Geplaatst op: 01-11-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Actie tegen groeiende commissie van thuisbezorgd.nl

Actie tegen groeiende commissie van thuisbezorgd.nl
Bron: Shutterstock
Een groep horeca-ondernemers uit Twente is een petitie gestart tegen de steeds maar oplopende commissie van thuisbezorgd.nl. Bij de start bedroeg die zes procent maar loopt volgend jaar op naar 13 procent. De groep wil namens zoveel mogelijk horeca-ondernemers onderhandelen met thuisbezorgd.nl.

Per 1 januari 2018 moeten aangesloten horecaondernemers 13 procent commissie gaan betalen, in plaats van de huidige 12 procent. De initiatiefnemers uit Enschede roepen collega’s uit het hele land op om een petitie te tekenen op de actiesite Horecainactie.nl. Doel van de Twentse ondernemers is om vervolgens, als er draagvlak vanuit de horeca is, in gesprek te gaan met Thuisbezorgd over de tariefsverhoging.

"Wij hopen dat u de petitie ondertekent, zodat we met een hoog aantal aanmeldingen de discussie kunnen starten met thuisbezorgd.nl. In onze onderhandelingen stellen we de belangen van alle aangesloten ondernemingen voorop. Uw aanmelding is kosteloos en hier kunnen alleen voordelen uit voortkomen", schrijven de initiatiefnemers die in het uiterste geval overwegen zelf een bezorgdienst op te zetten.

Steun van KHN

Robčr Willemsen, voorzitter KHN: "Wij vinden het ook tijd om hier werk van te maken. Want deze spontane actie van horecaondernemers geeft aan hoe eenzijdig de relatie met een partij als Thuisbezorgd.nl wordt ervaren. KHN haalt op korte termijn bij horecaondernemers op waar zij tegen aan lopen als het gaat om bezorgplatforms, zoals Thuisbezorgd.nl. Met die input gaan we in gesprek met Thuisbezorgd.nl. Met als doel om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen dit grootste bezorgplatform en haar horeca-afnemers. Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek, omdat andere Europese landen al wel een verbod op pariteitsclausules hebben. Waarom dan in Nederland niet?"


Machtspositie
Volgens KHN profiteren horecaondernemers van internetplatforms zoals Thuisbezorgd.nl doordat ze vraag en aanbod bij elkaar brengen. Maar er is ook een risico dat internetplatforms zo groot en machtig worden dat ze eenzijdig voorwaarden en prijzen kunnen bepalen. Ondernemers hebben het gevoel dat ze worden geconfronteerd met eenzijdige stijgingen van de commissiepercentages zonder dat zij daartegen iets kunnen doen. Doorn in het oog is de zogenaamde ‘pariteitsclausule’ in de algemene voorwaarden van een platform waarin staat dat de horecaondernemer zijn producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het internetplatform. Ook Thuisbezorgd.nl heeft een pariteitsclausule in de algemene voorwaarden opgenomen.


Andere Europese landen treden wel op
Als het gaat om de pariteitsclausules zien we in steeds meer Europese landen dat in wetgeving een verbod op die zogenaamde pariteitsclausules wordt opgenomen. Vaak is deze wetgeving nu nog specifiek gericht op verblijfsaccommodaties. Wat KHN betreft komt er een dergelijk verbod ook in Nederland en is er geen enkele reden waarom een dergelijk verbod niet ook zou gelden voor bezorgplatforms. Het mechanisme is immers vergelijkbaar. Ten slotte worden er ook vragen gesteld hoe er wordt om gegaan met reviews door internetplatforms, een onderwerp waar ook de ACM zich zorgen over maakt. Het is niet voor niets dat de ACM in mei richtlijnen voor reviews heeft opgesteld.


Actie KHN
KHN gaat de komende weken bij horecaondernemers ophalen waar zij tegenaan lopen als het gaat om bezorgplatforms, waaronder Thuisbezorgd.nl. Met die input gaan we in gesprek met die partijen. Ons doel is om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen bezorgplatforms en hun horeca-afnemers.

Link: http://www.horecainactie.nl/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, platforms

||| Blogs |||

10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/04/18
Exclusief voor leden
Landal duurzaamste merk volgens Sustainable Brand Index van 2018
Via interviews met consumenten maakt het adviesbedrijf SB Insight jaarlijks de Sustainable Brand In...
20/04/18
Sterke groei toerisme in januari 2018
Ook in de winter blijft het Nederlands toerisme als kool groeien. CBS heeft de voorlopige cijfers ov...
20/04/18
Exclusief voor leden
Utrechts bedrijf levert autonoom vervoer bij Brussels Airport
De raad van bestuur van De Lijn en het directiecomité van Brussels Airport Company hebben he...
20/04/18
Exclusief voor leden
Sterke cijfers RAI ondanks wegvallen autobeurzen
Met 123,3 miljoen euro omzet en een bedrijfsresultaat van 9,6 miljoen euro, heeft RAI Amsterdam de ...
20/04/18
Exclusief voor leden
Recordcijfers voor Vlaams toerisme in 2017
De Vlaamse toeristische sector heeft zich helemaal hersteld van de harde klappen uit 2016. Het aant...
19/04/18
CBS, NBTC en CELTH starten Data & Development Lab Bestemming Nederland
Vandaag hebben het Centraal Bureau voor de Statistiek, NBTC Holland Marketing en expertisecentrum C...
19/04/18
Exclusief voor leden
Nieuwe wing coaster Toverland bereikt hoogste punt (+ video)
Op 18 april werd het hoogste punt van de gloednieuwe wing coaster Fēnix bereikt in attractiepa...
19/04/18
70.000 gedupeerde reizigers schadeloos gesteld
De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) heeft in de afgelopen 7 jaar 70.000 reizigers, die gedu...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk