Geplaatst op: 19-09-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

KHN initieert eigen reserveringsplatform

KHN initieert eigen reserveringsplatform
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft het initiatief genomen voor een nieuw reserveringsplatform: BookDinners. Met dit platform krijgen restaurants zelf de regie over de relatie met hun gasten, de gastgegevens en marketingacties. 


BookDinners is een branche-initiatief van, voor en door restaurants. KHN werkt hierin samen met de Samenwerkende Horeca Ketens, BookDinners, TheNext Table, Stardekk, Bonchef, Formitable, WeReserve, Resengo, CPI (Centrum voor Publieke Innovatie) en HorecaDNA. KHN vindt dat de bestaande boekingsplatforms een te sterke positie hebben gekregen en wil met BookDinners de regie weer teruggeven aan de restaurants.


Restaurants krijgen klantdata

De bestaande actiesite van BookDinners wordt de komende maanden omgebouwd naar een compleet reserveringsplatform. Bijzonder aan dit initiatief is dat er naast een vast bedrag per maand geen provisie per boeking moet worden afgedragen. Ook krijgen de restaurants de beschikking over de klantdata zodat zij deze buiten het platform om rechtstreeks kunnen bereiken. Daarnaast worden alleen recente reviews getoond en kunnen restaurateurs reageren op reviews.


Zelf regie pakken

Robčr Willemsen, voorzitter van KHN: "De bestaande reserveringsplatforms hebben zich de afgelopen jaren ingespannen om nieuwe gasten voor restaurants te vinden. Daar zijn veel horecaondernemers blij mee. Maar we zien ook dat er een sterke concentratie plaatsvindt op het gebied van online reserveringsplatforms en dat daarmee de positie van de restaurants verandert. Het is voor de restaurants steeds belangrijker om klaar te zijn voor een nieuwe generatie gasten; mensen die zich steeds meer online oriënteren, online een tafel reserveren en erg gericht zijn op promoties of specials. Daarom is dit wat mij betreft hét moment om als horeca met elkaar weer de regie te pakken. Dat doen we met BookDinners: het nieuwe reserveringsplatform van, voor en door restaurants.”


BookDinners: van, voor en door restaurants
Restaurants die deelnemen, kunnen dat tot halverwege 2018 gratis doen. Vanaf dat moment betalen deelnemers een vast laag bedrag per maand. Restauranthouders kunnen de data die zij via BookDinners verzamelen, zelf benutten om hun band met de gast te versterken en op die manier hun horecazaak nog succesvoller te maken. KHN heeft de ambitie dat er halverwege 2018 minimaal 3.000 restaurants aangesloten zijn. KHN wordt geen eigenaar van BookDinners omdat zij dat niet als kernactiviteit ziet en zich vooral richt op belangenbehartiging maar ziet wel toe op de uitgangspunten van het platform. De marketing van het platform zal voor een deel via de aangesloten restaurants lopen. Vanaf januari wordt ook een centrale marketing ingezet.
Link: https://www.bookdinners.nl/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, platforms

||| Blogs |||

10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/04/18
Exclusief voor leden
Landal duurzaamste merk volgens Sustainable Brand Index van 2018
Via interviews met consumenten maakt het adviesbedrijf SB Insight jaarlijks de Sustainable Brand In...
20/04/18
Sterke groei toerisme in januari 2018
Ook in de winter blijft het Nederlands toerisme als kool groeien. CBS heeft de voorlopige cijfers ov...
20/04/18
Exclusief voor leden
Utrechts bedrijf levert autonoom vervoer bij Brussels Airport
De raad van bestuur van De Lijn en het directiecomité van Brussels Airport Company hebben he...
20/04/18
Exclusief voor leden
Sterke cijfers RAI ondanks wegvallen autobeurzen
Met 123,3 miljoen euro omzet en een bedrijfsresultaat van 9,6 miljoen euro, heeft RAI Amsterdam de ...
20/04/18
Exclusief voor leden
Recordcijfers voor Vlaams toerisme in 2017
De Vlaamse toeristische sector heeft zich helemaal hersteld van de harde klappen uit 2016. Het aant...
19/04/18
CBS, NBTC en CELTH starten Data & Development Lab Bestemming Nederland
Vandaag hebben het Centraal Bureau voor de Statistiek, NBTC Holland Marketing en expertisecentrum C...
19/04/18
Exclusief voor leden
Nieuwe wing coaster Toverland bereikt hoogste punt (+ video)
Op 18 april werd het hoogste punt van de gloednieuwe wing coaster Fēnix bereikt in attractiepa...
19/04/18
70.000 gedupeerde reizigers schadeloos gesteld
De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) heeft in de afgelopen 7 jaar 70.000 reizigers, die gedu...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk