Geplaatst op: 19-09-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

KHN initieert eigen reserveringsplatform

KHN initieert eigen reserveringsplatform
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft het initiatief genomen voor een nieuw reserveringsplatform: BookDinners. Met dit platform krijgen restaurants zelf de regie over de relatie met hun gasten, de gastgegevens en marketingacties. 


BookDinners is een branche-initiatief van, voor en door restaurants. KHN werkt hierin samen met de Samenwerkende Horeca Ketens, BookDinners, TheNext Table, Stardekk, Bonchef, Formitable, WeReserve, Resengo, CPI (Centrum voor Publieke Innovatie) en HorecaDNA. KHN vindt dat de bestaande boekingsplatforms een te sterke positie hebben gekregen en wil met BookDinners de regie weer teruggeven aan de restaurants.


Restaurants krijgen klantdata

De bestaande actiesite van BookDinners wordt de komende maanden omgebouwd naar een compleet reserveringsplatform. Bijzonder aan dit initiatief is dat er naast een vast bedrag per maand geen provisie per boeking moet worden afgedragen. Ook krijgen de restaurants de beschikking over de klantdata zodat zij deze buiten het platform om rechtstreeks kunnen bereiken. Daarnaast worden alleen recente reviews getoond en kunnen restaurateurs reageren op reviews.


Zelf regie pakken

RobŤr Willemsen, voorzitter van KHN: "De bestaande reserveringsplatforms hebben zich de afgelopen jaren ingespannen om nieuwe gasten voor restaurants te vinden. Daar zijn veel horecaondernemers blij mee. Maar we zien ook dat er een sterke concentratie plaatsvindt op het gebied van online reserveringsplatforms en dat daarmee de positie van de restaurants verandert. Het is voor de restaurants steeds belangrijker om klaar te zijn voor een nieuwe generatie gasten; mensen die zich steeds meer online oriŽnteren, online een tafel reserveren en erg gericht zijn op promoties of specials. Daarom is dit wat mij betreft hét moment om als horeca met elkaar weer de regie te pakken. Dat doen we met BookDinners: het nieuwe reserveringsplatform van, voor en door restaurants.Ē


BookDinners: van, voor en door restaurants
Restaurants die deelnemen, kunnen dat tot halverwege 2018 gratis doen. Vanaf dat moment betalen deelnemers een vast laag bedrag per maand. Restauranthouders kunnen de data die zij via BookDinners verzamelen, zelf benutten om hun band met de gast te versterken en op die manier hun horecazaak nog succesvoller te maken. KHN heeft de ambitie dat er halverwege 2018 minimaal 3.000 restaurants aangesloten zijn. KHN wordt geen eigenaar van BookDinners omdat zij dat niet als kernactiviteit ziet en zich vooral richt op belangenbehartiging maar ziet wel toe op de uitgangspunten van het platform. De marketing van het platform zal voor een deel via de aangesloten restaurants lopen. Vanaf januari wordt ook een centrale marketing ingezet.
Link: https://www.bookdinners.nl/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, platforms

||| Blogs |||

17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
03/05/17
Airbnb maakt beloftes niet waar
Airbnb maakt beloftes niet waar
03/05/17 · Horeca · Ton Vermeulen | Lees meer
Gisteren was in Amsterdam de presentatie van het onderzoek dat de Hotelschool The Hague samen met C...
30/12/16
Beleving food ondergeschoven kindje?
Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis...
26/10/16
Where2bnb.com zoals Airbnb was bedoeld
Amsterdam is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws vanwege de drukte in de stad en ongebreid...
19/08/16
Dierenpark Emmen zet Noord-Nederland op de kaart
Onlangs zijn Ton Vermeulen (NRIT Media) en ondergetekende twee dagen op rondreis geweest door de p...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/12/17
Aangescherpt uitnodigingsbeleid en toch meer bezoekers Recreatie Vakbeurs
De zestiende editie van Recreatie Vakbeurs is op 28, 29 en 30 november 2017 bezocht door 7.709 recr...
07/12/17
Exclusief voor leden
Tandem symbool voor merk Golden Tulip (+korte video)
Wie het afgelopen jaar het vaknieuws over hotelketen Golden Tulip volgde zag het al regelmatig opd...
07/12/17
QL Hotels start eigen bad- en bodylijn
Als je een bekend hotelmerk hebt, waarom voeg je dan geen eigen lijn aan bad- en bodyproducten toe...
06/12/17
Exclusief voor leden
Splitsing hotels Hampshire in 2018
Hampshire Hotels gaat begin volgend jaar verder onder een nieuwe naam, maar het Hampshire Hotel-mer...
04/12/17
PoŽziePretPlacemat voor mensen met verstandelijke beperking
Sinds 2 december 2017 ligt bij 75 pannenkoekenrestaurants in Nederland de vrolijke PoŽziePretPlacem...
01/12/17
IJshotel in Zwolle
Grand Hotel Wientjes in Zwolle krijgt dit jaar een ijshotel. Het hotel is gesitueerd bij het groot...
30/11/17
Sterke omzetgroei in horeca
De horeca heeft in het derde kwartaal van 2017 flink meer omgezet (+6,2 procent dan een jaar eerder...
27/11/17
KHN vraagt minister om wetgeving tegen laagste prijsgarantie platforms
KHN wil dat ook de Nederlandse regering de beste prijsgaranties van boekingssites, zoals Booking.co...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk