Geplaatst op: 01-11-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Actie tegen groeiende commissie van thuisbezorgd.nl

Actie tegen groeiende commissie van thuisbezorgd.nl
Bron: Shutterstock
Een groep horeca-ondernemers uit Twente is een petitie gestart tegen de steeds maar oplopende commissie van thuisbezorgd.nl. Bij de start bedroeg die zes procent maar loopt volgend jaar op naar 13 procent. De groep wil namens zoveel mogelijk horeca-ondernemers onderhandelen met thuisbezorgd.nl.

Per 1 januari 2018 moeten aangesloten horecaondernemers 13 procent commissie gaan betalen, in plaats van de huidige 12 procent. De initiatiefnemers uit Enschede roepen collega’s uit het hele land op om een petitie te tekenen op de actiesite Horecainactie.nl. Doel van de Twentse ondernemers is om vervolgens, als er draagvlak vanuit de horeca is, in gesprek te gaan met Thuisbezorgd over de tariefsverhoging.

"Wij hopen dat u de petitie ondertekent, zodat we met een hoog aantal aanmeldingen de discussie kunnen starten met thuisbezorgd.nl. In onze onderhandelingen stellen we de belangen van alle aangesloten ondernemingen voorop. Uw aanmelding is kosteloos en hier kunnen alleen voordelen uit voortkomen", schrijven de initiatiefnemers die in het uiterste geval overwegen zelf een bezorgdienst op te zetten.

Steun van KHN

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: "Wij vinden het ook tijd om hier werk van te maken. Want deze spontane actie van horecaondernemers geeft aan hoe eenzijdig de relatie met een partij als Thuisbezorgd.nl wordt ervaren. KHN haalt op korte termijn bij horecaondernemers op waar zij tegen aan lopen als het gaat om bezorgplatforms, zoals Thuisbezorgd.nl. Met die input gaan we in gesprek met Thuisbezorgd.nl. Met als doel om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen dit grootste bezorgplatform en haar horeca-afnemers. Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek, omdat andere Europese landen al wel een verbod op pariteitsclausules hebben. Waarom dan in Nederland niet?"


Machtspositie
Volgens KHN profiteren horecaondernemers van internetplatforms zoals Thuisbezorgd.nl doordat ze vraag en aanbod bij elkaar brengen. Maar er is ook een risico dat internetplatforms zo groot en machtig worden dat ze eenzijdig voorwaarden en prijzen kunnen bepalen. Ondernemers hebben het gevoel dat ze worden geconfronteerd met eenzijdige stijgingen van de commissiepercentages zonder dat zij daartegen iets kunnen doen. Doorn in het oog is de zogenaamde ‘pariteitsclausule’ in de algemene voorwaarden van een platform waarin staat dat de horecaondernemer zijn producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het internetplatform. Ook Thuisbezorgd.nl heeft een pariteitsclausule in de algemene voorwaarden opgenomen.


Andere Europese landen treden wel op
Als het gaat om de pariteitsclausules zien we in steeds meer Europese landen dat in wetgeving een verbod op die zogenaamde pariteitsclausules wordt opgenomen. Vaak is deze wetgeving nu nog specifiek gericht op verblijfsaccommodaties. Wat KHN betreft komt er een dergelijk verbod ook in Nederland en is er geen enkele reden waarom een dergelijk verbod niet ook zou gelden voor bezorgplatforms. Het mechanisme is immers vergelijkbaar. Ten slotte worden er ook vragen gesteld hoe er wordt om gegaan met reviews door internetplatforms, een onderwerp waar ook de ACM zich zorgen over maakt. Het is niet voor niets dat de ACM in mei richtlijnen voor reviews heeft opgesteld.


Actie KHN
KHN gaat de komende weken bij horecaondernemers ophalen waar zij tegenaan lopen als het gaat om bezorgplatforms, waaronder Thuisbezorgd.nl. Met die input gaan we in gesprek met die partijen. Ons doel is om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen bezorgplatforms en hun horeca-afnemers.

Link: http://www.horecainactie.nl/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, platforms

||| Blogs |||

17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
03/05/17
Airbnb maakt beloftes niet waar
Airbnb maakt beloftes niet waar
03/05/17 · Horeca · Ton Vermeulen | Lees meer
Gisteren was in Amsterdam de presentatie van het onderzoek dat de Hotelschool The Hague samen met C...
30/12/16
Beleving food ondergeschoven kindje?
Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis...
26/10/16
Where2bnb.com zoals Airbnb was bedoeld
Amsterdam is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws vanwege de drukte in de stad en ongebreid...
19/08/16
Dierenpark Emmen zet Noord-Nederland op de kaart
Onlangs zijn Ton Vermeulen (NRIT Media) en ondergetekende twee dagen op rondreis geweest door de p...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/11/17
Exclusief voor leden
Eerste Mövenpick hotel in Den Haag moet coolste hotel worden
Mövenpick Hotels & Resorts heeft een overeenkomst getekend met de Duitse vastgoedorganisatie D...
15/11/17
Exclusief voor leden
Airbnb vult gat bij grote evenementen in Rotterdam
Airbnb verhuurders hebben gezamenlijk een inkomen van €7 miljoen verdiend, terwijl deze gasten...
15/11/17
Pronkkamer De Luthiers wint Nederlandse Bed & Breakfastprijs 20017
Pronkkamer De Luthiers in Dordrecht heeft de Nederlandse Bed & Breakfastprijs 20017 gewonnen. D...
14/11/17
Exclusief voor leden
CAO horeca wel met CNV
De cao-delegatie van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft met CNV Vakmensen een onderhandelaar...
14/11/17
Drie nieuwe hotelawards van trivago
Awards in de hotelbranche zijn er genoeg, meestal voor de beste hotels. trivago voegt er dit jaar d...
01/11/17
Actie tegen groeiende commissie van thuisbezorgd.nl
Een groep horeca-ondernemers uit Twente is een petitie gestart tegen de steeds maar oplopende commis...
31/10/17
Exclusief voor leden
LEGOLAND bouwt Kasteelhotel
LEGOLAND in Billund krijgt een nieuw hotel met 710 bedden. Het hotel komt tegenover de hoofdingang ...
30/10/17
Derde overlegronde cao horeca
Vandaag vindt de derde ronde van de onderhandeling tussen FNV Horeca, CNV Vakmensen en KHN voor ee...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk