Geplaatst op: 16-11-2017

De horeca-innovaties voor 2018

De horeca-innovaties voor 2018
Bron: Shutterstock
Stijlvol recyclen, van dierlijk eiwit naar plantaardig, sturen op bezettingsgraad en ban de ‘no-show’

Drinkglazen van oude wijnflessen, gastronomisch planktonpoeder, een schoonmaaksysteem compleet zónder schoonmaakmiddelen en restaurantgasten die vooraf hun eigen korting bepalen. Zomaar een greep uit de innovaties die zijn genomineerd voor de Horecava Innovation Award 2018; de prijs voor de beste innovatie in de Nederlandse foodservice branche. Bij de opening van Horecava 2018 wordt de winnaar bekend gemaakt.


Een deskundige jury selecteerde uit ruim 120 inzendingen in vier categorieën, zestien producten en diensten die stuk voor stuk zeer de moeite waard zijn. De grootste nationale vakbeurs voor horecaprofessionals vindt plaats van maandag 8 tot en met donderdag 11 januari 2018 in RAI Amsterdam.


Trends in innovatie

Het innovatieve niveau van de ruim 120 inzendingen was bijzonder hoog dit jaar. Zoals gebruikelijk vielen de meeste innovaties in de categorie Food & Beverage. Dat er op het bord een verschuiving plaatsvindt van dierlijk eiwit naar plantaardig, is duidelijk te merken. Veel inzenders willen een duurzaam en smakelijk alternatief bieden aan de snel groeiende groep vega- en flexitariers. Herkomst en beleving blijven verder belangrijke factoren.


Esthetisch, speels en gericht op écht contact waren de inzendingen bij Concepts, Interior & Design. Met een stevig accent op recyclebaarheid. Zo ook in de categorie Equipment & Services, waar de zorg voor de planeet onverminderd doorklinkt, met een verfrissende voorkeur voor elegante en efficiënte oplossingen.


De deeljury van de jongste categorie Digital, Apps en Social Media was in zijn nopjes met het ondernemer-ondersteunende gehalte van de inzendingen, die het bijvoorbeeld mogelijk maken te sturen op bezettingsgraad en ‘no-shows’ terug te dringen. Terwijl de keuze juist heel gastvrij bij de gast wordt gelegd.


Nominaties Horecava Innovation Award 2018


Categorie Concepts, Interior & Design

  • Rebottled glas, stoere drinkglazen ‘sociaal’ geproduceerd van recyclede wijnflessen. Rebottled, Utrecht
  • Meer LOL Met Leuke Mensen, hét leukste, contactbevorderende (offline) horecaspel met vragenkaartjes. GoedID.com, Rhenen
  • Servies Perla van het merk Chic, doorschijnend glanzend wit gecoat, vijf keer zo sterk als porselein en veel lichter. Aerts NV, Geel (België)
  • Pop-up Restaurant Anderhalf, zeven keer per avond schuift een compleet ingedekt tafelblad vanuit de keuken, tussen de gasten. Met steeds verrassende thema’s. De Spijsbereiders, ‘s-Hertogenbosch

Categorie Digital, Apps & Social Media

  • Spinweb, yieldmanagement systeem voor restaurants. De reserverende gast kiest zijn eigen korting. Hoger op rustige avonden, lager op rustige. Spingaren & Buro 3, Amsterdam
  • Priceless Places, online platform voor aanbieden van kwalitatieve flexwerk – en vergaderplekken in horecabedrijven. Priceless Places, Mill
  • Formitable, systeem waarbij de reserverende restaurantgast een aanbetaling doet. Bindt strijd aan met no-shows. Formitable, Amsterdam
  • Handy, gratis smartphone voor hotelgast. Alles-in-één device voor in het hotel en daarbuiten. Tink Labs – handy Travel, Hong Kong

Categorie Equipment & Services

  • Ælement Fusion, mooi slank vormgegeven elektronisch slot voor hotelkamerdeuren. Met unieke sleutel op smartphone te openen. Salto Systems B.V., Amsterdam
  • Lotus®PRO schoonmaaksysteem, waarbij leidingwater wordt omgezet in gestabiliseerd ozonwater. Duurzaam; geen schoonmaakmiddel meer nodig! Mother Nature Cleans, Amsterdam
  • GT1proMagister, eerste modebewuste, comfortabele veiligheidsschoen voor chefs, Italiaans design. Met door Michelin ontwikkelde antislipzool voor gladde keukenvloeren. Chaud Devant, Amsterdam
  • SpeeDelight, compacte ultrasnelle snackgrill die drie bereidingstechnieken combineert; contactgrill, infrarood en microgolven. Met receptgeheugen. Electrolux Professional, Alphen a/d Rijn

Categorie Food & Beverage

  • SPRICE, 100 % verantwoord ijsje met biologische groenten en fruit als basis. Geen kleur en smaakstoffen, minder suiker. Ontwikkeld door Moshik Roth. &samhoud food, Utrecht
  • Holland Jersey, volle melk van uitsluitend Jersey koeien. Met beduidend meer proteïne, eiwit, vitamine en mineralen dan gewone melk. Minder mestuitstoot. Holland Jersey BV, Nijkerk
  • Plancton Marino, gevriesdroogde plantaardige plankton in poedervorm. Heldergroen, smakelijk, gezond, vegetarisch en gastronomisch uitdagend. TasteTree, Blaricum
  • Pure Pacific Yellowtail, vis met stevige bite. Smakelijk en verantwoord alternatief voor tonijn. Duurzaam gekweekt op land, zonder antibiotica. Kingfish Zeeland B.V, Colijnsplaat/Kats


Link: https://userfiles.mailswitch.nl/c/53daccc140bb71f7e62cc285538af54f/1341-57b52c8c031c1ac85cd140cf79d87f80.docx
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, innovaties

||| Blogs |||

17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
03/05/17
Airbnb maakt beloftes niet waar
Airbnb maakt beloftes niet waar
03/05/17 · Horeca · Ton Vermeulen | Lees meer
Gisteren was in Amsterdam de presentatie van het onderzoek dat de Hotelschool The Hague samen met C...
30/12/16
Beleving food ondergeschoven kindje?
Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis...
26/10/16
Where2bnb.com zoals Airbnb was bedoeld
Amsterdam is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws vanwege de drukte in de stad en ongebreid...
19/08/16
Dierenpark Emmen zet Noord-Nederland op de kaart
Onlangs zijn Ton Vermeulen (NRIT Media) en ondergetekende twee dagen op rondreis geweest door de p...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/12/17
Aangescherpt uitnodigingsbeleid en toch meer bezoekers Recreatie Vakbeurs
De zestiende editie van Recreatie Vakbeurs is op 28, 29 en 30 november 2017 bezocht door 7.709 recr...
07/12/17
Exclusief voor leden
Tandem symbool voor merk Golden Tulip (+korte video)
Wie het afgelopen jaar het vaknieuws over hotelketen Golden Tulip volgde zag het al regelmatig opd...
07/12/17
QL Hotels start eigen bad- en bodylijn
Als je een bekend hotelmerk hebt, waarom voeg je dan geen eigen lijn aan bad- en bodyproducten toe...
06/12/17
Exclusief voor leden
Splitsing hotels Hampshire in 2018
Hampshire Hotels gaat begin volgend jaar verder onder een nieuwe naam, maar het Hampshire Hotel-mer...
04/12/17
PoëziePretPlacemat voor mensen met verstandelijke beperking
Sinds 2 december 2017 ligt bij 75 pannenkoekenrestaurants in Nederland de vrolijke PoëziePretPlacem...
01/12/17
IJshotel in Zwolle
Grand Hotel Wientjes in Zwolle krijgt dit jaar een ijshotel. Het hotel is gesitueerd bij het groot...
30/11/17
Sterke omzetgroei in horeca
De horeca heeft in het derde kwartaal van 2017 flink meer omgezet (+6,2 procent dan een jaar eerder...
27/11/17
KHN vraagt minister om wetgeving tegen laagste prijsgarantie platforms
KHN wil dat ook de Nederlandse regering de beste prijsgaranties van boekingssites, zoals Booking.co...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk