Geplaatst op: 27-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe kunnen festivals nieuwe bezoekers aantrekken?

Hoe kunnen festivals nieuwe bezoekers aantrekken?
Bron: Shutterstock

Hoe kunnen festivals nieuwe bezoekers aantrekken en hoe blijven ze vaste bezoekers aanspreken? Deze vraag staat centraal in de nieuwe whitepaper van Dynamic Concepts. De resultaten zijn opmerkelijk want wie denkt dat de harde kern van bezoekers de grootste promotors zijn, komt bedrogen uit.


Dynamic Concepts keek voor haar whitepaper Inzicht in de festivalganger anno nu naar data die ze hebben verzameld op vijf verschillende festivals waar ruim 2.200 respondenten zijn bevraagd. De festivals vonden plaats tussen juni 2016 en augustus 2017. Het zijn festivals met minstens vijf voorgaande edities. Zo willen de onderzoekers de verschillen achterhalen tussen pioniers (1-2 bezoeken), herhaalbezoeker (3-4 bezoeken) en de harde kern die vijf of meer bezoeken aan een specifiek festival heeft gebracht.


Onderzoeksaanpak

Aan alle respondenten is gevraagd of in hoeverre ze het festival aan anderen zouden aanbevelen. Daaruit komt een zogenaamde Net Promoter Score (NPS). Volgens het model zullen criticasters het evenement negatief aanbevelen. ‘Promoters’ zullen het evenement juist positief aanbevelen in hun omgeving. Uit onderzoek blijkt dat daardoor meer nieuwe bezoekers geactiveerd worden. Hoe meer promoters, hoe meer kans op herhaalbezoeken (loyaliteit) en nieuwe bezoekers (activeren).


De resultaten

Het aantal promoters is onder de pioniers en ervaren bezoekers bijna hetzelfde; circa 55%. Het aantal criticasters neemt wel wat toe bij de ervaren bezoekers. Het grote verschil wordt echter pas duidelijk bij de harde kern. Hier daalt het aantal promoters naar 39 procent en stijgt het aantal criticasters naar 23 procent. Hieruit kunnen we opmaken dat hoe vaker iemand een festival bezoekt, hoe minder diegene het evenement zou aanbevelen bij anderen.



Waarom is de harde kern minder positief?

Uit analyse van de data blijkt dat hoe hoger het herhaalbezoek, hoe minder positief verrast de bezoeker is. Van de pioniers geeft bijna 58 procent aan zeer positief verrast te zijn of het leuker dan verwacht te vinden. Van de ervaren bezoekers is dit 34 procent, de harde kern slechts 19 procent. Daaruit blijkt dat het dus moeilijker is om bezoekers positief te verrassen naarmate zijn vaker zijn geweest. Bijzonder is dat van de harde kern bijna 38 procent het festival 'wat tegen vond vallen' of 'zeer negatief verrast was. Bij de pioniers was slechts 12 procent negatief en bij de ervaren bezoekers 19 procent.



Herhaalbezoek

Of bezoekers positief zijn verrast heeft direct invloed op het herhaalbezoek. Van de positief verrasten zegt 48 procent zeker een volgende editie te bezoeken, bij de negatief verrasten daalt dat tot onder de 10 procent.


Bezoekreden

De meeste festivalgangers kom af op de sfeer en de beleving van het festival. Dat is bij alle groepen veruit de belangrijkste bezoekreden (36 procent voor de pioniers, 44 procent voor de vaste bezoekers en 43 procent voor de harde kern). Opvallend is dat het programma-aanbod laag scoort (tussen de 17 en 12 procent voor de drie groepen). Opvallend is dat de vaste kern ook niet naar het festival komt voor een dagje uit met vrienden of familie.



Waardering

De sfeer en beleving wordt door alle bezoekersgroepen het hoogst gewaardeerd. Ook de gastvrijheid, veiligheidsgevoel, locatie en het diverse aanbod van de horeca wordt hoog gewaardeerd. Opvallend is dat het programma-aanbod steeds minder wordt gewaardeerd naarmate men vaker het festival bezoekt. Datzelfde geldt voor de ticketprijs. De harde kern is dan weer wel positiever over de beschikbare voorzieningen zoals toiletten, EHBO en informatie,


Conclusie

Het lijkt er op dat naar mate meer edities van een festival zijn bezocht men meer op zoek is naar value for money. De significant lagere waardering van de harde kern voor sfeer/beleving, programma-aanbod, prijs/kwaliteit-verhouding horeca en betaalbaarheid van de ticketprijs duidt op een verzadiging en is het moment dat ze zich op andere festivals oriënteren. Het is belangrijk dat festivalorganisatoren inzichtelijk krijgen hoe ze vaste bezoekers opnieuw positief kunnen verrassen. Want ook voor een dagje uit komt de vaste kern niet naar het festival.

Link: http://www.dynamic-concepts.nl/whitepaper-inzicht-festivalgangers-anno-nu/
Trefwoorden: evenementen, festivals, bezoekers, waardering, herhaalbezoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...