Geplaatst op: 01-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gemeenteraadsverkiezingen: Vrijetijdssector Rivierenland hoog op agenda houden

Gemeenteraadsverkiezingen: Vrijetijdssector Rivierenland hoog op agenda houden
Op 21 maart 2018 zijn in Nederland gemeenteraadsverkiezingen. Als een van de eerste RBT's vraagt RBT Rivierenland aandacht voor de vrijetijdssector in een folder met vijf concrete actiepunten.


In een gezamenlijke folder roept de vrijetijdssector van Rivierenland politieke partijen op om ook na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 de ontwikkeling van toerisme en recreatie hoog op de agenda te houden. Samen met de overheden wil zij inzetten op vijf gerichte acties om de lokale economie te versterken en de leefbaarheid te verbeteren.


Vijf acties

Ten eerste ziet zij kennis als basis van succesvolle ontwikkeling. Door inzicht in bijvoorbeeld trends en behoeften van doelgroepen is het mogelijk om de juiste investeringen te doen. Als tweede actie vraagt de sector constante aandacht voor de versterking van de toeristische infrastructuur, zoals het fiets- en wandelnetwerk, om deze aantrekkelijk en concurrerend te houden.


Ten derde wijst de sector op de noodzaak van middelen voor collectieve marketing en promotie. Regiomarketing zorgt niet alleen voor meer bezoek en bestedingen, maar creŽert ook een positief imago van de regio. Als vierde punt vindt de sector het van belang om het rendement te verhogen door verbetering van bestaand aanbod. Tot slot ziet zij kansen voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijvigheid, mede door als regio gezamenlijk acquisitie te plegen op initiatiefnemers van buiten.


Economisch belang van 150 miljoen euro

De vrijetijdssector levert een groeiende bijdrage aan de economie in Rivierenland, zoals mede blijkt uit de Monitor Vrijetijdseconomie, die het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland laat uitvoeren. De cijfers tonen aan dat de sector met 150 miljoen euro aan bestedingen en 1911 FTE een belangrijke motor vormt voor de regionale economie en de werkgelegenheid. Door het in stand houden van lokale voorzieningen heeft zij ook positieve effecten voor de leefbaarheid in de regio.


Goede samenwerking behouden

De afgelopen jaren zijn overheden, ondernemers en organisaties meer en meer gaan samenwerken om de vrijetijdseconomie verder te laten groeien. Het vormt inmiddels een vast onderdeel van gemeentelijk beleid. In het Ambitiedocument 2016-2020 van de 10 samenwerkende gemeenten in de regio Rivierenland is Recreatie en Toerisme één van de drie speerpunten (naast Agribusiness en Economie en Logistiek) met een ambitie van gemiddeld jaarlijks 5% omzetgroei.


Eén stem vanuit sector

Ook bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen heeft de vrijetijdssector al een gezamenlijke folder uitgebracht. Zij vindt het belangrijk om een eenduidige stem te laten horen en wil graag betrokken zijn bij de lokale politiek. De gezamenlijke folder is tot stand gekomen met steun van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland.

Link: http://rivierenland.biz/
Topics:Beleid
Trefwoorden: rbt, regionale samenwerking, rivierenland, beleid

||| Blogs |||

10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/04/18
Scan markt voor groepsaccommodaties
Groepsaccommodaties Nederland (GN) heeft het initiatief genomen om te komen tot een nieuwe stra...
26/04/18
Exclusief voor leden
Lancering campagne Utrechtse Kastelen & Buitenplaatsen 2018
Op dinsdag 24 april 2018 is de campagne Utrechtse Kastelen & Buitenplaatsen officieel gelanceer...
26/04/18
Koningsdag zorgt voor hausse op accommodaties in grote steden
Onderzoek van HomeToGo.nl wijst uit dat minder dan 2% van de accommodaties in Amsterdam nog beschik...
26/04/18
Eurostar in pakketreizen
Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Verenigd Koninkrijk met het Europese vasteland verbindt, bi...
25/04/18
Busbedrijf Oad fuseert met Havi
Het busbedrijf van Oad wordt afgesplitst van de reisorganisatie en om een fusie mogelijk te maken ...
25/04/18
Kwart alle fietsdoden met e-bike
De e-bike is voor toerisme en recreatie een grote ontwikkeling. Bezoekers kunnen met de elektrische...
25/04/18
RiverGuide nu ook voor pleziervaart
De app RiverGuide die al voor de binnenvaart beschikbaar was, krijgt nu ook een versie voor de rec...
25/04/18
Vijftig jaar toonaangevende bijeenkomst Nederlandse jachtbouw
Het International HISWA Symposium on Yacht Design and Yacht Construction bestaat 50 jaar. Een unie...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk