaan tussen ambities en aanjagers, de talenten in de arbeidsmarkt.

De inmiddels 6000 bedrijven werken samen met onderwijs in ruim 160 Centers of expertise en Centra voor innovatief vakmanschap die zich hebben verenigd in het Katapult-netwerk. Doelstelling van het netwerk is door te groeien naar participatie van 20.000 bedrijven met een bereik van 250.000 studenten in 2025.

De door het UWV voorspelde één miljoen vacatures remt groei van veel sectoren. Kopstukken uit het bedrijfsleven hijsen vandaag de stormbal en scharen zich daarom achter de doelen van het Katapult-netwerk. Aanjager van het Techniekpact Doekle Terpstra sluit zich aan bij de oproep: "Het tempo kan en moet omhoog om de doelstelling te halen. De goede ambities en voornemens van bedrijven, onderwijs en overheid moeten nu worden omgezet in actie.”

Kwaliteit in de sectoren

Maar niet alleen de beschikbaarheid, ook de kwaliteit van mensen is cruciaal voor sectoren waarin innovatie voor bijvoorbeeld het halen van de klimaatdoelstellingen belangrijk is. "Zonder de juiste vakmensen zal de energietransitie niet slagen. Het opleiden van genoeg juist opgeleide vakmensen - student of werkend - kan alleen in nauwe samenwerking tussen bedrijven en scholen”, aldus Ingrid Thijssen, CEO van netwerkbedrijf Alliander. Ook in de maakindustrie komen nieuwe kennis en praktijkgerichte innovaties beter tot stand bij interactie tussen het onderwijs en bedrijven. "De digitalisering gaat momenteel erg snel en in combinatie met studenten, onderzoekers en werknemers leidt dit tot verrassende innovaties”, zegt Fried Kaanen, voorzitter van de Metaalunie en eigenaar van Bosch Scharnieren. Tijdens de Katapultdag worden de innovatie-succesverhalen van onder meer Alliander, SUEZ, GGD Friesland, KLM, Cargill, KLM, DSM, Tata Steel en Vitens met elkaar gedeeld.

Baankansen vergroten door samenwerking
Maar ook het belang voor de student en werknemers is groot. Om iedereen de beste baankansen te geven is up-to-date onderwijs dicht bij bedrijven een must. Om alle studenten in mbo en hbo te bereiken en deze kansen te geven zijn nog veel meer bedrijven nodig, zeggen de leiders uit het bedrijfsleven hierover. Hans de Jong, Fried Kaanen, Ingrid Tijssen, Ab van der Touw (CEO Siemens) en Aad Veenman (boegbeeld Topsector Logistiek namens de Topsectoren) roepen hun collega’s op om mee te doen.

Dat die publiek private samenwerking belangrijke waarde oplevert voor het land is duidelijk. Doekle Terpstra, aanjager van het Techniekpact: "De overheid heeft veel geďnvesteerd in deze beweging. Investeringen die door onderwijs en het bedrijfsleven zijn vermenigvuldigd. De maatschappelijke opbrengst wordt heel groot als we dit samen blijven doen."

Topics:Leisure
Trefwoorden: toerisme, CELTH, opleiding, baan

||| Blogs |||

26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...
01/06/16
Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?
Op vrijdag 28 mei hielden CELTH en NRIT Media in Hoevelaken een ontbijtsessie over de toekomst van...
30/06/15
Wie heeft het Groene Hart lief?
Momenteel ben ik betrokken bij twee adviestrajecten in het Groene Hart. Met meer dan gewone belangs...
26/06/15
Recreatie & Toerisme juni 2015: Grootse accommodaties
Op donderdag 25 juni kwam vakblad Recreatie & Toerisme juni 2015 uit. Hieronder de editorial va...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/02/18
BRIDGE moet jeugdwerkeloosheid Rotterdam verlagen
De Maasstad wordt in het toeristisch vakgebied vaak aangehaald als voorbeeld van een succesvolle on...
16/02/18
Exclusief voor leden
Cultuurpact moet Utrechtse cultuur en erfgoed sterker verbinden
In Amersfoort is het Cultuurpact ondertekend. Cultuur en erfgoed moeten beter bereikbaar worden v...
15/02/18
Campagne French Touch voor het eerst in Nederland
De campagne French Touch "La Belle Vie” is officieel gelanceerd in Nederland. French Touch "La Bell...
09/02/18
Exclusief voor leden
Kinderdijk koppelt winteronderhoud aan kortingsactie
Werelderfgoed en een van Hollands meest bekende attracties Kinderdijk houdt winteronderhoud maar is...
07/02/18
Exclusief voor leden
Dutch Startup Association start
Sinds vandaag hebben startups hun eigen belangenvereniging: de Dutch Startup Association, een onafh...
25/01/18
eSports wordt eindelijk gesegmenteerd
Een duidelijke trend is de opkomst van eSports. Dit is het competitief spelen van games. Het speelt...
23/01/18
Nibud: Koopkracht blijft achter
Dit jaar gaat de koopkracht er voor de meeste Nederlanders nauwelijks op vooruit. Voor mensen met e...
23/01/18
Culturele hoofdstad Leeuwarden pleit voor innovatie via cultuur
Het jaar als Culturele Hoofdstad van Europa moet nog beginnen voor Leeuwarden maar nu al pleiten b...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk