Geplaatst op: 12-09-2017
Auteur: Redactie

Meeste klachten autohuur over aanvullende verzekeringen

Meeste klachten autohuur over aanvullende verzekeringen
Bron: Shutterstock
In augustus publiceerde RADAR een onderzoek over de slechte service van autoverhuurders. Naar aanleiding van dit verslag heeft HAPPYCAR een Europees onderzoek gedaan naar de meest voorkomende klachten van de huurautovergelijkers en de lokale autoverhuurders.

Uit het onderzoek van RADAR bleek dat veel consumenten zich door de autoverhuurder onder druk voelden gezet om één of meerdere extra's af te nemen. Meer dan de helft (56%) van de panelleden van RADAR, die het afgelopen vijf jaar in Europa een auto huurde, kreeg een of meerdere extra's aangeboden bij het ophalen van de auto, zoals extra verzekeringen, afkoop van eigen risico, wegenwacht, vervangend vervoeg, terugbrengen met een lege tank of een upgrade naar een andere auto. Bijna de helft (48%) voelde zich onder druk gezet om te tekenen. Bij 8 procent was dat overduidelijk: deze groep kreeg de auto zonder akkoord te gaan met de extra's simpelweg niet mee.

Happycar verhuurt zelf geen auto’s maar is het grootste online huurautovergelijkingsportaal voor huurauto’s van Europa. Het bedrijf was dan ook geen onderdeel van het onderzoek van RADAR.


Meeste klachten over aanvullende verzekeringen

Eenvijfde van de klachten uit het onderzoek van Happycar bestaat uit de aanvullende verzekeringen die ter plaatse worden aangeboden. Zo krijgen klanten bij het afhalen van de huurauto een verzekering aangeboden die ze online al via de huurautovergelijker hebben geboekt. Het komt bij Nederlanders bijvoorbeeld voor dat er onvoldoende bestedingsruimte op de kredietkaart staat, hierdoor biedt de lokale verhuurder een verzekering aan omdat de borg niet kan worden gereserveerd. Ook gebeurt het dat Nederlanders graag met debet kaart willen betalen of dat de naam van de hoofdbestuurder en de kredietkaarthouder niet overeenkomen. In dit geval kan de lokale verhuurder zijn lokale verzekering aanbieden of de huurauto niet meegeven.


Hoge borg

Ook vindt 7% van de Nederlanders autohuurders de borg van de huurauto te hoog, deze kan afhankelijk van het type auto en verhuurder tussen de €500 voor een kleine auto tot €3.000 voor een grote SUV bedragen. De klachten over het gebruik van de creditkaart zijn in de meeste gevallen te voorkomen, zo zegt Anna Lena Mibach COO van Happycar: "Wij zien helaas vaak bij de Nederlandse creditkaart klachten dat de hoofdbestuurder en de creditkaarthouder niet hetzelfde zijn, zorg daarom altijd dat de creditkaart op naam van de hoofdbestuurder staat. Anders kunnen autoverhuurders de borg niet inhouden.”



Ophaallocaties en aanvullende kosten ondoorzichtig

Ruim 12% van de Nederlanders die afgelopen zomervakantie een huurauto boekten hadden liever de auto op het vliegveld zelf opgehaald. Soms is het niet duidelijk waar de chauffeur van de shuttle service de bestuurders ophaalt of hoever het afhaalpunt van de terminal ligt. Nipt na de shuttle service komt als vierde irritatiepunt met 11% de servicekosten van de lokale verhuurder, deze worden vaak te duur gevonden. De prijzen verschillen per autoverhuurder en land en zijn vaak niet duidelijk vermeld. Voor een kinderzitje kan bijvoorbeeld gemiddeld €14 per dag (tot max. €100) of eenmalig €26 voor de huurperiode worden gerekend. Tevens vindt 8% van de Nederlandse autohuurders de service van de lokale verhuurder onvoldoende, zo komt het voor dat de huurauto niet schoon is, er geen uitleg wordt gegeven over de auto of de wachttijden te lang duren.

Link: https://www.happycar.nl/
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, autohuur

||| Blogs |||

19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...
21/12/16
Reistrends - dit vind ik er van
Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast ...
07/10/16
Pokémon go als innovatieve toeristische impuls
De innovatielabs poppen up. Innovatie moet. Daar lijkt het op als je om je heen kijkt. Zeg vooral op bijeenkomsten dat je zo goed innoveert. Toch is innovatie niets meer dan je gewone boerenverstand gebruiken. Boeren hebben hier een voorbeeldfunctie: boerenslimheid, boerenverstand duiden op de kracht die daar achter schuil gaat. Toch is het niet zo dat ‘als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder’. Je moet dat verstand en die slimheid wel gebruiken.



















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

10/10/17
Nederlanders geven meer geld uit voor herfstvakantie
Gisteren kwam TUI met cijfers over de herfstvakantie, vandaag komt D-reizen met haar Barometer. ...
09/10/17
Exclusief voor leden
TUI ziet sterke groei in zonvakanties voor de herfst
TUI signaleert een sterke groei (+15 procent) van Europese zonbestemmingen in de aanstaande herfstv...
29/09/17
Top 10 vakantiebestemmingen dichtbij en verweg
Nederlandse toeristen noemen Spanje en Griekenland het meest als favoriete vakantiebestemming. De ...
27/09/17
Chinezen maken opmars als irritante toeristen
Nederlanders vinden Russen met afstand de meest irritante toeristen om tegen te komen tijdens de ei...
26/09/17
Exclusief voor leden
Vakdagen Vakantiebeurs 2018: werkruimte en matchmaking
Tijdens de vakdagen van de Vakantiebeurs in Utrecht op dinsdag 9 en woensdag 10 januari 2018 zijn e...
22/09/17
Waardering zomervakanties Nederlanders iets lager
De zomervakantie wordt dit jaar door de Nederlandse vakantiegangers minder gewaardeerd dan het jaa...
21/09/17
Student 2,4 keer per jaar met vakantie
Dit is een opvallend vaak cijfer en vertelt veel over wat reizen betekent voor jongeren. Het is go...
20/09/17
Camperbeurs Hardenberg 2017 biedt veel primeurs campers
De negende editie van Camperbeurs Hardenberg heeft meerdere primeurs te pakken. Op de beurs zijn v...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk