Geplaatst op: 01-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Automobilist snapt zijn eigen auto niet

Automobilist snapt zijn eigen auto niet
Foto: Shutterstock

Op reis is het handig als allerlei technologische snufjes het je makkelijk maken. De rijtaakondersteunende functies, zoals dat wordt genoemd door fabrikanten en brancheorganisaties, zijn nog niet genoeg bekend bij de automobilist.

Technologische ontwikkelingen in auto’s spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van het aantal slachtoffers in het verkeer en het verbeteren van de doorstroming op de weg. Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto’s uitgerust met slimme rijtaakondersteunende systemen. Uit onderzoek van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) blijkt echter dat de potentie van deze systemen niet voldoende wordt benut. Automobilisten maken er nog maar weinig gebruik van en zijn vaak niet bekend met welke technologie hun auto is uitgerust.


Waarschuwen en ingrijpen
De afgelopen jaren worden nieuwe auto’s steeds meer uitgerust met slimme systemen, zoals Lane Departure Warning, Emergency Brake of Adaptive Cruise Control. Systemen die ervoor zorgen dat auto’s steeds meer zelf kunnen rijden maar bovenal gevaarlijke situaties tijdig herkennen en ingrijpen. Deze systemen staan bekend als Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). ADAS systemen worden steeds meer gemeengoed. Inmiddels zijn er zo’n 50 systemen op de markt, waarvan cruise control en navigatie de bekendste zijn.


Laag bewustzijnen kennis
Uit onderzoek van verkeerspsycholoog Ilse Harms, Connecting Mobility, onder 1.355 zakelijk rijders blijkt echter dat deze systemen nog maar weinig worden gebruikt. Harms: "De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructies gehad. Tegelijkertijd blijkt dat de mensen die weten welke systemen er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en gebruiken.”


Uit het onderzoek kwam eveneens naar voren dat de naamgeving van systemen niet altijd overeenkomt met wat mensen denken dat het systeem doet. Bovendien hanteren verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functionaliteit. Er blijkt een groot verschil te zitten tussen wat de ondervraagden dachten dat een systeem doet, ten opzichte van wat het systeem daadwerkelijk doet. In de verschillende namen kwam bijvoorbeeld geen onderscheid naar voren tussen systemen die alleen waarschuwen (bijvoorbeeld bij het overschrijden van de rijbaanscheiding) of ook daadwerkelijk ingrijpen.
Trefwoorden: auto, mobiliteit, reizen, verkeer

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
15/04/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkplek voor vrouwen in de Nederlandse hotelbranche
Hotel- en resortketen Hilton heeft de zesde positie behaald op de Great Place to Work for Women-lijst, samengesteld door de organisatie Great Place to Work. Hiermee is het hotel de hoogst genoteerde werkplek voor vrouwen binnen de Nederlandse hotelbranche.
12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
11/04/24
Exclusief voor leden
ING verwacht beperkte groei voor horeca
Voor 2024 verwacht ING Research voor de meeste bedrijfssectoren een lichte groei. Voor de horeca is de verwachting dat de volumes dit jaar beperkt toenemen.
05/04/24
Al 25 jaar een eerlijker verdienmodel bij Bedandbreakfast.nl
Bedandbreakfast.nl heeft haar Nederlandse en Europese website compleet vernieuwd. Dat leverde direct al meer reserveringen op. Een mooi verjaardagscadeautje voor deze organisatie die dit jaar 25 jaar bestaat en nog steeds geen commissie rekent.
29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Dirk Beljaarts vertrekt bij Koninklijke Horeca Nederland
Na een periode van ruim negen jaar vertrekt Dirk Beljaars voor de zomer als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...