Geplaatst op: 09-11-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nederlanders wantrouwen bedrijven online

Nederlanders wantrouwen bedrijven online
Consumenten hebben steeds minder vertrouwen in wat merken en bedrijven online doen. Ondanks dat 68% van de Nederlanders online aankopen doet, maar liefst 88% heeft afgelopen jaar een vlucht of accommodatie online geboekt, is het vertrouwen flinterdun. Zo is bijna de helft van de mensen terughoudend en achterdochtig als het gaat om online activiteiten van bedrijven. Communiceren via chatbots wordt meer en meer geaccepteerd.


Dit blijkt uit resultaten van Connected Life, een studie van Kantar TNS die vandaag tijdens de jaarlijkse Travel PRESSentation in Utrecht zijn gepresenteerd.


Zijn social media wel geschikte communicatiekanalen?

Merken zetten tal van online media en functies in om producten te verkopen, te promoten of met potentiële klanten in contact te komen. Uit het onderzoek blijkt dat social media lang niet altijd het geschikte kanaal zijn om klanten te bereiken of producten te promoten. Fake news en beïnvloedingscampagnes maken dat consumenten minder vertrouwen hebben in wat ze lezen en zien. Zo vindt ruim de helft van de Nederlanders berichten en posts verdacht en onbetrouwbaar. Instagram scoort wel heel laag. Slechts 3% van de Nederlanders vindt dit een geschikt platform om producten of diensten aan te bieden. Dit wantrouwen in social media wordt nog eens extra gevoed, doordat het merendeel van de mensen zich zorgen maakt over de controle die social media platforms hebben over de content die aan de gebruiker wordt getoond. Zo bepaalt Facebook wat er op je tijdlijn verschijnt.


Betalen steeds makkelijker maar zonder vertrouwen zinloos

Bedrijven bieden steeds meer social commerce opties aan consumenten aan, of het nu gaat om mobile shopping diensten of de mogelijkheid om via social media platforms aankopen te doen. Nieuwe technologieën zoals ‘buy buttons’ en mobiel betalen maken e-commerce gemakkelijker dan ooit, maar veel consumenten zien er de voordelen niet van in. Er wordt namelijk lang niet altijd aan verwachtingen voldaan. Dat komt vooral door een gebrek aan vertrouwen. Hoe gemakkelijk je het proces rondom E-commerce ook maakt, als consumenten je wantrouwen, zullen ze niet snel tot aankopen overgaan.


Zorgen om persoonlijke data

Uit het onderzoek Connected Life van Kantar TNS blijkt onder meer dat de consument zich zorgen maakt over de hoeveelheid data die bedrijven van hen hebben. In Nederland gaat dit om 52%, in een land als Polen gaat het zelfs om 72%. Een groeiend aantal mensen wordt zich bewust van de prijs die zij betalen voor de ‘online’ levensstijl.


Chatbot zijn prima voor recht-toe-recht-aan vragen

Uit de resultaten van Connected Life bleek dit jaar ook dat consumenten heel erg verschillen in de mate waarin ze Artificial Intelligence omarmen. Zo schakelen steeds meer bedrijven voor hun digitale klantenservice een chatbot in. Bijna een derde van de Nederlanders vindt communiceren met een chatbot prima, als dit betekent dat hun vraag sneller wordt beantwoord. Daarentegen verwerpt 39% de chatbot volledig. In de praktijk blijkt dat de mening over het wel/niet accepteren van een chatbot afhankelijk is van de situatie. Zo kunnen recht-toe-recht-aan vragen uitstekend via een chatbot worden beantwoord, maar willen consumenten voor vertrouwelijke kwesties als een hypotheek liever met een ‘echte’ adviseur in gesprek.


Connected Life is een jaarlijkse studie van Kantar TNS onder 70.000 consumenten in 56 landen naar het digitale consumentengedrag.

Topics:Marketing
Trefwoorden: onderzoek, consumenten, vertrouwen, online

||| Blogs |||

31/10/17
Escape room ultieme vorm van vrijetijdsbesteding
Eerder gepubliceerd als gastopiniestuk in BN/DeStem op woensdag 18 oktober 2017 Geen activit...
11/09/17
Duurzaam reizen betekent doorzetten
Opwarming aarde, klimaatverandering, aardbevingen.... Willen we er echt wat aan doen? Het spannings...
18/08/17
Zonvakanties – van lust tot last
Merkwaardig eigenlijk dat de toeristenindustrie er nooit symbolisch een groot standbeeld voor heeft...
06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, me...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/11/17
Exclusief voor leden
Cao horeca per 1 januari 2018 in werking
Koninklijke Horeca Nederland is samen met CNV Vakmensen een nieuwe cao voor de horeca overeengekom...
22/11/17
Zeeland lanceert innovaties op Toeristische Onmoetingsdag
Op de jaarlijkse Toeristische Ontmoetingsdag presenteert Zeeland vandaag diverse innovaties Z...
22/11/17
Exclusief voor leden
Val Thorens ziet ambitie werkelijkheid worden, weer beste skigebied
Een decennium geleden werd de wens uitgesproken om van het Franse skigebied Val Thorens tot het bes...
22/11/17
Positief consumentenvertrouwen goed voor vroege boekingen 2018?
Het lijkt wel een economische hattrick, de consument is al drie maanden op rij positief. De stemmi...
21/11/17
New York voor het eerst boven de 60 miljoen bezoekers
Gister bij het uitverkochte congres Trendrapport Live 2017, de presentatie van het Trendrapport aan ...
21/11/17
WILDLANDS biedt stageplekken opleiding Dienstverlener Breed
Tien studenten van Noorderpoort beroepsonderwijs doorlopen vanaf medio december 2017 hun stage bij ...
21/11/17
VVV Zuid-Limburg zet Kerstcampagne in hogere versnelling
VVV Zuid-Limburg zet de in augustus al gestarte kerscampagne de komende periode in een hogere versn...
21/11/17
Genomineerden Wandelroute van het Jaar bekend
Tien routes zijn uitverkoren voor de longlist van de Wandelroute van het Jaar 2018. De jury loopt mo...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk