Geplaatst op: 18-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Steeds meer passagiers met budgetairlines

Steeds meer passagiers met budgetairlines
Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

Budgetluchtvaartmaatschappijen vervoeren steeds meer passagiers vanaf Nederlandse vliegvelden. Zo’n 37 procent van de vliegtuigpassagiers vloog in het tweede kwartaal met een budgetmaatschappij. In 2010 was dat nog 28 procent. Dat meldt het CBS in de Kwartaalmonitor luchtvaart waarin tevens een sterke groei van de Nederlandse luchtvaart wordt gemeld.


In vergelijking met het tweede kwartaal in 2010 is het aantal passagiers dat met een prijsvechter vliegt ruim verdubbeld. In het tweede kwartaal van dit jaar bedroeg het aantal passagiers 7,5 miljoen, terwijl zeven jaar geleden nog 3,4 miljoen passagiers met een budgetmaatschappij vlogen.



Record Nederlandse luchtvaart tweede kwartaal

Bijna 20,4 miljoen passagiers reisden in het tweede kwartaal per vliegtuig van en naar Nederland via Schiphol en de vier regionale luchthavens. Het aantal passagiers steeg daarmee met 10,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Nog nooit reisden zoveel passagiers in een tweede kwartaal per vliegtuig van en naar Nederland, meldde het CBS eerder dit jaar.


Grote rol prijsvechters op regionale luchthavens

Op de regionale luchthavens Eindhoven, Rotterdam The Hague, Groningen Eelde en Maastricht Aachen vliegen voornamelijk budgetmaatschappijen. Ruim 19 op de 20 passagiers vliegen via deze luchthavens met prijsvechters. Het gaat om ruim 2,1 miljoen reizigers. Bijna 75 procent van deze passagiers vloog via Eindhoven Airport. De meeste passagiers die met een budgetmaatschappij van of naar Nederland vlogen reisden vanaf Schiphol. In het tweede kwartaal 2017 waren dat er ruim 5,3 miljoen, en ongeveer 7 op de 10 budgetreizigers.


Spanje en Verenigd Koninkrijk favoriete bestemmingen voor budgetmaatschappijen

Ruim 1,9 miljoen passagiers reisden met een budgetmaatschappij van of naar Spanje, 1,1 miljoen passagiers vlogen van en naar het Verenigd Koninkrijk. Amsterdam–Barcelona was het populairste traject, op de voet gevolgd door Amsterdam–Dublin.


Ook Italië en Griekenland waren in het tweede kwartaal vaak het land van herkomst of bestemming van passagiers van budgetmaatschappijen. Onder reizigers die met traditionele luchtvaartmaatschappijen vlogen waren het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten de populairste bestemmingen.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2017/38/kwartaalmonitor-luchtvaart-tweede-kwartaal-2017

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, me...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
21/12/16
Reistrends - dit vind ik er van
Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast ...
29/02/16
Hoe verliep de crisiscommunicatie van Spring Reizen?
Een reconstructie van de case van de vermiste wandelaars in Noorwegen Op vrijdagmorgen 26 februa...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/12/17
Gelderland wil nieuwe aanpak voor vliegroutes Lelystad Airport
Gedeputeerde Staten van Gelderland wil dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat het proces...
11/12/17
De favoriete kerstbestemmingen volgens TUI
Uit de boekingscijfers van TUI komen vijf populaire kerstbestemmingen. Als grootste reisorganisatie...
08/12/17
Eén app voor openbaar vervoer
Het heeft heel lang geduurd maar voor toeristen komen er steeds meer mogelijkheden om eenvoudig van...
04/12/17
Exclusief voor leden
Trend: Nederlander veel positiever over elektrisch rijden
Nu rijdt slechts een klein deel van de Nederlanders met een elektrische auto. Dat zijn vooral vier...
01/12/17
Exclusief voor leden
Utrecht Marketing introduceert landsdekkende OV-pas voor toeristen
Utrecht Marketing introduceert maandag voor internationale bezoekers een OV- en toegangskaart ineen...
29/11/17
Exclusief voor leden
Millennials zoeken gezelschap tijdens reizen
De millennialsgeneratie reist veel liever in gezelschap dan oudere zakenreizigers, ze zijn ook het...
29/11/17
Intern trend- en noviteitencongres van 3 dagen bij D-rt Groep
Op 27, 28 en 29 november tovert de D-rt Groep het Van der Valk Hotel in Vianen om tot é&eacu...
28/11/17
Exclusief voor leden
TRVLR vangt 5 miljoen dollar en maakt de oversteek naar Europa
Hier is nog niet zo bekend maar in Azië is het al een sterk merk geworden: platform TRVLR.com. Het ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk