Geplaatst op: 19-09-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Het succes van Parc La Clusure

Het succes van Parc La Clusure
Jan en Nympha Jehee
Vijfentwintig jaar geleden gingen Jan en Nympha Jehee vanuit Nederland op avontuur in de Ardennen. Ze namen bij Tellin aan een mooi riviertje de kwakkelende camping Parc La Clusure over en wisten er een prachtige camping en goedlopende onderneming van te maken. Op uitnodiging van PR-adviseur Peter Wijnen reis ik met mijn vrouw af naar de Ardennen en verblijf een weekendje in één van de nieuwste stacaravans. Zondagmorgen tref ik Jan op het terras van restaurant Le Val Joli voor een uitgebreid interview over 25 jaar Parc La Clusure en het geheim achter het succes.


Hoe ben je hier vanuit Nederland terecht gekomen?

"Ik had een wereldbaan bij de adviesbureau De Vries en Hopman Partners, ik kwam overal en kon als adviseur mooie dingen realiseren. Samen met mijn vrouw Nimpfna hadden we in de regio Den Haag een heel leuk leven maar we vroegen ons wel af of we dit altijd wilden doen. En toen kwam Camping La Clusure in de Belgische Ardennen op ons pad en kon ik een oude droom realiseren. De camping was eigendom van een hele vermogende Nederlandse eigenaar die in de onroerend goedontwikkeling zat. Hij was zeventig en had alles behalve de camping verkocht.”


Was dit van oorsprong al een recreatieterrein?

"Nee, hij heeft de camping in 1980 aangelegd met als doel deze te verkavelen en aan individuele eigenaren te verkopen. Hij kwam hier in het hart van de Ardennen, vlak bij de grotten van Han terecht door met een helikopter over de Ardennen te vliegen om een mooi vlak stuk grond aan een rivier te zoeken. Het is een ideale plek, behalve de spoorlijn die aan de overkant van de rivier loopt, die gelukkig weinig lawaai oplevert. De camping is toen door de BAM voor 10 miljoen gulden zeer professioneel aangelegd.”



Maar met die verkaveling liep het niet zoals gepland?

"Nederlanders denken dat ze in het buitenland alles kunnen regelen maar dat viel erg tegen. België is een vreemd land met vier federaties. Dat betekent dat de campingwet voor Vlaanderen anders is dan voor Wallonië. Hier heb je een scherp onderscheid tussen campings en villages de vacance en mogen we als camping geen huisjes bouwen en verkavelen is ook niet toegestaan. De verkaveling ging dus niet door en ineens moesten ze een camping gaan exploiteren. De eerste jaren exploiteerde zijn zoon samen met beheerders de camping, maar er werd geen euro verdiend. De camping was ook heel luxe opgezet. Het restaurant was gedekt met roze tafelkleden, tafelzilver en kreeft op het menu.”


Wat trof je aan?

"Een camping met redelijk wat jaarplaatsen, maar eind juli kon je hier aan komen rijden en nog uit 200 plekken kiezen. Zo slecht dus.”



Hoe gingen de eerste jaren?

"We hadden gelijk succes, want er waren geen goede campings in België. Wat je in Nederland ziet met grote concurrentie tussen vijf sterrenbedrijven, heb je hier niet. Wij hadden in onze ogen heel makkelijk succes, want we wisten hoe we een goede camping moesten realiseren en we deden de marketing goed. Zo stonden we op de Vakantiebeurs met houtsnippers en bomen, dat deed niemand. Dan hadden anderen op de beurs nauwelijks bezoek en stond bij ons een hele kluwen mensen. We kwamen op tv met het Rad van Fortuin, vier pagina’s in de Kampioen en de Kampeer & Caravan Kampioen, een pagina in de Telegraaf. Zo ging het balletje voor ons in Nederland rollen. In de beginjaren was de camping maanden van tevoren volgeboekt. Veel makkelijker dan nu. Nu is de marketing veel opener en is het veel moeilijker je te onderscheiden.”


Ik zie wel veel Nederlandse gasten

"We wilden internationaal, maar Nederland is het dichtstbijzijnde buitenland en dan krijg je met Nederlandse leiding en Nederlandse kwaliteit vanzelf veel Nederlandse gasten. De laatste drie jaar zien we een verandering en worden we steeds Belgischer en Waalser. We constateren ook een toename van Britten, Denen en Duitsers. We zien dat Belgen ook kamperen ontdekt hebben. Toen wij begonnen zei een Belg nooit dat hij had gekampeerd. Want dan vroegen ze of hij wel goed bij zijn hoofd was. Belgen kampeerden als ze geen geld hadden of ze gingen er wonen als ze het huis niet meer konden betalen.”


Het was ooit een hele keten met zeven campings, nu zijn er nog twee over, waarom?

"We zijn hier met een compagnon gestart en dat was ook de reden dat we wilden groeien. In 1997 hebben we onze tweede camping gekocht, in 1998 de derde, in 1999 de vierde. Uiteindelijk hadden we zes campings in de Ardennen en eentje in Frankrijk. Sinds januari van dit jaar hebben we onze eigendommen gesplitst, maar we zijn nog steeds compagnons op andere gebieden. Ik ben nu samen met mijn vrouw Nympha eigenaar van deze camping en van een camping in Frankrijk.”


Hoe zou je Parc La Clusure willen karakteriseren?

"We hebben nu 170 accommodaties, 500 campingplaatsen en 50 vaste gasten. Mensen kunnen namelijk ook een accommodatie kopen en weer via ons verhuren. Wij zijn een dure camping, maar daar bieden we dan ook een totaalproduct voor. Alle plaatsen hebben 16A stroom, tv, water, riolering en overal is gratis wifi. We liggen aan een riviertje zonder overstromingsgevaar en hebben een hele goede horeca en eigen winkel. Verder beschikken we over een zwembad en diverse sportieve faciliteiten. Zo hebben we ook nog tennisbanen. Veel collega’s vinden dat zonde van de ruimte maar bij ons worden ze nog goed gebruikt. Een recreatieteam van 22 mensen, dat vanaf eind april actief is voor alle gasten van jong tot oud, maakt het product compleet.”



Ik zie dat de stacaravans verdeeld zijn over de camping, tussen de kampeerders, een bewuste keuze?

"Die zijn bewust zo geplaatst om het kampeergevoel te behouden. We zien ook dat kinderen kamperen en ouders liever in een stacaravan zitten. Ze kunnen dan gewoon naast elkaar staan.”


Geen privé-sanitair bij de standplaatsen?

"Nog niet. We maken optimaal gebruik van de 10 ha die in exploitatie zijn. De standplaatsen zijn met 100 m2 tegenwoordig aan de kleine kant. Alles wat je meer doet met sanitairgebouwtjes gaat daar weer van af. Ik denk wel dat als we er tien neerzetten er belangstelling voor is.”


Op wie richten jullie je?

"We zijn vader, moeder, twee kinderen camping. Waarin we bijzonder zijn, is de oudere jeugd. De meest campings stoppen met animatie bij 12 jaar. Kinderen van 13 en ouder worden dan al snel hangjongeren. Bij ons niet. Als je vanavond naar het kampvuur gaat, zitten daar 100 pubers. Daarvoor hebben we teenage toppers die dat begeleiden. We zijn een hele actieve camping, maar niet alleen voor de kinderen. Onze slogan is als de ouders het naar hun zin hebben, de kinderen het ook naar hun zin hebben. Wij willen dat ouders ook een leuke vakantie hebben doordat ze dingen beleven. Met bijvoorbeeld muziekoptredens en mountainbike tochten voor mensen met een dikke buik. Dat verbindt mensen.”


En 50-plussers?

"Die zien we vooral buiten het seizoen, maar ook in het hoogseizoen zien we steeds meer mensen die met z’n tweetjes komen. Maar 50-plussers komen niet vanzelf. We organiseren allerlei activiteiten. Een joi-de-vivre week, wandelweken, jeu-de-bouleswedstrijden. We gaan niet wachten tot de gasten komen, maar maken een product waarop mensen kunnen inschrijven.”



Is marketing voor een camping moeilijk?

"Marketing voor een camping is 100 procent anders dan voor een bungalowpark. Als je dat op dezelfde manier doet, gaat één van de twee niet goed. Zo is een bungalowpark gericht op voorzieningen en privacy en een camping is meer beleving, buiten, snel vriendjes maken en contact met de buren.”


Zie je nog grote verschuivingen in de vraag naar kamperen?

"Wij niet, in 25 jaar tijd groeien we nog altijd. Om ze te bereiken moet je wel andere middelen inzetten dan vroeger. Social media, een goede website en daar heel intensief daarmee bezig zijn.”


Is het lastig om in het voor- en naseizoen vol te zijn?

"Hoe graag ik het ook anders zou willen zien, je verdient toch 85 procent van het geld in de vakantieperioden. We hebben lang geprobeerd een langer seizoen te hebben, zodat je meer vast personeel in dienst kunt houden, maar het valt niet mee. Het is gezellig druk maar uiteindelijk verdien je er niets mee. Je doet het voor de continuïteit.”


Veel herhaalbezoek?

"We hebben veel herhaalbezoek, direct en indirect (mond-tot-mond-reclame). Indirect omdat de familie of de buren het volgende jaar meekomen. Er zijn ook mensen die altijd naar een andere camping gingen maar hier nu voor de derde keer zijn. Of mensen die iets anders hebben geprobeerd en toch weer terug komen. Dat streelt je wel.”



Ik zie hier gelukkig gratis wifi, wil je daar geen geld aan verdienen?

"Geld verdienen aan wifi is verkeerd denken. Jouw gasten gebruiken je wifi netwerk om jouw marketing te doen. Ze sturen nu een berichtje naar vrienden met verhalen over wat ze hier allemaal meemaken. Die mensen komen misschien volgend jaar hier op vakantie. Dat begrijpen veel campings die aan wifi willen verdienen niet. Gelukkig maar, want als iedereen het begrijpt wordt het voor ons weer ingewikkelder.”


Hoe speel je in op nieuwe ontwikkelingen?

"Elke zondag hebben we vergadering met het management team. Dan spreken we met de acht managers de week door en kijken we naar de toekomst. We zijn nu al met volgend jaar bezig. Eén van de vernieuwingen is het veranderen van de check-in tijd van drie naar vier uur en een vroege check in om 12 uur. Dat geeft een uur extra voor de schoonmaak, je kunt geld verdienen aan mensen die vroeg willen inchecken en je kunt tegen betaling ook later uitchecken. We hebben ook veel meer wisseldagen. Vroeger alleen maar vrijdag met weekenden en midweek. Maar mensen hebben een hekel om voor iets te betalen dat ze niet gebruiken. Als mensen een week boeken en ze hebben tot maandag betaald -maar gaan op zondag al weg- betalen ze voor iets dat ze niet kregen. We hebben nu wisseldagen op vrijdag, zaterdag en nieuw en heel populair zondag en maandag. Dat geeft wel druk op de planning want alle 170 accommodaties moeten wel schoongemaakt worden.”


Dit jaar hebben jullie geïnvesteerd in nieuwe speeltuinen en superluxe stacaravans. Wat staat er nu op het programma?

"Elk jaar investeren we best wel fors; afgelopen jaar nog zeven ton exclusief onderhoud. In september beginnen we met de bouw van een nieuw zwembad. Het enige dat al jaren niet goed is. Het buitenbad wordt groter, we krijgen een binnenbad en glijbanen. We verwachten dat we dan een jaar van te voren volgeboekt zijn. Ook denken we dat we twee weken langer tegen hoogseizoentarief kunnen verhuren. Bovendien kunnen de tarieven minimaal 10 procent omhoog. Als je naar de opbrengsten kijkt ben je in feite stom als je het niet doet. Maar het duurt twee tot drie jaar voordat het echt bewezen is.”



Als je een nieuwe camping zou kunnen bouwen, zou je dan veel dingen anders doen?

"Deze camping is heel strak ingericht. Ik zou bij een nieuwe camping beginnen met een landschapsarchitect. Natuurlijke campings is de formule van nu. Daar heb je wel veel grond voor nodig en daarom zijn ze bijna onbetaalbaar. Als je niet op het geld hoeft te letten dan is het onwijs leuk om dat te doen.”


Ik loop hier nu een dagje rond en je hebt heel vriendelijk en servicegericht personeel

"Het allerbeste van onze camping is het personeel. Er werken nu 100 mensen op de camping. We zijn een seizoensbedrijf en moeten alles elk jaar opnieuw opbouwen. Maar we hebben altijd goed personeel gehad en dat komt omdat we heel streng zijn met aannemen. We krijgen op onze online vacatures veel reacties maar alleen mensen die echt hun best op de brief hebben gedaan, nodigen we uit voor een dag in Utrecht. Daar krijgen ze een presentatie over het bedrijf waarin we duidelijk maken wie we zijn en wat we van hen verwachten. Vervolgens krijgen ze een persoonlijk gesprek en als dat bevalt een uitnodiging voor een inwerkweekend. Dan moeten ze twee dagen komen werken en pas dan mogen ze in het seizoen komen. Als ze langer blijven, krijgen ze een eigen caravan en als ze korter blijven, delen ze een tent. Mensen die in vaste dienst zijn wonen in een wat oudere stacaravan. Vaak al na drie jaar, want zo snel gaat het tegenwoordig.”


Is het lastiger geworden om seizoenkrachten aan te nemen?

"De personeelsplanning is veelal last minute. Ik zie een verschuiving van de Y-jeugd naar de Z-jeugd. Die hebben alles al gekregen, zijn afgekocht met iPhones en zijn niet gewend om met tegenslagen om te gaan. Als ze op hun kop krijgen lopen ze huilend weg. Dat wordt echt een groot probleem voor de toekomst. Dat betekent dat je als bedrijf daar op een hele andere manier mee om moet gaan en anders leiding moet geven.”


Ik zie wel veel personeel lopen, klopt dat?

"Mensen vinden dat we heel veel personeel hebben maar ik vergelijk ons meer met een cruiseboot waar op elke passagier 1 personeelslid staat. Daar zitten we hier nog lang niet aan. Maar het sanitair is altijd schoon, dat wordt continu bijgehouden en elke nacht en twee maal per dag heel grondig gereinigd. Ook in de winkel staan elke morgen zes mensen de broodjes te doen want ik wil dat mensen nergens moeten wachten. Het is een winkeltje van niks maar draaien daar 7.000 euro omzet per dag. Het recreatieteam bestaat uit een vast team met 17 stagiaires. We nemen er altijd twee te veel aan omdat we er doorgaans een aantal moeten ontslaan maar dat is dit jaar nog niet gebeurd. We zijn onder stagiaires wel populairder geworden omdat in Frankrijk de wetgeving is veranderd en je maar twee stagiaires per bedrijf mag inzetten. Ik wil voor de marketing twee tot drie stagiaires hebben om zelf scherp te blijven.”



Ik zie veel Nederlands personeel, waarom weinig Walen?

"Die zijn niet tweetalig en dat is toch wel een voorwaarde om hier te kunnen werken. We hebben het heel vaak geprobeerd maar de arbeidsmentaliteit tussen Nederlanders en Belgen is heel erg verschillend. Je hebt hier arbeiders die met hun handen werken en bedienden die met hun hoofd werken. Zij hebben ook twee verschillende sociale statuten. Je hebt studentencontracten en die mogen een maximaal aantal dagen werken. Het is hier echt heel anders dan in Nederland. Met Nederlanders maak je een afspraak als het druk is moet je even door en als het rustig is een uurtje eerder stoppen. Zulke afspraken kun je met Belgen niet of nauwelijks maken . We hebben nu twee Waalse jongeren in de technische dienst en daar zijn we al heel blij mee.”


Ik zag op het eigen tv-net ook dat jullie vrijwilligers hebben. Wat doen die?

"We hebben een aantal vrijwilligers dat op de camping de puntjes op de i zet. In ruil voor een gratis standplaats en maaltijd doen ze allerhande kleine klusjes voor ons. Variërend van de groenvoorziening, helpen in de winkel, de bar bij het zwembad runnen tot kleine technische klusjes.”


Jullie hebben een uitgebreide technische dienst en dat in een tijd van outsourcing?

"We doen op technisch vlak heel veel zelf. De technische man, die de camping heeft meehelpen aanleggen, is er nog steeds en weet enorm veel. Grote en ingewikkelde klussen besteden we uit. De buitenreceptie lost heel veel kleine technische problemen op zoals de stroom die het niet doet op de standplaats of een uitgevallen geiser. Die krijgen een eigen gereedschapskoffer en een minicursus storingen.”



De camping wordt geleid door een beheerder, is het moeilijk die vast te houden?

"Iedereen vergist zich hoe intensief en ingewikkeld het is om een camping te beheren. We hebben hier hoogopgeleide mensen gehad die na twee maanden huilend vertrokken. Het is met 100 personeelsleden en 2.000 gasten een serieus bedrijf met heel veel facetten. Het is ook een klein dorp waar je van alles verstand moet hebben, van de horeca, van het zwembad, van de grasmaaier, van marketing, noem maar op. En als je een goede beheerder hebt, gaan ze vaak na een paar jaar vanwege persoonlijke omstandigheden weer weg. Grote uitdaging is om al die kennis steeds weer te borgen. Zodat nieuwe mensen snel en makkelijk aan de slag kunnen. We hebben nu een goede beheerder in opleiding die we hopen te behouden.”


Hoe kijk je aan tegen de concurrentie op de kampeermarkt?

"In mijn visie is er voor alles een markt. Toen we onze tweede camping kochten, dachten we dat we de overloop van Parc La Clusure daar wel naar toe konden sturen. Maar dat werkte niet want dat was een driesterrencamping met een andere sfeer. Dat zie je ook met kamperen bij de boer. Daar gaan mensen niet alleen naar toe omdat ze het goedkoop vinden maar vooral omdat ze het sfeertje leuk vinden. Mensen die dat leuk vinden gaan hier huilend naar huis want dit is een overgeorganiseerd vakantiecircus. Dat voor alles een markt is, zie je ook in ons aanbod aan verhuuraccommodaties. Wij hebben tenten, gethematiseerde tenten, tenten met een douche en toilet en stacaravans in alle luxevarianten. Dat heeft soms met prijs te maken, maar niet altijd, het is vaak het product.”


Hoe zie je de toekomst van kamperen?

"De kampeermarkt is ongelofelijk divers. Je moet veel verschillende dingen doen en veel markten bedienen. Niet alleen ouders met kleine kinderen, maar ook jeugd tot en met 18 jaar met hun ouders en 55-plussers. Dat is heel intensief en zodra je gaat segmenteren, wordt je bedrijf er makkelijker van maar ook kwetsbaarder. We zien in de diverse markten steeds een golfbeweging. Als je in één markt zit en die gaat naar beneden, ga je als bedrijf naar beneden. Bij ons gaat het ene naar beneden en komt het andere weer op. Daarmee compenseren we dingen.”



Maak je je zorgen om het verminderd bezit van kampeermiddelen en de opkomst van de elektrische auto waarmee het trekken van caravans ingewikkelder wordt?

"Dat is een verandering maar we hebben hier ook een Tesla gehad met een grote caravan. Die zagen de laadpaal op internet en kozen voor ons.”


Waar zit na 25 jaar Parc La Clusure nog de uitdaging?

"Ik wil heel graag door met BestCamp. Dat is een bedrijf dat de totale marketing verzorgt voor kampeerbedrijven en is ontstaan uit de gezamenlijke marketing van onze eigen zeven campings. Wat je vroeger zelf deed, gaat niet meer. In de winter de marketing doen, op een beursje staan, adverteren, een kleintje in de Telegraaf en de boekingen stroomden binnen. Eind juli zijn we met een volle camping volop met de marketing aan de gang voor de laatste twee weken van augustus. Probleem voor veel campings is dat ze het hele hoogseizoen niet meer vol komen, maximaal drie weken. Eind mei moeten ze al met aanbiedingen beginnen. Je moet zoveel weten op het gebied van websites, boekingsengines, social media, free publicity, tv-opnames, bloggers, vloggers. Alles wat je nu doet is al snel niet meer onderscheidend. Best Camp is eigenlijk de Landal GreenParksformule voor campings.”


Blijf je hier?

"Ik ben nu zestig en zie me hier niet tot in lengte van jaren een camping exploiteren. Ik heb er vijf jaar voor uitgetrokken om de camping te verkopen. We zijn al in gesprek met ketens en het kan zomaar zijn dat het volgend jaar verkocht is.”


Biografie Jan Jehee

Eigenaar Jan Jehee komt uit een gezin met acht kinderen waar hij de enige was die goed kon leren. Om zijn vader niet teleur te stellen is hij in Delft scheikunde gaan studeren alhoewel zijn hart bij de sport en het sportonderwijs lag. Toen zijn vader op 58-jarige leeftijd vlak voor zijn afstuderen overleed, was motivatie weg en is Jan alsnog de opleiding docent lichamelijke opvoeding aan HALO gaan doen. Zijn eerste kennismaking met de branche kwam tijdens deze studie toen hij vier jaar lang recreatiewerk op Duinrell deed. Na de HALO heeft hij in ’s Gravenzande op lagere scholen gymles gegeven.

In 1984 werd hij bedrijfsleider van het Tikibad en was voorgoed gewonnen voor de branche. Na acht jaar wilde hij graag onder de vleugels van Duinrell andere locaties opzetten maar Duinrell wilde zich op de huidige locatie concentreren. Samen met de financieel directeur van Duinrell Felix Walter heeft hij toen nog gekeken naar overnames van andere bedrijven maar dat bleek toch lastig en hij trad in dienst bij adviesbureau De Vries en Hopman Partners. Na twee jaar advieswerk kwam La Clusure op zijn pad en samen met Felix Walter heeft hij via een management buy out de camping kunnen verwerven. Daarna ging het snel en bestond de groep op het hoogtepunt uit zeven campings in België en Frankrijk. De laatste jaren is de samenwerking gesplitst en is Jan samen met zijn vrouw eigenaar van Parc La Clusure en de Franse camping Aux rives du Soleil.




Link: https://www.parclaclusure.be/nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, belgie, wallonie

||| Blogs |||

10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/04/18
Exclusief voor leden
Landal duurzaamste merk volgens Sustainable Brand Index van 2018
Via interviews met consumenten maakt het adviesbedrijf SB Insight jaarlijks de Sustainable Brand In...
20/04/18
Sterke groei toerisme in januari 2018
Ook in de winter blijft het Nederlands toerisme als kool groeien. CBS heeft de voorlopige cijfers ov...
20/04/18
Exclusief voor leden
Utrechts bedrijf levert autonoom vervoer bij Brussels Airport
De raad van bestuur van De Lijn en het directiecomité van Brussels Airport Company hebben he...
20/04/18
Exclusief voor leden
Sterke cijfers RAI ondanks wegvallen autobeurzen
Met 123,3 miljoen euro omzet en een bedrijfsresultaat van 9,6 miljoen euro, heeft RAI Amsterdam de ...
20/04/18
Exclusief voor leden
Recordcijfers voor Vlaams toerisme in 2017
De Vlaamse toeristische sector heeft zich helemaal hersteld van de harde klappen uit 2016. Het aant...
19/04/18
CBS, NBTC en CELTH starten Data & Development Lab Bestemming Nederland
Vandaag hebben het Centraal Bureau voor de Statistiek, NBTC Holland Marketing en expertisecentrum C...
19/04/18
Exclusief voor leden
Nieuwe wing coaster Toverland bereikt hoogste punt (+ video)
Op 18 april werd het hoogste punt van de gloednieuwe wing coaster Fēnix bereikt in attractiepa...
19/04/18
70.000 gedupeerde reizigers schadeloos gesteld
De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) heeft in de afgelopen 7 jaar 70.000 reizigers, die gedu...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk