Geplaatst op: 06-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Steeds meer slimme stellen

Beleving en marketing aanpassen

Steeds meer slimme stellen

In de praktijk van leisure heb je het al gemerkt. Steeds meer mensen zijn hoger opgeleid. Dat is van invloed op je productontwikkeling en je mix in beleving en marketing. Nu er steeds meer hogeropgeleiden in Nederland zijn, groeit ook het percentage hogeropgeleide paren. Zo was 30 procent van de 25- tot 45-jarige samenwoners in 2016 een hoogopgeleid stel. Tien jaar eerder was dat nog 19 procent. Hoewel het aandeel hoogopgeleide paren nog steeds hoger is in de steden, groeit het in de kleinere gemeenten sterker. Dat meldt het CBS op basis van nieuw onderzoek.


Hefboom opleidingsniveau
Het aandeel (al dan niet gehuwde) samenwonende paren van wie een van de partners ten minste een bachelordiploma heeft, is toegenomen. Tegelijk daalde het percentage paren met beiden een middelbare of lagere opleiding. Personen met een middelbare opleiding hebben havo, vwo of een mbo-opleiding van niveau 2 of hoger afgerond.


Vooral steeds meer vrouwen hoogopgeleid
Het opleidingsniveau van de Nederlandse bevolking is de afgelopen tien jaar sterk toegenomen. In de jongste leeftijdsgroepen zijn meer vrouwen dan mannen met een hogere opleiding. Zo had in 2016 ruim 45 procent van de 25- tot 45-jarige vrouwen minimaal een bacheloropleiding afgerond, tegen 39 procent van de mannen in die leeftijd. Tien jaar eerder was er nog geen sekseverschil. Toen was net iets minder dan een op de drie mannen en vrouwen hoogopgeleid


Meer hoogopgeleide paren in de stad

In de grote steden is een relatief hoog percentage hoogopgeleide paren te vinden. Mensen volgen er bijvoorbeeld hun hbo- of universitaire opleiding in de stad of vinden er werk. Hierdoor hebben ze kans daar hun eveneens hoger opgeleide toekomstige partner te ontmoeten. In de zeer stedelijke gemeenten was bij 45 procent van de 25- tot 45-jarige stellen beide partners hoogopgeleid. In de minst stedelijke gemeenten was dat aandeel ruim twee keer zo laag. Het verschil wordt wel kleiner. In de minder stedelijke gemeenten nam het aandeel sneller toe dan in de meest stedelijke gemeenten.


In Utrecht wonen relatief veel hoogopgeleide paren

Vergeleken met andere grote steden wonen in Utrecht de meeste hoogopgeleide paren. Bij 63 procent van de 25- tot 45-jarige paren in de Domstad zijn beide partners hooggeschoold. Daarna volgen Groningen en Amsterdam met 56 en 54 procent.

Het aandeel hoogopgeleide paren nam de afgelopen tien jaar vooral sterk toe in Zwolle en Tilburg. In Leiden en Nijmegen bleef het aandeel nagenoeg onveranderd. In die steden was het aandeel hoogopgeleiden in 2006 nog het hoogst. Ongeveer de helft van alle paren bestond uit partners die beiden hooggeschoold waren.
Trefwoorden: opleiding, beleving, productontwikkeling

||| Blogs |||

10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/04/18
Scan markt voor groepsaccommodaties
Groepsaccommodaties Nederland (GN) heeft het initiatief genomen om te komen tot een nieuwe stra...
26/04/18
Exclusief voor leden
Lancering campagne Utrechtse Kastelen & Buitenplaatsen 2018
Op dinsdag 24 april 2018 is de campagne Utrechtse Kastelen & Buitenplaatsen officieel gelanceer...
26/04/18
Koningsdag zorgt voor hausse op accommodaties in grote steden
Onderzoek van HomeToGo.nl wijst uit dat minder dan 2% van de accommodaties in Amsterdam nog beschik...
26/04/18
Eurostar in pakketreizen
Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Verenigd Koninkrijk met het Europese vasteland verbindt, bi...
25/04/18
Busbedrijf Oad fuseert met Havi
Het busbedrijf van Oad wordt afgesplitst van de reisorganisatie en om een fusie mogelijk te maken ...
25/04/18
Kwart alle fietsdoden met e-bike
De e-bike is voor toerisme en recreatie een grote ontwikkeling. Bezoekers kunnen met de elektrische...
25/04/18
RiverGuide nu ook voor pleziervaart
De app RiverGuide die al voor de binnenvaart beschikbaar was, krijgt nu ook een versie voor de rec...
25/04/18
Vijftig jaar toonaangevende bijeenkomst Nederlandse jachtbouw
Het International HISWA Symposium on Yacht Design and Yacht Construction bestaat 50 jaar. Een unie...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk