Geplaatst op: 24-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Airbnb Amsterdam naar 30 dagen: economische schade 43 miljoen euro

Airbnb Amsterdam naar 30 dagen: economische schade 43 miljoen euro
Foto: airbnb

Vandaag deelt Airbnb nieuwe data over de verwachte negatieve impact voor Amsterdam als de daglimiet terug gebracht wordt van 60 naar 30 dagen per jaar. Dat heeft een economische impact van €43 miljoen. McClure: "Airbnb is slechts verantwoordelijk is voor vier procent van alle bezoekers in Amsterdam.”


Voorstellen die de rechten van lokale bewoners om hun huis te delen nog verder inperken kunnen Amsterdamse hosts - die hun huis tot 60 dagen jaarlijks delen en 97% van de vraagprijs overhouden - €12 miljoen aan inkomen kosten. Daarnaast bedraagt de verwachte economische schade bij lokale ondernemingen nog eens €31 miljoen, waarmee de totale negatieve impact op de Amsterdamse economie op €43 miljoen komt.


Treft sterk buurten buiten het centrum
De voorstellen zullen naar verwachting vooral een negatieve invloed hebben op de wijken buiten het stadscentrum, waar de meeste Amsterdammers wonen. Zeven op de tien Airbnb gasten verblijven buiten het centrum en 95% van de gastheren- en vrouwen bevelen lokale ondernemingen aan bij hun gasten.


Live like a Amsterdammer
Meer dan 90% van de Airbnb gasten in Amsterdam willen de stad ervaren als een lokale inwoner en bijna 80% van de gasten zegt via Airbnb te reizen om specifieke buurten te bezoeken. De genoemde voorstellen zullen meer gasten naar het nu al drukke centrum en drukbezochte toeristische hotspots dwingen, waardoor de manier waarop gasten Amsterdam beleven verandert en drukte en overlast voor iedereen zal toenemen.

James McClure, General Manager Northern Europe bij Airbnb:
"Airbnb is deel van de oplossing voor de problemen van massatoerisme veroorzaakt door hotels. Ondanks het feit dat Airbnb slechts verantwoordelijk is voor vier procent van alle bezoekers in Amsterdam, biedt vakantieverhuur talrijke voordelen aan lokale gezinnen en hun gemeenschappen - voordelen die volledig hier in Amsterdam blijven. Gewone Amsterdammers benadelen met meer regelgeving brengt die positieve trend in gevaar en doet schade aan een economische bron van inkomsten voor talloze bewoners, terwijl meer bezoekers naar het toch al drukke centrum worden gedwongen en naar bedrijven die geld weghalen uit Amsterdam.Wij willen goede partners van Amsterdam blijven en moedigen lokale beleidsmakers aan om progressieve regels te maken die de voordelen van toerisme verspreiden over lokale gezinnen en hun gemeenschappen, in plaats van hun belangen te schaden door de uitgaven van reizigers te concentreren in de handen van een kleine groep happy few.”


Juridisch gevolg
Dit nieuws volgt op uitspraken van juridische experts eerder deze maand die voorstellen om vakantieverhuur in te perken kwalificeerden als ‘juridisch onhoudbaar’ omdat ze disproportioneel inbreuk maken op het eigendomsrecht van Amsterdammers en hun recht om diensten te verlenen.

Trefwoorden: toerisme, accommodatie, visitor pressure, balans

||| Blogs |||

10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, me...
30/12/16
Beleving food ondergeschoven kindje?
Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
01/06/16
Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?
Op vrijdag 28 mei hielden CELTH en NRIT Media in Hoevelaken een ontbijtsessie over de toekomst van...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/04/18
Exclusief voor leden
Nederlandse kampeerders helemaal niet zuinig
Nederlanders hebben de naam zuinig te zijn maar besteden het meeste aan een vakantieverblijf op de ...
20/04/18
Exclusief voor leden
Landal duurzaamste merk volgens Sustainable Brand Index van 2018
Via interviews met consumenten maakt het adviesbedrijf SB Insight jaarlijks de Sustainable Brand In...
17/04/18
Martin Maassen gaat leiding geven aan nieuwe RECRON-organisatie
Martin Maassen gaat als waarnemend algemeen secretaris leiding geven aan RECRON. Hij volgt daarmee ...
16/04/18
Exclusief voor leden
Vacanceselect & Selectcamp overgenomen door Vacalians
Het Franse Vacalians neemt het Nederlandse Vacanceselect & Selectcamp over. De Europese kampeer...
13/04/18
Exclusief voor leden
Vijf miljoenste vakantiewoning bij Booking.com
Deze week heeft Booking.com de mijlpaal van 5 miljoen vermeldingen van woningen, appartementen en ...
11/04/18
Directeur RECRON weg
Monique van der Sanden vertrekt als directeur van RECRON. Ze draagt haar taken over aan het recent a...
05/04/18
Campings kunnen breed online reputatie meten
Europees online bedrijf Campingmonkey introduceert Camping-reviews.com. Deze online tool vereenvo...
04/04/18
Exclusief voor leden
Noord-Holland Noord brengt visie uit op vitale verblijfsaccommodaties
Noord-Holland Noord is een populaire bestemming voor toeristen en recreanten. Jaarlijks verblijven ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk