Geplaatst op: 20-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De transformatie van Zoover

De transformatie van Zoover
De komende periode gaat er veel veranderen bij Zoover. Nederlands grootste reviewsite wil vooral beter worden in matchmaking en de klant beter en sneller koppelen aan de juiste accommodatie. Het bedrijf realiseert zich dat ze met reviews alleen niet hoog genoeg in de resultaten van zoekmachines komt. De focus verschuift tegelijkertijd naar de Nederlandse vakantieganger.

Zoover is voor Nederland en Nederlanders een belangrijk reviewplatform met jaarlijks 50 miljoen views. Omdat Zoover deel uitmaakt van de Holiday Check Group met het internationaal meer aansprekende merk Holiday Check richt Zoover zich meer en meer op de Nederlandse markt. "Dat betekent dat we ons met name richten op zomervakanties, wintervakanties en weekendjes weg in Europa”, zei CCO Hidde van der Louw op Leisure in Business die met een mooi doel naar Utrecht was afgereisd: "Zoover wil het plezier in de voorpret weer terug te brengen.”


Lange zoektocht naar ideale vakantie

Zoover heeft zich de afgelopen periode verdiept in de zoektocht die consumenten ondernemen bij het zoeken van een vakantie en was erg geschrokken van het resultaat. Zo duurt een gemiddelde zoektocht naar alleen al een vliegticket 3,5 uur. Voor vakanties ligt dat nog veel hoger. Daarvoor gebruikt Zoover onderzoek van GfK dat zoekers naar een lange vakantie onderverdeeld in drie typen, light researcher, medium researcher en heavy researcher. Zelfs een light researcher is 90 minuten bezig met zijn zoektocht die zich over 25 dagen uitstrekt. Een medium researcher heeft 63 dagen nodig waarin 207 minuten aan de zoektocht wordt besteedt. De kroon spant de heavy researcher die in 125 dagen maar liefst 458 minuten speurt naar de beste vakantie. Het aantal zoekacties is bij de heavy researcher met 151 behoorlijk hoog, maar ook de medium researcher heeft nog heel wat zoekacties (52) nodig voordat hij de ideale vakantie heeft gevonden. De light researcher is met 14 zoekacties wel klaar. Daarnaast wisselt een meerderheid van de zoeker (54%) gedurende de zoektocht regelmatig van device.


Gezien het grote aantal zoekacties is het niet verwonderlijk dat veel consumenten teleurgesteld zijn in internet. "Er zit veel frustratie in de markt voor het vinden van de juiste vakantie”, hield Hidde de zaal voor. "En verklaart dit de revieval van het reisbureau en de opkomst van de zelfstandige reisadviseurs?”


Businessmodel onder druk

Goed nieuws voor Zoover is dat ze veel en vaak voorkomen in het rijtje van bezochte websites in de zoektocht van de consument. Nadeel is dat ook concurrenten veel worden bezocht. Zo bekijkt 59% van de bezoekers aan Zoover ook het aanbod op Booking.com en ook TUI (50%) zit bij veel Zooverbezoekers in het hoofd. Maar het werkt ook de andere kant op. Van alle bezoekers aan Booking.com, kijkt 42% ook op Zoover.


Maar het businessmodel van Zoover staat onder druk. Zo zijn zij niet de enige grote partij die reviews bijeenbrengt. Bijkomend probleem is dat 80 procent van de traffic naar de Zoover-website via organische zoekopdrachten van Google komt, maar het steeds lastiger is om op deze wijze hoog in de resultaten te komen. Alsof dat nog niet genoeg is, gebruiken consumenten hun mobiel steeds vaker in het oriëntatieproces en boeken ze uiteindelijk via laptop of desktop. Je zult ze cross-device moeten kunnen volgen, anders ben je ze bij de boeking kwijt.


Beter worden in matchmaking

Zoover wil daarom beter worden in matchmaking en de klant sneller koppelen aan de juiste accommodatie. Dat gaan ze doen door op te schuiven in de customer yourney door het maken van upper funnel content. "We verrijken accommodaties aan de achterkant met criteria waarvan we weten dat de klant die belangrijk vindt”, stelt van der Louw. "We willen echt de klant helpen om betere keuzes te maken met inspiratieve content. Dat levert nu al 80.000 tot 100.000 extra bezoekers per week op.”


Om dat te faciliteren gaat er de komende periode veel op Zoover veranderen. Zo kunnen bezoekers binnenkort met filters zelf de content op de site sturen. Adverteerders kunnen hun zichtbaarheid beter sturen, meer individueel segmenteren en er komen mogelijkheden voor individuele accommodaties om in het boekbare aanbod te verschijnen.


Betrouwbaarheid reviews heel belangrijk

Zoover doet daarnaast erg veel aan het betrouwbaar houden van de reviews: "15 tot 20 procent van de reviews keuren direct we af. Daar hebben we algoritmes voor die we permanent bijstellen. Maar gezien de enorme omvang komen we nooit tot 100 procent”, zei van der Louw tegen een zaal met kritische accommodatieverschaffers. Twijfelgevallen gaan naar een speciaal team dat handmatig beoordeelt of een review echt is. Bij aanhoudende twijfel worden klanten gevraagd bewijsstukken van de boeking te tonen.

Trefwoorden: platforms, reviews, waardering, reisbranche, vakanties

||| Blogs |||

06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want for ...
30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/02/18
Exclusief voor leden
Nieuwe eigenaren Camping Midden-Drenthe
Camping Midden-Drenthe heeft nieuwe eigenaren. Sinds een paar dagen mogen Hilmer Sikkenga en Mariea...
20/02/18
Flink meer Nederlanders naar Tsjechië op vakantie
In 2017 gingen Nederlanders vaker naar Tsjechië op vakantie. Ondanks dat Tsjechië niet in de top t...
20/02/18
Recordaantal motorrijders in Nederland
Afgelopen jaar slaagden ruim 27 duizend mensen voor het afsluitende motorrijexamen en dat is niet a...
20/02/18
Bijna 1 miljoen euro voor goede doelen via Le Champion
De evenementen van Le Champion hebben in 2017 bijna 1 miljoen euro opgeleverd voor diverse goede d...
20/02/18
Samenwerking Veluwe op 1 ondertekend
Inmiddels is het al een feit, de Veluwe staat weer op nummer 1 als vakantiebestemming van Nederlan...
19/02/18
Exclusief voor leden
Rust levert veel op in toerisme
Rust loont voor toeristische bestemmingen. Egypte, Tunesië, Turkije en Griekenland zijn deze zomer ...
19/02/18
Toestellen Transavia vandaag tot 12.00 aan de grond
Alle vliegtuigen van maatschappij Transavia blijven in Nederland tot twaalf uur vanmiddag aan de g...
19/02/18
Exclusief voor leden
Thomas Cook en Neckermann vanaf Eelde naar Ibiza
Neckermann Reizen en Thomas Cook gaan in de maanden april, mei en juni elke zaterdag vliegen vanaf ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk