Geplaatst op: 28-09-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Lelystad Airport levert toerisme in de regio grote schade op

Lelystad Airport levert toerisme in de regio grote schade op
Bron: Shutterstock
Volgens RECRON kosten de vliegroutes van Lelystad Airport banen en omzet op Veluwe, in Overijssel, Friesland en Flevoland. Ruim twee duizend banen staan op de tocht.


Afgelopen dagen is onder meer door RECRON een enquête uitgezet om de impact van het nieuwe Lelystad Airport op de recreatieve en toeristische sector nadrukkelijker in beeld te krijgen. Maar liefst zeventig procent geeft aan (zeer) negatieve gevolgen te verwachten van de geluidseffecten van Leleystad Airport. Niet alleen een enorme afname van de omzet, maar ook het verlies van arbeidsplaatsen zal groot zijn.


Omzet- en arbeidsplaatsenverlies

Driekwart van de ondernemers in toerisme, recreatie en horeca verwacht een negatieve impact op de omzet. Waarvan 35 % zeer negatief tot zwaar negatief. De schatting bedraagt minimaal tientallen miljoenen euro’s verlies op jaarbasis. Dit staat volgens RECRON in schril contrast met het terugverdienen in 13 jaar tijd van de investering van 90 miljoen in Lelystad Airport. Bijna 60 procent van de ondervraagde ondernemers verwacht een forse daling van de werkgelegenheid. De onderzoekers voorzien op basis van deze enquête dat 92 miljoen euro aan omzet verdwijnt en rum 2.000 banen in de regio verdwijnen.


Aantasting kernwaarden recreatie

Recreatieondernemers zien de unieke kwaliteiten van hun recreatie en vakantieproduct in gevaar komen. Rust wordt door de ondervraagden als meest cruciale waarde voor het bedrijf en hun gasten beschouwd, gevolgd door natuur en schone lucht. Deze kernwaarden worden sterk aangetast.


Recreatie en toerisme van groot belang voor de regio

Recreatie en toerisme is voor de werkgelegenheid de regio van groot belang. Alleen al op de Veluwe gaat het om een sectorbelang van 270 miljoen omzet aan vakanties, 750 miljoen aan directe bestedingen van vrijetijdsactiviteiten en een werkgelegenheid van 21.000 mensen. Met Overijssel erbij komt het neer op totaal 1.402 miljoen en 51.700 banen.


Weinig inspraakmogelijkheden

Volgens RECRON hebben de verantwoordelijke plannenmakers, overheidsbesturen en onderzoekers in het geheel geen rekening gehouden met en/of onderzoek gedaan naar de effecten van de vliegroutes op toerisme en recreatie. Uit de enquête blijkt dat maar liefst 97% van de ondernemers aangeeft geen reële inspraak te hebben gehad. 94% zegt onvoldoende tot zeer matig info te hebben ontvangen over Lelystad Airport en de voorgenomen concrete vliegroutes.


Uit alle hoeken van bezwaarmakers - ondernemers en inwoners - wordt opgeroepen Lelystad Airport uit te stellen totdat de indeling van het Nederlands luchtruim is herzien. Dan kan er direct op veel grotere hoogten gevlogen worden vanaf Lelystad. Herindeling is ook de basis waarop het luchtvaartbesluit is genomen, aldus Ella Nanninga tijdens de informatieavond in Apeldoorn.


Rust en schone lucht weg

Een eigenaar van een drietal campings onder de Veluwse route geeft aan: "Mensen uit het westen komen hier voor de rust en sommigen zelfs met een longaandoening voor de schone lucht. Die gaan echt niet meer komen als er continu vliegtuigen laag overkomen. Als dit doorgaat is een faillissement onvermijdelijk. "

Link: https://www.recron.nl/l/library/download/urn:uuid:91d03bf2-0869-4df0-b004-4dde8e0fd31e/rapportonderzoekeffectlelystadoptourisme.pdf?format=save_to_disk&ext=.pdf
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, gelderland, overijssel, veluwe, rust, ruimte

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, me...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
21/12/16
Reistrends - dit vind ik er van
Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast ...
29/02/16
Hoe verliep de crisiscommunicatie van Spring Reizen?
Een reconstructie van de case van de vermiste wandelaars in Noorwegen Op vrijdagmorgen 26 februa...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/11/17
Exclusief voor leden
Corendon verwacht veel nieuwe klanten vanaf Maastricht-Aachen Airport
Corendon gaat het aantal bestemmingen vanaf Maastricht-Aachen Airport uitbreiden van drie naar twa...
13/11/17
Exclusief voor leden
Toerisme en luchtvaart maken klimaatdoelstellingen Parijs onhaalbaar
De groei van de luchtvaart en het toerisme maken het halen van de klimaatdoelstellingen van Parijs ...
13/11/17
Exclusief voor leden
Ervaringen Thom Valks van Eurail met Alibaba
Het Nederlandse bedrijf Eurail.com was op 11 november onderdeel van de grote live show die platform...
13/11/17
Som restitutie door vertraging in herfstvakantie 5,3 miljoen euro
Vliegtuigpassagiers die in de herfstvakantie van 2017 vlogen vanaf Nederlandse luchthavens, kunnen ...
08/11/17
Exclusief voor leden
14.000 tickets door eerste samenwerking Arabische luchtvaart
Luchtvaartmaatschappijen Emirates en Flydubai maken meer gebruik van hun gecombineerde netwerk. Ond...
07/11/17
Exclusief voor leden
UNWTO: 2017 recordjaar voor toerisme
De UNWTO voorspelt op basis van voorlopige cijfers dat 2017 een recordjaar wordt voor het toerisme,...
07/11/17
Exclusief voor leden
Forse groei aantal vluchten naar New York van WOW
WOW air vliegt vanaf de zomer van 2018 maar liefst 20 keer per week naar New York. De IJslandse lu...
06/11/17
Exclusief voor leden
Verre bestemmingen met Westerse faciliteiten in trek
Reisorganisatie Riksja Travel heeft onlangs onderzoek gedaan naar de meest populaire reisbestemming...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk