Geplaatst op: 18-10-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Stichting Marketing Zaanstreek wint aanbesteding citymarketing

Stichting Marketing Zaanstreek wint aanbesteding citymarketing
Bron: Shutterstock
Een samenwerking tussen de Stichting Marketing Zaanstreek (SMZ) en Amsterdam Marketing heeft de aanbesteding van de gemeente Zaanstad gewonnen om de citymarketing van de Zaanstreek tot 2024 uit te voeren.


De strategie van Marketing Zaanstreek is erop gericht dat huidige bewoners trotser worden, dat nieuwe bewoners voor Zaanstad/Zaanstreek kiezen op basis van kwaliteit en dat meer individuele bezoekers het onderscheidende aanbod van Zaanstad/Zaanstreek kennen en gebruiken.


Vergroten woonaantrekkelijkheid

Dennis Straat, wethouder economie en toerisme vindt investeren in citymarketing een investering in de hele stad: "Wij feliciteren de Stichting Marketing Zaanstreek met het winnen van deze aanbesteding. In combinatie met de goede samenwerking tot nu toe, is dit een uitstekende basis om de ingeslagen weg van de promotie van de Zaanstreek voort te zetten. Wij zijn trots op wat de Zaanstreek te bieden heeft - de Zaan, het industrieel erfgoed en de centrale ligging in de metropoloregio - en werken graag verder aan het vergroten van de woonaantrekkelijkheid en de toename van het aantal bezoekers.”


Aanbesteding

Eind vorig jaar schreef de gemeente Zaanstad een aanbesteding uit voor de citymarketing van de Zaanstreek. Sinds 2010 investeert de gemeente Zaanstad hierin. Het doel was destijds om uitvoering te geven aan de marketing ten behoeve van de Zaanse positionering, economische versterking, de ontwikkeling van de welvaart en het welzijn van Zaanse bewoners, bezoekers en bedrijven.


Aanleiding

In opdracht van Zaanstad is in 2015 een evaluatie opgesteld van de marketing. Daarin werd aangegeven dat het overall imago van Zaanstad (en met name voor het stedelijke gebied) sterk is verbeterd, maar bevatte ook aanbevelingen die mede geleid hebben tot deze aanbesteding. De noodzaak om een heldere en compacte marketingstrategie op te stellen die keuzes maakt en een beperkt aantal reële en haalbare doelstellingen bevat.


Motivatie keuze

Op deze aanbesteding is door drie partijen ingeschreven door het aanleveren van een plan van aanpak voor een succesvolle citymarketingstrategie voor zowel de korte als de lange termijn. Zowel de plannen als de presentatie van de plannen wogen mee in de keuze. De keus is op de combinatie Stichting Marketing Zaanstreek en Amsterdam Marketing gevallen doordat SMZ ten opzichte van andere inschrijvers het beste heeft laten zien dat ze weet waar de uitdagingen en de kansen liggen. Hun plan van aanpak is het sterkste, het best onderbouwde en het meest specifieke voor de Zaanstreek. Ook de organisatiestructuur met Amsterdam Marketing als onderaannemer wordt sterk geacht, omdat op deze wijze geprofiteerd kan worden van de schaalvoordelen van Amsterdam Marketing.


Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, citymarketing, noord-holland

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, me...
20/03/17
Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager’ h...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/01/18
Exclusief voor leden
Veluwe verwacht veel bezoekers na film Wild
Bijna drie jaar heeft filmmaker Luc Enting gewerkt aan de natuurfilm "Wild”, een PV Pictures/AVROTR...
22/01/18
Exclusief voor leden
Gebruik mobiel internet boost in 2017
Steeds vaker wordt mobiel internet de basis waarop aanbieders in de vijetijdseconomie hun aanbod we...
18/01/18
Westhoek schakelt vlogsters in
In het kader van de regiomarketingcampagne ‘Westhoek. De nieuwe wereld’ zijn twee jonge vlogsters i...
17/01/18
18 Nederlandse bedrijven op beursvloer Fitur
Vanaf vandaag tot en met 21 januari 2018 vindt de 38eeditie van de vakbeurs Fitur (Feira Internacion...
17/01/18
Exclusief voor leden
500 mailadressen uit Vakantiebeurs
Veel standhouders hebben geen idee wat een beursdeelname oplevert. Bij de NRIT-redactie krijgen we ...
10/01/18
Slimme destinatiemarketing: Bonaire in Harper's
Op een drukbezochte bijeenkomst tijdens de eerste vakdag van de Vakantiebeurs werden door het Bonair...
08/01/18
Blog- en vlogcampagne Limburg Lonkt levert bijna zes ton mediawaarde op
De gezamenlijk blogcampagne van VVV Zuid-Limburg en Maastricht Marketing heeft tot op heden 570.00...
08/01/18
Rivierenland presenteert recreatierivier Maas tijdens Vakantiebeurs
Van 10 tot en met 14 januari is het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland aanwezig op d...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk