Geplaatst op: 09-11-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nederlanders wantrouwen bedrijven online

Nederlanders wantrouwen bedrijven online
Consumenten hebben steeds minder vertrouwen in wat merken en bedrijven online doen. Ondanks dat 68% van de Nederlanders online aankopen doet, maar liefst 88% heeft afgelopen jaar een vlucht of accommodatie online geboekt, is het vertrouwen flinterdun. Zo is bijna de helft van de mensen terughoudend en achterdochtig als het gaat om online activiteiten van bedrijven. Communiceren via chatbots wordt meer en meer geaccepteerd.


Dit blijkt uit resultaten van Connected Life, een studie van Kantar TNS die vandaag tijdens de jaarlijkse Travel PRESSentation in Utrecht zijn gepresenteerd.


Zijn social media wel geschikte communicatiekanalen?

Merken zetten tal van online media en functies in om producten te verkopen, te promoten of met potentiële klanten in contact te komen. Uit het onderzoek blijkt dat social media lang niet altijd het geschikte kanaal zijn om klanten te bereiken of producten te promoten. Fake news en beïnvloedingscampagnes maken dat consumenten minder vertrouwen hebben in wat ze lezen en zien. Zo vindt ruim de helft van de Nederlanders berichten en posts verdacht en onbetrouwbaar. Instagram scoort wel heel laag. Slechts 3% van de Nederlanders vindt dit een geschikt platform om producten of diensten aan te bieden. Dit wantrouwen in social media wordt nog eens extra gevoed, doordat het merendeel van de mensen zich zorgen maakt over de controle die social media platforms hebben over de content die aan de gebruiker wordt getoond. Zo bepaalt Facebook wat er op je tijdlijn verschijnt.


Betalen steeds makkelijker maar zonder vertrouwen zinloos

Bedrijven bieden steeds meer social commerce opties aan consumenten aan, of het nu gaat om mobile shopping diensten of de mogelijkheid om via social media platforms aankopen te doen. Nieuwe technologieën zoals ‘buy buttons’ en mobiel betalen maken e-commerce gemakkelijker dan ooit, maar veel consumenten zien er de voordelen niet van in. Er wordt namelijk lang niet altijd aan verwachtingen voldaan. Dat komt vooral door een gebrek aan vertrouwen. Hoe gemakkelijk je het proces rondom E-commerce ook maakt, als consumenten je wantrouwen, zullen ze niet snel tot aankopen overgaan.


Zorgen om persoonlijke data

Uit het onderzoek Connected Life van Kantar TNS blijkt onder meer dat de consument zich zorgen maakt over de hoeveelheid data die bedrijven van hen hebben. In Nederland gaat dit om 52%, in een land als Polen gaat het zelfs om 72%. Een groeiend aantal mensen wordt zich bewust van de prijs die zij betalen voor de ‘online’ levensstijl.


Chatbot zijn prima voor recht-toe-recht-aan vragen

Uit de resultaten van Connected Life bleek dit jaar ook dat consumenten heel erg verschillen in de mate waarin ze Artificial Intelligence omarmen. Zo schakelen steeds meer bedrijven voor hun digitale klantenservice een chatbot in. Bijna een derde van de Nederlanders vindt communiceren met een chatbot prima, als dit betekent dat hun vraag sneller wordt beantwoord. Daarentegen verwerpt 39% de chatbot volledig. In de praktijk blijkt dat de mening over het wel/niet accepteren van een chatbot afhankelijk is van de situatie. Zo kunnen recht-toe-recht-aan vragen uitstekend via een chatbot worden beantwoord, maar willen consumenten voor vertrouwelijke kwesties als een hypotheek liever met een ‘echte’ adviseur in gesprek.


Connected Life is een jaarlijkse studie van Kantar TNS onder 70.000 consumenten in 56 landen naar het digitale consumentengedrag.

Topics:Marketing
Trefwoorden: onderzoek, consumenten, vertrouwen, online

||| Blogs |||

06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want for ...
30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/02/18
TKBN inventariseert kano instapplekken
De Toeristische Kano Bond Nederland heeft een site ontwikkeld waar haar leden makkelijk instapplekk...
16/02/18
VVV Texel en Nationaal Park Duinen van Texel gaan intensiever samenwerken
VVV Texel en het Nationaal Park Duinen van Texel gaan veel meer samen optrekken. Het doel is meer ...
16/02/18
Exclusief voor leden
D66 pleit voor Europees reisadvies
D66-Europarlementariër Marietje Schaake wil dat Europa voor eenvormiger en vollediger reisadviezen ...
16/02/18
KHN zie kansen voor cassatie uitspraak opheffen rookruimten
De uitspraak van het gerechtshof Den Haag van 13 februari jl. betekent volgens Koninklijke Horeca ...
16/02/18
Landal GreenParks verkocht
Eigenaar Wyndham Worldwide heeft haar Europese vakantieparken verkocht. Ook Landal GreenParks gaat ...
16/02/18
Exclusief voor leden
Cultuurpact moet Utrechtse cultuur en erfgoed sterker verbinden
In Amersfoort is het Cultuurpact ondertekend. Cultuur en erfgoed moeten beter bereikbaar worden v...
15/02/18
Campagne French Touch voor het eerst in Nederland
De campagne French Touch "La Belle Vie” is officieel gelanceerd in Nederland. French Touch "La Bell...
15/02/18
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen op record, horeca positief
Het vertrouwen van de ondernemers in het niet-financiële bedrijfsleven komt aan het begin van het e...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk