Geplaatst op: 11-09-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Veel kansen voor watersport

Veel kansen voor watersport
Bron: Shutterstock
Bijna de helft van de Nederlandse bootbezitters heeft plannen om in de toekomst zijn pleziervaartuig te verkopen maar de helft daarvan wil wel weer een andere boot aanschaffen. Onder bootbezitters is ook grote belangstelling voor het beoefenen van andere watersporten. Mede daardoor is de belangstelling voor huren groot. Dat maakt de watersportsector tot een dynamische sector waar de komende jaren heel wat gaat schuiven.


Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB en HISWA Vereniging dat onder de vlag van de nationale campagne ‘Welkom op het Water’ is uitgevoerd door bureau TeraKnowledge.


Booteigenaren willen wel eens iets anders

Bootbezitters brengen veel tijd door op hun boot. Zo wordt gemiddeld 45 uur per maand in het seizoen op de zeilboot doorgebracht en 33 uur op de motorboot. Hoewel ze het nog nooit hebben gedaan, zou driekwart van de booteigenaren graag nog eens iets anders op watergebied willen proberen zoals duiken (28%), waterskiën, wakeboarden of jetskiën (22%), surfen (19%) en recreëren in een huisje aan het water (18%). De groep bootbezitters die een andere watersport of wateractiviteit wil gaan beoefenen is daarmee groot en toont aan dat er een grote potentie is om huidige watersporters meer uren op het water te houden.

Verhuren heeft de toekomst

Bijna de helft van de bootbezitters heeft plannen om in de toekomst de boot te verkopen. Meer dan de helft van deze groep zou dan ook weer een andere boot kopen en wil dus actief blijven in de watersport. Van de bootbezitters heeft 16% het afgelopen jaar iets gehuurd op waterrecreatiegebied en van de niet-bootbezitters 36%. De open motorboot (37%) is het afgelopen jaar het meest gehuurd, gevolgd door de open zeilboot (23%), een kajuitzeilboot (21%), een kano of kajak (16%), een (surf)plank (13%), duikmateriaal (10%) en een wetsuit (9%). Maar niet alleen in Nederland wordt gehuurd, 43% van de huur heeft plaatsgevonden in het buitenland. De helft van de deelnemers aan dit onderzoek verwacht dat er in de komende vijf jaar veel meer gehuurd gaat worden.


Waterkampioen

Een uitgebreid artikel over het onderzoek is te lezen in de septembereditie van de Waterkampioen.

Link: https://www.anwb.nl/water/waterkampioen
Trefwoorden: watersport

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...