Geplaatst op: 24-10-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe kan de kermis weer meer bezoekers trekken?

Hoe kan de kermis weer meer bezoekers trekken?
Nederland telt steeds minder kermisexploitanten. Uit inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel blijkt dat het aantal exploitanten gestaag daalt. Niet zo verwonderlijk als we afnemende bezoekersaantallen aan kermissen in ogenschouw nemen. Het lijkt eenvoudig de bal bij de exploitanten te leggen die met hun aanbod schijnbaar onvoldoende inspelen op de wensen van de moderne consument. Toch ligt hier ook een rol voor gemeenten die met een aantrekkelijk randprogramma het tij mede kunnen keren. Of een randprogrammering daadwerkelijk invloed heeft op de bezoekersmotivatie van de kermisbezoeker onderzocht Dynamic Concepts.De conclusies zijn verrassend.


Dynamic Concepts heeft een ruime ervaring op dit gebied en heeft tijdens zes verschillende kermissen meer dan 3.000 respondenten bevraagd over de beleving en waardering van diverse kermisonderdelen.


Leeftijd

De grootste groep bezoekers van de kermis (26 procent) zijn mensen tussen de 21 en 35 jaar, gevolgd door kinderen tot en met 15 jaar (23 procent) en mensen van 36 tot en met 45 jaar (16 procent). De onderzoekers signaleren een lichte vergrijzing van de kermisbezoekers wat de terugloop kan veroorzaken.


Bezoek

Niet geheel onverwacht trekt de kermis de meeste bezoekers in het weekend met zondag als topdag. De grootste groep (63 procent) blijft twee tot vier uur op de kermis. De meeste bezoekers komen in gezelschap van vrienden en kennissen (33 procent), met familieleden ( 19 procent) of met partner en kinderen (19 procent). Een kleine 16 procent bezoekt de kermis alleen. Opvallend is hier de relatief kleine groep gezinnen met kinderen.


Bezoekreden

Ruim een derde van de bezoekers komt voornamelijk voor de sfeer en beleving naar de kermis, terwijl een kleiner deel (14 procent) aangeeft dat het aanbod aan attracties de voornaamste bezoekreden is.


Waardering

Een ruime meerderheid (59 procent) waardeert de kermiselementen zeer positief terwijl het randprogramma met 69 procent nog hoger wordt gewaardeerd. Opvallend is dat een kermis met een randprogramma hoger wordt gewaardeerd dan een kermis zonder randprogramma. Helaas draagt een kermis met randprogramma niet bij aan de aanwas van nieuwe bezoekers. Dat concluderen de onderzoekers uit het feit dat er geen verschil is in Net Promotor Score voor beide typen kermissen.




En nu?

De onderzoekers adviseren betrokkenen bij de kermis (gemeente, exploitanten en horeca) meer onderzoek te doen naar het gedrag van de bezoekers en daarmee te achterhalen wat voor een bezoeker bijdraagt aan een betere beleving. Kan de kermis bijvoorbeeld beter worden gepositioneerd als een tijdelijk pretpark, inclusief thematisering en storytelling? Ofk kan de beleving worden vergroot waardoor de verblijfsduur wordt verlengd en daarmee de bestedingen omhoog gaan?


Om te achterhalen waarom mensen de kermis niet bezoeken, moet ook onderzoek gedaan worden naar de niet-bezoeker. Grote vraag is daarbij hoe je de kermis weer aantrekkelijk maakt voor een gezin met kinderen of de multigeneratie doelgroep (opa, oma, kinderen en kleinkinderen).

Link: http://www.dynamic-concepts.nl/whitepaper-1/
Trefwoorden: evenementen, kermissen

||| Blogs |||

21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want for ...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/02/18
Ondernemersvereniging ontwikkelt fiets- en wandelroutes
In Groningen gaat een ondernemersvereniging drie nieuwe fietsroutes en negen nieuwe wandelroutes m...
23/02/18
Koning opent Groene Loper Maastricht op 29 maart
Koning Willem-Alexander woont donderdagochtend 29 maart 2018 in Maastricht een bijeenkomst bij ter ...
23/02/18
Convenant voor Noord-Hollandse Kust getekend
Zesentwintig partijen waaronder RECRON, HISWA, ANWB en KHN hebben een convenant getekend waarin ze ...
23/02/18
Uitreiking Green Key België aan 128 locaties
GoodPlanet Belgium en Toerisme Vlaanderen, in samenwerking met Horeca Vlaanderen, reiken op maandag...
23/02/18
Noord-Brabant reserveert bijna miljoen voor start Vuelta in 2020
Er bestaat een reële kans de Vuelta in 2020 in Utrecht/Brabant van start gaat. Daarom heeft de prov...
23/02/18
Museumnacht Maastricht op lucky night vrijdag 13 april
Isde 3e editie van Museumnacht Maastricht op vrijdag 13 april 2018 in een paar woorden omschrijven...
22/02/18
Kees van der Most neemt afscheid als manager research bij NBTC
Per 1 juli neemt Kees van der Most afscheid van NBTC Holland Marketing. Van der Most was dertig jaa...
22/02/18
Drents landschap krijgt toch windmolens
Het inpassingsplan Windpark De Drentse Monden en Oostermoer blijft in stand. De bezwaren tegen het ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk