Geplaatst op: 22-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Positief consumentenvertrouwen goed voor vroege boekingen 2018?

Positief consumentenvertrouwen goed voor vroege boekingen 2018?
Grafiek: CBS

Het lijkt wel een economische hattrick, de consument is al drie maanden op rij positief. De stemming onder consumenten is in november 2017 gelijk gebleven, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen komt net als in oktober en september uit op 23. Het oordeel over het economisch klimaat is iets minder positief. De koopbereidheid blijft gelijk. Dat laatste kan een positief signaal zijn voor vroege boekingen voor 2018 in reizen en toerisme.

Met 23 ligt het consumentenvertrouwen in november ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte injanuari 2000de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt inmaart 2013(-41).

Oordeel over economisch klimaat fractie minder positief
Het oordeel over het economisch klimaat is in november iets minder positief. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 41, tegen 43 in oktober. Zowel het oordeel over de economische situatie in de komende 12 maanden als over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verslechterde iets.




Bestedingen in september omhoog +3,1%
De cijfers over de bestedingen lopen altijd iets achter op de metingen van het consumentenvertrouwen. Consumenten hebben in september 3,1 procent meer besteed dan in september 2016, meldt het CBS. Dat is de hoogste groei na januari dit jaar. Consumenten gaven in september vooral meer uit aan kleding, schoenen en woninginrichting.

Trefwoorden: consument, reizen, bestedingen, kopen, toerisme

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme, of...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/02/18
Leiden verwacht effect van EMA
Het European Medicines Agency (EMA) komt naar Amsterdam en daar is de Nederlandse hoofdstad, maar o...
05/02/18
Exclusief voor leden
Nieuw in de Journal of Travel Research
NRIT Media is met haar tijdschriften en Kennisplatform in Nederland dé leverancier van relev...
25/01/18
Toerisme Bokaal 2018 - Landelijke wedstrijden studenten MBO Toerisme & Recreatie
Woensdag 7 februari aanstaande vindt in Amersfoort de Toerisme Bokaal 2018 plaats, dé jaarli...
25/01/18
eSports wordt eindelijk gesegmenteerd
Een duidelijke trend is de opkomst van eSports. Dit is het competitief spelen van games. Het speelt...
23/01/18
Nibud: Koopkracht blijft achter
Dit jaar gaat de koopkracht er voor de meeste Nederlanders nauwelijks op vooruit. Voor mensen met e...
02/01/18
Steeds meer ouderen op sociale media
Ouderen maken steeds vaker gebruik van sociale media. Van de 65- tot 75-jarigen maakt 64 procent ge...
13/12/17
Exclusief voor leden
Noordelijke Rekenkamer onderzoekt effecten provinciaal toerismebeleid
De Noordelijke Rekenkamer gaat de effecten van het toerismebeleid van de provincies Drenthe, Friesl...
11/12/17
Elisabeth Minnemann nieuwe bestuursvoorzitter NHTV
De nieuwe bestuursvoorzitter van NHTV wordt Elisabeth Minnemann. Met ingang van 1 april 2018 volgt ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk