Geplaatst op: 07-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Trend: Stellen die kinderen krijgen verhuizen snel uit de stad

Trend: Stellen die kinderen krijgen verhuizen snel uit de stad
Stellen die in 2012 een eerste kind kregen en vóór 2016 verhuisden, naar huishoudinkomen. CBS

Gezinnen verhuizen vaak als de kinderen nog niet naar school gaan. Vooral verhuizen ze als ze in een van de vier grote steden wonen. Van de stellen die in 2012 een eerste kind kregen buiten de vier grote steden, verhuisde 14 procent binnen vier jaar naar een andere gemeente. Het vertrek uit de grote steden was twee tot drie keer zo hoog. Dat meldt het CBS op basis van nieuw onderzoek. Gezinnen zijn voor veel uitjes, horeca en attracties een grote doelgroep.


40% uit Amsterdam
Van de jonge gezinnen in Amsterdam was 40 procent binnen vier jaar na de geboorte van het eerste kind verhuisd naar een andere gemeente, vaak in de buurt van de stad. Uit Utrecht vertrok 34 procent van de jonge gezinnen, uit Rotterdam 28 procent en uit Den Haag 27 procent.

Bij het hogere vertrekpercentage uit Amsterdam speelt mee dat stellen in deze stad vaker dan in de drie andere steden in een huurwoning wonen als het eerste kind wordt geboren. Huishoudens met een huurwoning zijn over het algemeen mobieler dan huishoudens met een koopwoning. Toch verhuizen Amsterdamse jonge gezinnen met een koopwoning ook vaker naar een andere gemeente dan jonge gezinnen met een koopwoning uit Rotterdam, Den Haag en Utrecht.


Gezinnen met hoogste inkomens verhuizen het meest
Jonge gezinnen met een huishoudinkomen behorend tot de hoogste 20 procent verhuisden vaker dan gemiddeld. Dat geldt landelijk, maar wederom sterker in de grote steden. Zo verruilde iets meer dan de helft van de jonge Amsterdamse gezinnen met een hoog inkomen de grote stad voor een andere gemeente. Van de gezinnen die niet tot de hoogste 20 procent behoren, vertrok minder dan een derde.


Gezinnen met een migratieachtergrond blijven vaker in de stad
Gezinnen met een migratieachtergrond verlaten de stad minder vaak nadat zij een eerste kind gekregen hebben. Van de gezinnen zonder migratieachtergrond die in 2012 in Amsterdam een eerste kind kregen, was eind 2016 bijna de helft vertrokken naar een andere gemeente. Bij jonge gezinnen van Surinaamse of Antilliaanse herkomst was dit minder dan 30 procent. Gezinnen van Marokkaanse of Turkse herkomst verlieten met 13 en 15 procent aanzienlijk minder vaak de stad. Deze verschillen tussen herkomstgroepen gelden ook in Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

Ook als rekening gehouden wordt met het inkomen, huur- of koopwoning, aantal kinderen en leeftijd blijkt dat gezinnen van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse herkomst minder vaak verhuizen naar een kleinere gemeente dan stellen zonder migratieachtergrond.
Trefwoorden: gezin, attractie, dagje uit, trend

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...