Geplaatst op: 01-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gemeenteraadsverkiezingen: Vrijetijdssector Rivierenland hoog op agenda houden

Gemeenteraadsverkiezingen: Vrijetijdssector Rivierenland hoog op agenda houden
Op 21 maart 2018 zijn in Nederland gemeenteraadsverkiezingen. Als een van de eerste RBT's vraagt RBT Rivierenland aandacht voor de vrijetijdssector in een folder met vijf concrete actiepunten.


In een gezamenlijke folder roept de vrijetijdssector van Rivierenland politieke partijen op om ook na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 de ontwikkeling van toerisme en recreatie hoog op de agenda te houden. Samen met de overheden wil zij inzetten op vijf gerichte acties om de lokale economie te versterken en de leefbaarheid te verbeteren.


Vijf acties

Ten eerste ziet zij kennis als basis van succesvolle ontwikkeling. Door inzicht in bijvoorbeeld trends en behoeften van doelgroepen is het mogelijk om de juiste investeringen te doen. Als tweede actie vraagt de sector constante aandacht voor de versterking van de toeristische infrastructuur, zoals het fiets- en wandelnetwerk, om deze aantrekkelijk en concurrerend te houden.


Ten derde wijst de sector op de noodzaak van middelen voor collectieve marketing en promotie. Regiomarketing zorgt niet alleen voor meer bezoek en bestedingen, maar creëert ook een positief imago van de regio. Als vierde punt vindt de sector het van belang om het rendement te verhogen door verbetering van bestaand aanbod. Tot slot ziet zij kansen voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijvigheid, mede door als regio gezamenlijk acquisitie te plegen op initiatiefnemers van buiten.


Economisch belang van 150 miljoen euro

De vrijetijdssector levert een groeiende bijdrage aan de economie in Rivierenland, zoals mede blijkt uit de Monitor Vrijetijdseconomie, die het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland laat uitvoeren. De cijfers tonen aan dat de sector met 150 miljoen euro aan bestedingen en 1911 FTE een belangrijke motor vormt voor de regionale economie en de werkgelegenheid. Door het in stand houden van lokale voorzieningen heeft zij ook positieve effecten voor de leefbaarheid in de regio.


Goede samenwerking behouden

De afgelopen jaren zijn overheden, ondernemers en organisaties meer en meer gaan samenwerken om de vrijetijdseconomie verder te laten groeien. Het vormt inmiddels een vast onderdeel van gemeentelijk beleid. In het Ambitiedocument 2016-2020 van de 10 samenwerkende gemeenten in de regio Rivierenland is Recreatie en Toerisme één van de drie speerpunten (naast Agribusiness en Economie en Logistiek) met een ambitie van gemiddeld jaarlijks 5% omzetgroei.


Eén stem vanuit sector

Ook bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen heeft de vrijetijdssector al een gezamenlijke folder uitgebracht. Zij vindt het belangrijk om een eenduidige stem te laten horen en wil graag betrokken zijn bij de lokale politiek. De gezamenlijke folder is tot stand gekomen met steun van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland.

Link: http://rivierenland.biz/
Topics:Beleid
Trefwoorden: rbt, regionale samenwerking, rivierenland, beleid

||| Blogs |||

31/10/17
Escape room ultieme vorm van vrijetijdsbesteding
Eerder gepubliceerd als gastopiniestuk in BN/DeStem op woensdag 18 oktober 2017 Geen activit...
11/09/17
Duurzaam reizen betekent doorzetten
Opwarming aarde, klimaatverandering, aardbevingen.... Willen we er echt wat aan doen? Het spannings...
18/08/17
Zonvakanties – van lust tot last
Merkwaardig eigenlijk dat de toeristenindustrie er nooit symbolisch een groot standbeeld voor heeft...
06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, me...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/11/17
Exclusief voor leden
KLM huisjes uit spaarprogramma in museum
Het is opvallende gratis reclame voor luchtvaartmaatschappij KLM; de bekende Delfsblauwe huisjes d...
23/11/17
Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans
Tijdens de eerste editie van het event Trendrapport Live is het nieuwe Trendrapport toerisme, recr...
23/11/17
Meerdere touroperators terug op de Vakantiebeurs
De Vakantiebeurs 2018 heeft weer een uitgebreide line-up van deelnemers. Meerdere spelers betreden ...
22/11/17
Exclusief voor leden
Cao horeca per 1 januari 2018 in werking
Koninklijke Horeca Nederland is samen met CNV Vakmensen een nieuwe cao voor de horeca overeengekom...
22/11/17
Zeeland lanceert innovaties op Toeristische Onmoetingsdag
Op de jaarlijkse Toeristische Ontmoetingsdag presenteert Zeeland vandaag diverse innovaties Z...
22/11/17
Exclusief voor leden
Val Thorens ziet ambitie werkelijkheid worden, weer beste skigebied
Een decennium geleden werd de wens uitgesproken om van het Franse skigebied Val Thorens tot het bes...
22/11/17
Positief consumentenvertrouwen goed voor vroege boekingen 2018?
Het lijkt wel een economische hattrick, de consument is al drie maanden op rij positief. De stemmi...
21/11/17
New York voor het eerst boven de 60 miljoen bezoekers
Gister bij het uitverkochte congres Trendrapport Live 2017, de presentatie van het Trendrapport aan ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk