Geplaatst op: 12-09-2017
Auteur: Redactie

Meeste klachten autohuur over aanvullende verzekeringen

Meeste klachten autohuur over aanvullende verzekeringen
Bron: Shutterstock
In augustus publiceerde RADAR een onderzoek over de slechte service van autoverhuurders. Naar aanleiding van dit verslag heeft HAPPYCAR een Europees onderzoek gedaan naar de meest voorkomende klachten van de huurautovergelijkers en de lokale autoverhuurders.

Uit het onderzoek van RADAR bleek dat veel consumenten zich door de autoverhuurder onder druk voelden gezet om één of meerdere extra's af te nemen. Meer dan de helft (56%) van de panelleden van RADAR, die het afgelopen vijf jaar in Europa een auto huurde, kreeg een of meerdere extra's aangeboden bij het ophalen van de auto, zoals extra verzekeringen, afkoop van eigen risico, wegenwacht, vervangend vervoeg, terugbrengen met een lege tank of een upgrade naar een andere auto. Bijna de helft (48%) voelde zich onder druk gezet om te tekenen. Bij 8 procent was dat overduidelijk: deze groep kreeg de auto zonder akkoord te gaan met de extra's simpelweg niet mee.

Happycar verhuurt zelf geen auto’s maar is het grootste online huurautovergelijkingsportaal voor huurauto’s van Europa. Het bedrijf was dan ook geen onderdeel van het onderzoek van RADAR.


Meeste klachten over aanvullende verzekeringen

Eenvijfde van de klachten uit het onderzoek van Happycar bestaat uit de aanvullende verzekeringen die ter plaatse worden aangeboden. Zo krijgen klanten bij het afhalen van de huurauto een verzekering aangeboden die ze online al via de huurautovergelijker hebben geboekt. Het komt bij Nederlanders bijvoorbeeld voor dat er onvoldoende bestedingsruimte op de kredietkaart staat, hierdoor biedt de lokale verhuurder een verzekering aan omdat de borg niet kan worden gereserveerd. Ook gebeurt het dat Nederlanders graag met debet kaart willen betalen of dat de naam van de hoofdbestuurder en de kredietkaarthouder niet overeenkomen. In dit geval kan de lokale verhuurder zijn lokale verzekering aanbieden of de huurauto niet meegeven.


Hoge borg

Ook vindt 7% van de Nederlanders autohuurders de borg van de huurauto te hoog, deze kan afhankelijk van het type auto en verhuurder tussen de €500 voor een kleine auto tot €3.000 voor een grote SUV bedragen. De klachten over het gebruik van de creditkaart zijn in de meeste gevallen te voorkomen, zo zegt Anna Lena Mibach COO van Happycar: "Wij zien helaas vaak bij de Nederlandse creditkaart klachten dat de hoofdbestuurder en de creditkaarthouder niet hetzelfde zijn, zorg daarom altijd dat de creditkaart op naam van de hoofdbestuurder staat. Anders kunnen autoverhuurders de borg niet inhouden.”



Ophaallocaties en aanvullende kosten ondoorzichtig

Ruim 12% van de Nederlanders die afgelopen zomervakantie een huurauto boekten hadden liever de auto op het vliegveld zelf opgehaald. Soms is het niet duidelijk waar de chauffeur van de shuttle service de bestuurders ophaalt of hoever het afhaalpunt van de terminal ligt. Nipt na de shuttle service komt als vierde irritatiepunt met 11% de servicekosten van de lokale verhuurder, deze worden vaak te duur gevonden. De prijzen verschillen per autoverhuurder en land en zijn vaak niet duidelijk vermeld. Voor een kinderzitje kan bijvoorbeeld gemiddeld €14 per dag (tot max. €100) of eenmalig €26 voor de huurperiode worden gerekend. Tevens vindt 8% van de Nederlandse autohuurders de service van de lokale verhuurder onvoldoende, zo komt het voor dat de huurauto niet schoon is, er geen uitleg wordt gegeven over de auto of de wachttijden te lang duren.

Link: https://www.happycar.nl/
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, autohuur

||| Blogs |||

10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/04/18
Exclusief voor leden
Landal duurzaamste merk volgens Sustainable Brand Index van 2018
Via interviews met consumenten maakt het adviesbedrijf SB Insight jaarlijks de Sustainable Brand In...
20/04/18
Sterke groei toerisme in januari 2018
Ook in de winter blijft het Nederlands toerisme als kool groeien. CBS heeft de voorlopige cijfers ov...
20/04/18
Exclusief voor leden
Utrechts bedrijf levert autonoom vervoer bij Brussels Airport
De raad van bestuur van De Lijn en het directiecomité van Brussels Airport Company hebben he...
20/04/18
Exclusief voor leden
Sterke cijfers RAI ondanks wegvallen autobeurzen
Met 123,3 miljoen euro omzet en een bedrijfsresultaat van 9,6 miljoen euro, heeft RAI Amsterdam de ...
20/04/18
Exclusief voor leden
Recordcijfers voor Vlaams toerisme in 2017
De Vlaamse toeristische sector heeft zich helemaal hersteld van de harde klappen uit 2016. Het aant...
19/04/18
CBS, NBTC en CELTH starten Data & Development Lab Bestemming Nederland
Vandaag hebben het Centraal Bureau voor de Statistiek, NBTC Holland Marketing en expertisecentrum C...
19/04/18
Exclusief voor leden
Nieuwe wing coaster Toverland bereikt hoogste punt (+ video)
Op 18 april werd het hoogste punt van de gloednieuwe wing coaster Fēnix bereikt in attractiepa...
19/04/18
70.000 gedupeerde reizigers schadeloos gesteld
De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) heeft in de afgelopen 7 jaar 70.000 reizigers, die gedu...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk