Geplaatst op: 24-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Airbnb Amsterdam naar 30 dagen: economische schade 43 miljoen euro

Airbnb Amsterdam naar 30 dagen: economische schade 43 miljoen euro
Foto: airbnb

Vandaag deelt Airbnb nieuwe data over de verwachte negatieve impact voor Amsterdam als de daglimiet terug gebracht wordt van 60 naar 30 dagen per jaar. Dat heeft een economische impact van €43 miljoen. McClure: "Airbnb is slechts verantwoordelijk is voor vier procent van alle bezoekers in Amsterdam.”


Voorstellen die de rechten van lokale bewoners om hun huis te delen nog verder inperken kunnen Amsterdamse hosts - die hun huis tot 60 dagen jaarlijks delen en 97% van de vraagprijs overhouden - €12 miljoen aan inkomen kosten. Daarnaast bedraagt de verwachte economische schade bij lokale ondernemingen nog eens €31 miljoen, waarmee de totale negatieve impact op de Amsterdamse economie op €43 miljoen komt.


Treft sterk buurten buiten het centrum
De voorstellen zullen naar verwachting vooral een negatieve invloed hebben op de wijken buiten het stadscentrum, waar de meeste Amsterdammers wonen. Zeven op de tien Airbnb gasten verblijven buiten het centrum en 95% van de gastheren- en vrouwen bevelen lokale ondernemingen aan bij hun gasten.


Live like a Amsterdammer
Meer dan 90% van de Airbnb gasten in Amsterdam willen de stad ervaren als een lokale inwoner en bijna 80% van de gasten zegt via Airbnb te reizen om specifieke buurten te bezoeken. De genoemde voorstellen zullen meer gasten naar het nu al drukke centrum en drukbezochte toeristische hotspots dwingen, waardoor de manier waarop gasten Amsterdam beleven verandert en drukte en overlast voor iedereen zal toenemen.

James McClure, General Manager Northern Europe bij Airbnb:
"Airbnb is deel van de oplossing voor de problemen van massatoerisme veroorzaakt door hotels. Ondanks het feit dat Airbnb slechts verantwoordelijk is voor vier procent van alle bezoekers in Amsterdam, biedt vakantieverhuur talrijke voordelen aan lokale gezinnen en hun gemeenschappen - voordelen die volledig hier in Amsterdam blijven. Gewone Amsterdammers benadelen met meer regelgeving brengt die positieve trend in gevaar en doet schade aan een economische bron van inkomsten voor talloze bewoners, terwijl meer bezoekers naar het toch al drukke centrum worden gedwongen en naar bedrijven die geld weghalen uit Amsterdam.Wij willen goede partners van Amsterdam blijven en moedigen lokale beleidsmakers aan om progressieve regels te maken die de voordelen van toerisme verspreiden over lokale gezinnen en hun gemeenschappen, in plaats van hun belangen te schaden door de uitgaven van reizigers te concentreren in de handen van een kleine groep happy few.”


Juridisch gevolg
Dit nieuws volgt op uitspraken van juridische experts eerder deze maand die voorstellen om vakantieverhuur in te perken kwalificeerden als ‘juridisch onhoudbaar’ omdat ze disproportioneel inbreuk maken op het eigendomsrecht van Amsterdammers en hun recht om diensten te verlenen.

Trefwoorden: toerisme, accommodatie, visitor pressure, balans

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...