Geplaatst op: 11-10-2017

KHN: “totaalbeeld regeerakkoord niet positief”

KHN: “totaalbeeld regeerakkoord niet positief”
Foto: Shutterstock

"De vier partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie hebben op dinsdag 10 oktober het nieuwe regeerakkoord gepresenteerd. Helaas blijkt de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent een feit.Een maatregel die grote impact heeft op onze branche”, meldt brancheorganisatie voor de horeca KHN. KHN zet hun visie voor de horeca belangrijkste maatregelen uit het regeerakkoord op een rij.


Eén van de maatregelen in het regeerakkoord is het verhogen van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent per 1 januari 2019. Meer btw zorgt voor hogere consumentenprijzen. Bij gelijke bestedingen van die consument leidt dit tot minder omzet voor horecaondernemers. Dat tast groeikansen en dus werkgelegenheid aan.


De vennootschaps- en de inkomstenbelasting worden lager. De zelfstandigenaftrek inkomstenbelasting wordt wat beperkt. Maar dat compenseert niet genoeg. De inkomstenbelasting krijgt twee schijven: een schijfvan 36,93% en één van 49,5%. De zelfstandigenaftrek wordt echter beperkt tot het tarief van de eerste schijf. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "Al met al is het totaalbeeld voor de gemiddelde horecaondernemer niet positief.”

KHN positief over aanpassing ontslagrecht
KHN is wel positief over de aanpassing van het ontslagrecht. En over het feit dat werkgevers medewerkers pas na drie jaar in vaste dienst hoeven te nemen. Voor kleine bedrijven wordt de loondoorbetaling en een aantal verplichtingen bij ziekte op één jaar gesteld. Daar staat voor die werkgevers een collectieve premie tegenover voor het tweede jaar ziekte. De transitievergoeding gaat echter vanaf de eerste dag tellen. Gelet op het arbeidsintensieve karakter van de horeca met seizoenen, pieken en dalen, is KHN er nog niet van overtuigd dat deze maatregelen al met al genoeg maatwerk bieden.

Het wordt voor jongeren tot 21 jaar verplicht om een startkwalificatie te behalen. Oudere leerlingen kiezen eerder voor werkend leren omdat ze dan al een inkomen hebben. Dat levert kansen op voor de horeca. Wij kunnen immers prima opleidingsmogelijkheden bieden aan de Beroepsbegeleidende leerweg (BBL)-leerling.


Kleine stap naar eerlijker speelveld

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wordt gevraagd een speciaal team op te richten op het gebied digitale mededinging. Op die manier kan er effectiever en doelgerichter worden opgetreden tegen misbruik van marktmacht door dominante spelers in de interneteconomie. Wat KHN betreftheeft dit betrekking op online reserverings- en boekingssites. Enis dit het begin van erkenning door de overheid dat de ‘interneteconomie’ niet alleen maar leidt tot innovatie, maar dat er ook schaduwkanten aan zitten.


De nieuwe regering gaat de ‘algemeen belang-bepaling’ van de Wet markt en overheid aanscherpen. Dat lost volgens KHN de oneigenlijke concurrentie helaas niet op die veel horecaondernemers ondervinden door gesubsidieerde instellingen zoals theaters, poppodia en sportkantines.


Hoe nu verder?

Het regeerakkoord omvat heel veel maatregelen, ook op het gebied van energie, milieu en preventie. KHN gaat het regeerakkoord de komende dagen verder bestuderen en bereidt input voor op het debat over de regeringsverklaring eind oktober 2017. KHN houdt u daar uiteraard vanop de hoogte.

Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: regering, regeerakkoord, horeca, leisure

||| Blogs |||

06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...
30/11/16
Wordt de kust echt bedreigd?
Wordt de kust echt bedreigd?
30/11/16 · Beleid · Dagrecreatie · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
In de afgelopen maanden hebben alle kranten volgestaan met nerveuze berichten over ons kust. Ze...
07/10/16
Pokémon go als innovatieve toeristische impuls
De innovatielabs poppen up. Innovatie moet. Daar lijkt het op als je om je heen kijkt. Zeg vooral op bijeenkomsten dat je zo goed innoveert. Toch is innovatie niets meer dan je gewone boerenverstand gebruiken. Boeren hebben hier een voorbeeldfunctie: boerenslimheid, boerenverstand duiden op de kracht die daar achter schuil gaat. Toch is het niet zo dat ‘als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder’. Je moet dat verstand en die slimheid wel gebruiken.
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/06/16
Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?
Op vrijdag 28 mei hielden CELTH en NRIT Media in Hoevelaken een ontbijtsessie over de toekomst van...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/17
Touringcar uit Amsterdamse binnenstad
De gemeente Amsterdam gaat de touringcar uit de binnenstad weren. Touringcars om toeristen in de b...
07/12/17
Bierfiets mag niet meer in centrum Amsterdam
Bierfietsen blijven de komende tijd niet toegestaan in het centrum van Amsterdam. Het besluit van ...
27/11/17
Trendrapport: succesvol resultaat samenwerking
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat vorige week is verschenen staat vandaag cent...
27/11/17
KHN vraagt minister om wetgeving tegen laagste prijsgarantie platforms
KHN wil dat ook de Nederlandse regering de beste prijsgaranties van boekingssites, zoals Booking.co...
23/11/17
Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans
Tijdens de eerste editie van het event Trendrapport Live is het nieuwe Trendrapport toerisme, recr...
22/11/17
Zeeland lanceert innovaties op Toeristische Onmoetingsdag
Op de jaarlijkse Toeristische Ontmoetingsdag presenteert Zeeland vandaag diverse innovaties Z...
20/11/17
Revolverend fonds herbestemming erfgoed
Met het vernieuwde herbestemmingsfonds stelt de provincie Noord-Holland 9,1 miljoen euro beschikba...
17/11/17
Exclusief voor leden
Beleid om Nieuwe Hollandse Waterlinie te ontsluiten
De komende jaren werken publieke en private partijen in de provincie Utrecht intensiever samen aan...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk