Geplaatst op: 15-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Koopkracht Nederlanders groeit sterk maar niet voor iedereen

Koopkracht Nederlanders groeit sterk maar niet voor iedereen
Bron: Shutterstock
Nederlanders hebben vorig jaar 2,7 procent meer koopkracht gekregen. Dat is goed nieuws voor onze branche die afhankelijk is van consumentenbestedingen. Negatief is dat bij 1 op de 3 Nederlanders de koopkracht daalde. Ook gepensioneerden zagen hun koopkracht het minste toenemen.


De koopkracht van de Nederlandse bevolking steeg met 2,7 procent in 2016, de sterkste stijging sinds 2007. Het gaat hier om de doorsnee toename, tussen individuen kan de koopkrachtontwikkeling sterk verschillen. Voor werknemers was de koopkrachtwinst met 4,9 procent het hoogst in 15 jaar tijd. Gepensioneerden zagen hun koopkracht het minst toenemen. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.


Waardoor steeg de koopkracht?

De stijging van de koopkracht in 2016 was mede het gevolg van een miljardenpakket aan maatregelen voor lastenverlichting en een toename van de cao-lonen met gemiddeld 1,8 procent. Daarnaast werd de koopkracht nauwelijks gedrukt door de stijging van de consumentenprijzen (slechts 0,3 procent). Het betreft de doorsnee koopkrachtstijging: van de ene helft van de bevolking steeg de koopkracht met 2,7 procent of meer, van de andere helft groeide de koopkracht minder dan 2,7 procent. Bij een stijging van de koopkracht groeit het inkomen meer dan het gemiddeld prijsniveau en kunnen meer goederen en diensten worden gekocht. Van 1 op de 3 Nederlanders daalde de koopkracht in 2016.


Bij welke groepen steeg de koopkracht het sterkst?

Werknemers hadden in doorsnee met 4,9 procent de grootste koopkrachtstijging in 2016. Bij 28 procent van de werknemers daalde de koopkracht, bijvoorbeeld omdat zij minder uren gingen werken.

De koopkrachtstijging van zelfstandigen is voorlopig geraamd op 1,8 procent. Daarbij varieert de koopkrachtontwikkeling binnen de groep zelfstandigen fors. Terwijl de koopkracht bij een vijfde van de zelfstandigen met ten minste 12,5 procent daalde, nam deze bij een even grote groep toe met 18 procent of meer.

Gepensioneerden zagen hun koopkracht in doorsnee met 0,9 procent toenemen. In veel gevallen hadden pensioenontvangers profijt van een verhoging van de ouderenkorting, maar ze hadden ook nog steeds te maken met het niet of beperkt indexeren van aanvullende pensioenen.

De koopkracht van (personen in) eenoudergezinnen steeg in doorsnee met 3,4 procent. Paren met kinderen gingen er 5,0 procent op vooruit. Dit was mede het gevolg van een verhoging van de kinderbijslag, het kindgebonden budget en de inkomensafhankelijke combinatiekorting. De gunstige kindregelingen betekenden voor een vijfde van alle gezinnen een koopkrachtstijging van ruim 14 procent of meer.


Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/37/2-7-procent-meer-koopkracht-in-2016
Trefwoorden: economie, koopkracht, bestedingen

||| Blogs |||

27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...
30/11/16
Wordt de kust echt bedreigd?
Wordt de kust echt bedreigd?
30/11/16 · Beleid · Dagrecreatie · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
In de afgelopen maanden hebben alle kranten volgestaan met nerveuze berichten over ons kust. Ze...
07/10/16
Pokémon go als innovatieve toeristische impuls
De innovatielabs poppen up. Innovatie moet. Daar lijkt het op als je om je heen kijkt. Zeg vooral op bijeenkomsten dat je zo goed innoveert. Toch is innovatie niets meer dan je gewone boerenverstand gebruiken. Boeren hebben hier een voorbeeldfunctie: boerenslimheid, boerenverstand duiden op de kracht die daar achter schuil gaat. Toch is het niet zo dat ‘als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder’. Je moet dat verstand en die slimheid wel gebruiken.
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/04/18
Eindhoven en Noordwijk evenementensteden 2018
De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen 2018 zijn vandaag bekend gemaakt in Rotterdam. In de...
11/04/18
KHN waarschuwt overlast op straat en bij festivals na sluiting rookruimten
De afgelopen dagen deden ruim 1100 horecaondernemers mee aan een enquête van brancheorganisatie KHN...
04/04/18
Exclusief voor leden
Noord-Holland Noord brengt visie uit op vitale verblijfsaccommodaties
Noord-Holland Noord is een populaire bestemming voor toeristen en recreanten. Jaarlijks verblijven ...
30/03/18
Exclusief voor leden
NS-wandeltocht van Boxtel naar Best ontwikkeld
Vanaf 1 april 2018 bieden Wandelnet en de Nederlandse Spoorwegen de NS-wandeling ‘Hart van Het Groen...
29/03/18
Exclusief voor leden
RAI Amsterdam verslaat wereldspelers
Locatie van beurzen en congressen RAI Amsterdam heeft voor de vierde keer de award voor Best Inter...
29/03/18
Nederlandse handelsmissie naar India voor smart cities
Minister-president Rutte, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Sigrid Ka...
27/03/18
Tweede Kamer stemt over top spreiding toerisme
Vandaag, dinsdag 27 maart, stemt de Tweede Kamer over het initiatief van provincie Overijssel om e...
21/03/18
Exclusief voor leden
Lente contract VVV promotie en natuur: “Zuinig zijn op natuurlijk kapitaal”
Een dag voor de officiële lente (21 maart 2018) van start gaat, kondigden Natuurmonumenten en VVV ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk