Geplaatst op: 01-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Automobilist snapt zijn eigen auto niet

Automobilist snapt zijn eigen auto niet
Foto: Shutterstock

Op reis is het handig als allerlei technologische snufjes het je makkelijk maken. De rijtaakondersteunende functies, zoals dat wordt genoemd door fabrikanten en brancheorganisaties, zijn nog niet genoeg bekend bij de automobilist.

Technologische ontwikkelingen in auto’s spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van het aantal slachtoffers in het verkeer en het verbeteren van de doorstroming op de weg. Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto’s uitgerust met slimme rijtaakondersteunende systemen. Uit onderzoek van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) blijkt echter dat de potentie van deze systemen niet voldoende wordt benut. Automobilisten maken er nog maar weinig gebruik van en zijn vaak niet bekend met welke technologie hun auto is uitgerust.


Waarschuwen en ingrijpen
De afgelopen jaren worden nieuwe auto’s steeds meer uitgerust met slimme systemen, zoals Lane Departure Warning, Emergency Brake of Adaptive Cruise Control. Systemen die ervoor zorgen dat auto’s steeds meer zelf kunnen rijden maar bovenal gevaarlijke situaties tijdig herkennen en ingrijpen. Deze systemen staan bekend als Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). ADAS systemen worden steeds meer gemeengoed. Inmiddels zijn er zo’n 50 systemen op de markt, waarvan cruise control en navigatie de bekendste zijn.


Laag bewustzijnen kennis
Uit onderzoek van verkeerspsycholoog Ilse Harms, Connecting Mobility, onder 1.355 zakelijk rijders blijkt echter dat deze systemen nog maar weinig worden gebruikt. Harms: "De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructies gehad. Tegelijkertijd blijkt dat de mensen die weten welke systemen er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en gebruiken.”


Uit het onderzoek kwam eveneens naar voren dat de naamgeving van systemen niet altijd overeenkomt met wat mensen denken dat het systeem doet. Bovendien hanteren verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functionaliteit. Er blijkt een groot verschil te zitten tussen wat de ondervraagden dachten dat een systeem doet, ten opzichte van wat het systeem daadwerkelijk doet. In de verschillende namen kwam bijvoorbeeld geen onderscheid naar voren tussen systemen die alleen waarschuwen (bijvoorbeeld bij het overschrijden van de rijbaanscheiding) of ook daadwerkelijk ingrijpen.
Trefwoorden: auto, mobiliteit, reizen, verkeer

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, me...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
21/12/16
Reistrends - dit vind ik er van
Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast ...
29/02/16
Hoe verliep de crisiscommunicatie van Spring Reizen?
Een reconstructie van de case van de vermiste wandelaars in Noorwegen Op vrijdagmorgen 26 februa...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/12/17
Exclusief voor leden
Trend: Nederlander veel positiever over elektrisch rijden
Nu rijdt slechts een klein deel van de Nederlanders met een elektrische auto. Dat zijn vooral vier...
01/12/17
Exclusief voor leden
Utrecht Marketing introduceert landsdekkende OV-pas voor toeristen
Utrecht Marketing introduceert maandag voor internationale bezoekers een OV- en toegangskaart ineen...
29/11/17
Exclusief voor leden
Millennials zoeken gezelschap tijdens reizen
De millennialsgeneratie reist veel liever in gezelschap dan oudere zakenreizigers, ze zijn ook het...
29/11/17
Intern trend- en noviteitencongres van 3 dagen bij D-rt Groep
Op 27, 28 en 29 november tovert de D-rt Groep het Van der Valk Hotel in Vianen om tot é&eacu...
28/11/17
Exclusief voor leden
TRVLR vangt 5 miljoen dollar en maakt de oversteek naar Europa
Hier is nog niet zo bekend maar in Azië is het al een sterk merk geworden: platform TRVLR.com. Het ...
28/11/17
Oad en CityZapper werken samen in magazine
De touringcars van touroperator Oad uit Overijssel staan in de startblokken om fans van de kerstmar...
27/11/17
Exclusief voor leden
Lasrobot als barman
Waarom niet? Dat moet resorteigenaar Wout Tieleman gedacht hebben toen hij een lasrobot ombouwde to...
27/11/17
Schiphol test op afspraak door beveiliging
Vanaf vandaag kunnen reizigers met de proefPersonal Security Passonline een tijdstip reserveren om...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk