Geplaatst op: 20-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Vrijetijdssector tekent voor betere toegankelijkheid

Vrijetijdssector tekent voor betere toegankelijkheid
Foto: Zonnebloem

Tientallen vrijetijdslocaties zoals het Rijksmuseum, Paleis Het Loo, Safaripark Beekse Bergen, het Concertgebouw, Diergaarde Blijdorp, het Van Gogh Museum, de Efteling en diverse Eredivisieclubs ondertekenen vandaag in de Efteling het Zonnebloemconvenant ‘Samen maken we de Nederlandse vrijetijdssector beter toegankelijk’.

60 locaties vrijetijdssector
Daarmee zetten deze bedrijven een grote stap naar een toegankelijker Nederland. Het convenant is een initiatief van de Zonnebloem. Vóór 2020 maakt de vrijwilligersorganisatie met financiële steun van de VriendenLoterij 60 vrijetijdslocaties beter toegankelijk. Volgens Zonnebloemdirecteur Marc Damen is dat hard nodig. "Qua toegankelijkheid loopt Nederland achter op de ons omringende landen. We willen dat nog meer mensen met een lichamelijke beperking kunnen genieten van een dagje uit.”


Groot aantal met beperking
Nederland telt zo’n 1,4 miljoen mensen met een lichamelijke beperking. Het overgrote deel ervan blijft vaker thuis dan hen lief is. Damen: "Een dagje naar een dierentuin of museum is voor hen minder vanzelfsprekend. Vaak is de informatie over de toegankelijkheid op de website onvolledig. Daarnaast zijn faciliteiten, zoals invalidentoiletten of rolstoelpaden, dikwijls onvoldoende aanwezig of ze voldoen niet aan de juiste afmetingen. Of de kaartjesautomaten zijn te hoog voor mensen in een rolstoel.”

Kennis ontbreekt
De vrijetijdssector wil hier graag wat aan doen, maar het ontbreekt vaak aan inzicht en kennis. Begin dit jaar kreeg de Zonnebloem vanuit de VriendenLoterij een extra bijdrage van € 574.000,- om het project ‘Onbeperkt Eropuit’ te realiseren. Met dit project zet de vereniging haar kennis en ervaring in om samen met de vrijetijdssector theaters, attractieparken, dierentuinen, musea en voetbalstadions beter toegankelijk te maken.


Scan gemaakt
In opdracht van de Zonnebloem krijgen de deelnemende vrijetijdslocaties een locatiescan, waarin de faciliteiten technisch worden gekeurd. Daarnaast testen zo’n vierhonderd rolstoel- en scootmobielgebruikers, de zogenoemde mystery guests, en Zonnebloemvrijwilligers de locaties in de praktijk. Op basis van de uitkomsten adviseert de Zonnebloem de vrijetijdslocaties over wat beter kan.

Yvonne de Paauw is één van deze mystery guests. "Vaak zijn kleine aanpassingen al verbeteringen, waardoor ik er wél op uit kan”, vertelt de Schiedamse. Ook geeft de Zonnebloem workshops aan medewerkers van vrijetijdslocaties. Daarin staan bewustwording, bejegening en kennis centraal.


Kennispartner
De Zonnebloem zet zich al bijna 70 jaar in om mensen met een lichamelijke beperking mee te laten doen aan de maatschappij. "Onze deelnemers en vrijwilligers weten als geen ander dat toegankelijkheid een voorwaarde is om er onbezorgd op uit te kunnen gaan.Alle vrijetijdslocaties waarmee we samenwerken, geven aan dat zij heel graag voor iedereen toegankelijk willen zijn. Hierdoor kan iedereen zorgeloos en vanzelfsprekend mee doen aan de maatschappij.Dat is zoals het hoort”, vertelt Damen. De Paauw is blij met dit Zonnebloemproject. "Hoe meer vrijetijdslocaties hieraan meedoen, des te beter. Dan wordt eropuit gaan een stuk gemakkelijker én leuker.”

Meer lezen?
Meer over de toegankelijkheid van Nederlandse dagattracties in het artikel Nederlandse vrijetijdssector nog altijd niet voldoende toegankelijk.
Trefwoorden: reizen, toegankelijk, recreatie, sport

||| Blogs |||

19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...
21/12/16
Reistrends - dit vind ik er van
Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast ...
07/10/16
Pokémon go als innovatieve toeristische impuls
De innovatielabs poppen up. Innovatie moet. Daar lijkt het op als je om je heen kijkt. Zeg vooral op bijeenkomsten dat je zo goed innoveert. Toch is innovatie niets meer dan je gewone boerenverstand gebruiken. Boeren hebben hier een voorbeeldfunctie: boerenslimheid, boerenverstand duiden op de kracht die daar achter schuil gaat. Toch is het niet zo dat ‘als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder’. Je moet dat verstand en die slimheid wel gebruiken.














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/04/18
Exclusief voor leden
Kwart meer Nederlanders in meivakantie naar buitenland
TUI signaleert dat bijna een kwart meer mensen dan vorig jaar in de meivakantie naar het buitenland...
16/04/18
Succesvolle paasvakantie in Belgisch Limburg
Belgisch Limburg heeft een succesvolle paasvakantie achter de rug. Van de logiesverstrekkers melde...
29/03/18
Exclusief voor leden
Pasen druk weekend voor Landal met 52.000 gasten
Landal GreenParks voorziet een mooi Paasweekend met hoge bezettingscijfers op haar 86 vakantieparke...
22/03/18
Exclusief voor leden
2017 achtste recordjaar aantal bezoekers voor New York
Bill de Blasio, de burgermeester van New York, en NYC & Company, de officiële marketingorg...
22/03/18
Meer hulpaanvragen van  Nederlanders vanuit buitenland
De ANWB Alarmcentrale heeft het de afgelopen wintermaanden aanzienlijk drukker met hulp aan vakantie...
21/03/18
Natuurrampen kosten Calamiteitenfonds meeste geld
Het Calamiteitenfonds heeft vorig jaar 2,6 miljoen euro uitgekeerd voor 6.900 reizigers die met &ea...
09/03/18
Hans Avontuur wint Persprijs Toerisme Vlaanderen & Brussel
Reisjournalist en dagvoorzitter van het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd heeft de Persprijs T...
06/03/18
Exclusief voor leden
Goed weer blijft belangrijk bij keuze vakantiebestemming
Bij het boeken van een vakantie vinden we goed weer op de vakantiebestemming, de reviews van de ac...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk