Geplaatst op: 23-11-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Toerisme in Nederland en wereldwijd gegroeid

Toerisme in Nederland en wereldwijd gegroeid
Bron: Shutterstock
Sinds de economische crisis in 2008 is het wereldwijde internationale toerisme ieder jaar met gemiddeld 4,8 procent gegroeid. Ook Nederland kreeg sinds 2010 steeds meer buitenlandse toeristen over de vloer. Dat blijkt uit cijfers van de World Tourism Organization (UNWTO) en het CBS, die in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017 zijn samengebracht.


Het jaar 2016 was het zevende opeen volgende jaar van groei van het wereldwijde internationale toerisme na de crisis in de jaren 2008–2009. Het aantal buitenlandse toeristen groeide in 2016 wereldwijd met 3,9 procent tot ruim 1,2 miljard. Vooral Azië en Oceanië en Afrika profiteerden met ruim 8 procent meer buitenlandse toeristen.


Binnen Europa wisselend beeld

In Europa was de groei van het aantal buitenlandse gasten in 2016 scheef verdeeld. Sommige delen van Europa kregen meer buitenlandse toeristen, andere delen minder. Uit internationaal onderzoek blijkt dat reizigers uit veiligheidsoverwegingen landen vermijden waar de politieke situatie erg onrustig is of waar recent terroristische aanslagen zijn gepleegd. Het aantal buitenlandse toeristen groeide in Europa met 2,4 procent in 2016. Vooral de regio’s Noord-Europa (6,1 procent) en Centraal en Oost-Europa (3,7 procent) profiteerden. In de regio West-Europa groeide het toerisme niet (0 procent). De EU-28 groeide met gemiddeld 4,6 procent in 2016.


Toerisme in Nederland groeit harder dan in EU-28

Nederland deed het in 2016 beter dan gemiddeld in West-Europa met een groei van 5,5 procent tot ruim 15,8 miljoen buitenlandse gasten in Nederlandse logiesaccommodaties. Ook in 2014 en 2015 groeide het inkomend toerisme in Nederland harder dan in de EU-28 en de wereld. De groei was in 2016 vooral te danken aan gasten uit de ons omringende landen Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Van alle buitenlandse gasten die Nederland in 2016 bezochten, kwam 76 procent uit Europa. Van buiten Europa trok Nederland vooral meer toeristen uit Noord-, Midden- en Zuid-Amerika (9,2 procent). Uit Azië kwamen in 2016 minder toeristen naar Nederland (2,4 procent).



13 procent meer buitenlandse gasten in eerste 8 maanden 2017

In de eerste acht maanden van 2017 zette de groei van het internationale toerisme wereldwijd door met 6,6 procent meer inkomende toeristen dan in dezelfde periode van 2016. Daarbij herstelden de bestemmingen die recentelijk werden getroffen door terroristische aanslagen. Zo groeide het inkomend toerisme in Frankrijk in de eerste acht maanden van 2017 met 7,5 procent, terwijl in 2016 nog sprake was van een daling van 2,2 procent. Het aantal buitenlandse toeristen in de EU-28 nam in die periode toe met 7,7 procent.


Ook nu weer overtrof Nederland het groeipercentage van de EU-28. In de eerste 8 maanden van 2017 verbleven bijna 12,4 miljoen buitenlandse gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, een groei van 13,1 procent. Uit Aziatische landen kwamen 900 duizend gasten, maar liefst 25,6 procent meer dan een jaar eerder. Ook groeide het aantal Duitse toeristen in 2017 weer flink tot bijna 3,8 miljoen gasten (15,7 procent).


Toerisme wereldwijd derde exportproduct

De groei van het aantal inkomende toeristen en hun bestedingen heeft zijn weerslag in de toenemende economische betekenis van het toerisme als sector. De World Tourism Organization (UNWTO) en de Wereldhandelsorganisatie (WTO) schatten de ontvangsten uit het internationale reisverkeer op 1 102 miljard euro. Het toerisme maakte in 2016 circa 30 procent van de waarde van de wereldwijde export van diensten uit en 7 procent van de totale exportwaarde in de wereld.

Daarmee is toerisme wereldwijd het derde exportproduct, na brandstof (gas, olie) en chemische producten, en nog voor voedsel.


Ruim half miljoen toerismebanen in Nederland

Ook in Nederland groeide de toerismesector de laatste jaren harder dan de economie. Hierdoor is het aandeel van de toerismesector in de toegevoegde waarde gestegen van 3,0 procent in 2010 naar 3,9 procent in 2016. In 2016 leverde dat 542 duizend personen werk op voor een totaal van 389 duizend voltijdbanen. Het aandeel van de toerismesector in de totale werkgelegenheid (voltijdbanen) steeg in 2016 met 0,1 procentpunt naar 5,5 procent.


Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017 biedt een actueel statistisch overzicht van vraag en aanbod in de toerismesector en geeft inzicht in voor de vrijetijdssector relevante trends en innovaties. Het Trendrapport is samengesteld door NRIT Media, NBTC Holland Marketing, het Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality, en het CBS.

Trefwoorden: trends, inkomend toerisme, internationaal toerisme

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...