Geplaatst op: 31-10-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Goed jaar voor toerisme in Overijssel

Goed jaar voor toerisme in Overijssel
Bringolo / Shutterstock.com
Overijsselse ondernemers die actief zijn in de toeristische sector spreken tot nu toe over een goed jaar. Dat blijkt uit een rondgang onder ruim tachtig van de grotere ondernemers en uit de Regiomonitor van MarketingOost.


Prima derde kwartaal

Met name het derde kwartaal was voor de ondernemers positief. Bij meer dan de helft van de gevraagde bedrijven in de toeristische sector is de omzet gestegen ten opzichte van vorig jaar. Deze verbetering komt met name door de toename van het aantal buitenlandse gasten. Daarnaast geeft 50% van de ondernemers aan een uitbreiding of kwaliteitsimpuls te hebben gedaan: de sector is volop in ontwikkeling.


Veel meer buitenlandse gasten

Het aantal buitenlandse gasten dat de Overijsselse regio’s bezoekt kende al een forse stijging van vijftig procent in de periode 2014-2016. Duitsland was hierbij zowel de grootste stijger als de grootste herkomstmarkt, gevolgd door de bezoekers uit België. Die trend zet zich in 2017 onverminderd voort: hotels in deze provincie mochten in het eerste halfjaar 40% meer Duitse overnachtingen bijschrijven dan in dezelfde periode in 2016.


Stijging

Uit de Regiomonitor van MarketingOost (cijfers van het CBS aangevuld met regionaal onderzoek) blijkt dat in Overijssel alle vormen van logies gestegen zijn ten opzichte van 2016. Opvallend is dat de groepsaccommodaties het goed doen, na jaren van achteruitgang. Campings lieten in de eerste twee kwartalen de grootste stijging zien: bijna 10% groei ten opzichte van 2017. Hiermee stijgt Overijssel meer dan het landelijk gemiddelde.

Link: https://www.marketingoost.nl/
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, provincies, overijssel

||| Blogs |||

06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want for ...
30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/02/18
TKBN inventariseert kano instapplekken
De Toeristische Kano Bond Nederland heeft een site ontwikkeld waar haar leden makkelijk instapplekk...
16/02/18
VVV Texel en Nationaal Park Duinen van Texel gaan intensiever samenwerken
VVV Texel en het Nationaal Park Duinen van Texel gaan veel meer samen optrekken. Het doel is meer ...
16/02/18
Exclusief voor leden
D66 pleit voor Europees reisadvies
D66-Europarlementariër Marietje Schaake wil dat Europa voor eenvormiger en vollediger reisadviezen ...
16/02/18
KHN zie kansen voor cassatie uitspraak opheffen rookruimten
De uitspraak van het gerechtshof Den Haag van 13 februari jl. betekent volgens Koninklijke Horeca ...
16/02/18
Landal GreenParks verkocht
Eigenaar Wyndham Worldwide heeft haar Europese vakantieparken verkocht. Ook Landal GreenParks gaat ...
16/02/18
Exclusief voor leden
Cultuurpact moet Utrechtse cultuur en erfgoed sterker verbinden
In Amersfoort is het Cultuurpact ondertekend. Cultuur en erfgoed moeten beter bereikbaar worden v...
15/02/18
Campagne French Touch voor het eerst in Nederland
De campagne French Touch "La Belle Vie” is officieel gelanceerd in Nederland. French Touch "La Bell...
15/02/18
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen op record, horeca positief
Het vertrouwen van de ondernemers in het niet-financiële bedrijfsleven komt aan het begin van het e...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk