Geplaatst op: 26-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Toeristische ondernemers Noord- en Midden-Limburg tevreden over zomer

Toeristische ondernemers Noord- en Midden-Limburg tevreden over zomer
Horst aan de Maas

Toeristische ondernemers uit Noord en Midden-Limburg zijn tevreden over de geboekte bedrijfsresultaten tijdens de zomervakantie. Dit blijkt uit een jaarlijks tevredenheidonderzoek uitgevoerd door VVV Midden-Limburg en Leisure Port.


Midden-Limburg

In Midden-Limburg geeft maar liefst 54% van de ondernemers aan deze zomervakantie een stijging van het aantal gasten gemeten te hebben ten opzichte van de zomervakantie in 2016. 77% van de ondernemers geeft aan een nagenoeg gelijkblijvende of stijgende omzet genoteerd te hebben. Bijna een vierde van de ondernemers heeft zelfs een stijging in de omzet van meer dan 10% mogen noteren in afgelopen zomervakantie. Slechts 9% is ontevreden over het geboekte omzetresultaat. Vooral de verblijfsaccommodaties kijken met tevredenheid terug op de zomerperiode.


Bij de ondernemers in de dagrecreatie zijn de resultaten be´nvloed door het weer. Enkele ondernemers geven aan dat het mindere weer gezorgd heeft voor minder gasten en een (lichte) omzetdaling. Onder de horecaondernemers zag maar 9% minder gasten binnen komen. Dit ondanks het feit, dat de helft van de ondernemers de prijzen recentelijk iets verhoogd heeft. In Midden-Limburg ziet men naast een groot aantal Duitse bezoekers met name het aantal Belgische (dag)toeristen toenemen.


VVV Midden-Limburg ziet meer positieve signalen en groeicijfers. In de zomerperiode hebben maar liefst 41% meer bezoekers de website van VVV Midden-Limburg, www.vvvmiddenlimburg.nl bezocht. Tot nu toe ligt het bezoekerscijfer van www.vvvmiddenlimburg.nl 22% hoger dan in dezelfde periode in 2016. Deze positieve cijfers gelden ook voor het webshop bezoek. In de eerste acht maanden van dit jaar is er een stijging van ruim 21% t.o.v. dezelfde periode in 2016. Zo leveren zowel de website als ook webshop van VVV Midden-Limburg een flinke en bijdrage in de promotie van de regio Midden-Limburg. Ook andere marketing inspanningen van VVV Midden-Limburg blijven niet onopgemerkt. De regio Midden-Limburg wordt steeds vaker bezocht door groepen.


Noord-Limburg

Ook in Noord-Limburg, waar Leisure Port het onderzoek heeft uitgevoerd, waren de resultaten goed.

De verblijfsrecreatie was positief. Van de respondenten geeft 87% aan evenveel of meer gasten te hebben ontvangen. Bedrijven met meer dan 25 slaapplaatsen hebben de grootste stijging doorgemaakt. Sommigen melden zelfs een stijging van meer dan 20%.


Campings hebben ondanks veel prijsstijgingen beter gedraaid dan in de zomervakantie van 2016. Daarbij is de stijging van het aantal Vlaamse gasten opvallend: 25% van de verblijfsaccommodaties ontving meer Belgen dan in de zomer van 2016.


Ook de horecaondernemers zijn tevreden. Van de ondernemers geeft 32% aan minder gasten te hebben ontvangen, maar toch een stijging van de omzet konden noteren. 82% Van de respondenten boekten evenveel of meer omzet. De besteding per gast steeg dit jaar en enkele ondernemers geven aan dat er meer Vlamingen te gast zijn geweest dan anders.

In de categorie dagrecreatie ontving 36% van de ondernemers meer dan 10% extra gasten ontvangen. Slechts één bedrijf geeft aan minder gasten te hebben gehad.


Van de respondenten geeft meer dan de helft (52%) aan dat het weer geen invloed heeft gehad op de resultaten. Slechts 11% zegt dat het goede weer bijgedragen heeft aan de goede resultaten en 10% vond het weer juist slecht en geeft aan dat dit omzet heeft gekost.

Trefwoorden: dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, noord-limburg, midden-limburg

||| Blogs |||

17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
03/05/17
Airbnb maakt beloftes niet waar
Airbnb maakt beloftes niet waar
03/05/17 · Horeca · Ton Vermeulen | Lees meer
Gisteren was in Amsterdam de presentatie van het onderzoek dat de Hotelschool The Hague samen met C...
30/12/16
Beleving food ondergeschoven kindje?
Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis...
26/10/16
Where2bnb.com zoals Airbnb was bedoeld
Amsterdam is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws vanwege de drukte in de stad en ongebreid...
19/08/16
Dierenpark Emmen zet Noord-Nederland op de kaart
Onlangs zijn Ton Vermeulen (NRIT Media) en ondergetekende twee dagen op rondreis geweest door de p...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/12/17
Aangescherpt uitnodigingsbeleid en toch meer bezoekers Recreatie Vakbeurs
De zestiende editie van Recreatie Vakbeurs is op 28, 29 en 30 november 2017 bezocht door 7.709 recr...
07/12/17
Exclusief voor leden
Tandem symbool voor merk Golden Tulip (+korte video)
Wie het afgelopen jaar het vaknieuws over hotelketen Golden Tulip volgde zag het al regelmatig opd...
07/12/17
QL Hotels start eigen bad- en bodylijn
Als je een bekend hotelmerk hebt, waarom voeg je dan geen eigen lijn aan bad- en bodyproducten toe...
06/12/17
Exclusief voor leden
Splitsing hotels Hampshire in 2018
Hampshire Hotels gaat begin volgend jaar verder onder een nieuwe naam, maar het Hampshire Hotel-mer...
04/12/17
PoŰziePretPlacemat voor mensen met verstandelijke beperking
Sinds 2 december 2017 ligt bij 75 pannenkoekenrestaurants in Nederland de vrolijke PoŰziePretPlacem...
01/12/17
IJshotel in Zwolle
Grand Hotel Wientjes in Zwolle krijgt dit jaar een ijshotel. Het hotel is gesitueerd bij het groot...
30/11/17
Sterke omzetgroei in horeca
De horeca heeft in het derde kwartaal van 2017 flink meer omgezet (+6,2 procent dan een jaar eerder...
27/11/17
KHN vraagt minister om wetgeving tegen laagste prijsgarantie platforms
KHN wil dat ook de Nederlandse regering de beste prijsgaranties van boekingssites, zoals Booking.co...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk