Geplaatst op: 08-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Maastricht Marketing promoot dialect

Maastricht Marketing promoot dialect
Een bijzonder initiatief van Maastricht Marketing, de ondersteuning van initiatieven waarbij dialect wordt gepromoot.


Samen met Maastricht University en het Meertens Instituut Amsterdam is de Dialect Web App gelanceerd die iedereen stimuleert om dialect te leren spreken.


Bewustwording voor het positieve effect van dialectgebruikt

Op de Dialect Web App Maasgeluide.nl staat een vijftigtal zinnen in het Eèsjdes en Mestreechs, Nederlands en Engels. De web app verzamelt zoveel mogelijk verschillende uitspraken van de zinnen voor taalkundig onderzoek. Het is belangrijk dat iedereen kan meedoen ongeacht hoe hij of zij het Eèsjdes en Mestreechs spreekt. Professor dr. Leonie Cornips, verbonden aan Maastricht University en het Meertens Instituut stelt: "We willen met deze web app met name meer bewustwording creëren voor het positieve effect van dialectgebruik, zonder daarbij dialect aan iemand te willen opleggen.”


Toeristen mogen meedoen

Maastricht Marketing promoot het Maastrichts dialect al langer met wekelijks een ‘cursusje dialect’. Op de Facebookpagina Visit Maastricht (www.facebook.com/visitmaastricht/) wordt elke dinsdag een Maastrichts woord gepost, zoals bijvoorbeeld ‘enne’, ‘poemel’ en ‘taankelendraod’. De uitspraak is te horen, het woord wordt toegelicht in een zin en de Nederlandse en Engelse vertalingen worden erbij gegeven. Via dit Dialect op dinsdag creëert Maastricht Marketing betrokkenheid onder bewoners van de stad. Toeristen kunnen zelf ervaren hoe het is om als een local te leven. Want wat is er nou leuker dan te weten hoe je een biertje bestelt in het dialect als je voor een weekendje naar Maastricht komt?

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, limburg, taal, dialect, beleving

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, me...
20/03/17
Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager’ h...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/09/17
Efteling beste digitale ervaring in sector reizen in 2017
Niet een van de grote reismerken komt als winnaar naar voren bij de Digital Excellence Monitor maar ...
12/09/17
Exclusief voor leden
Antwerpse chatbot Tripfixer groot succes
De nieuwe toeristische chatbox van de provincie Antwerpen is met 11.400 gesprekken in juli en augus...
08/09/17
Maastricht Marketing promoot dialect
Een bijzonder initiatief van Maastricht Marketing, de ondersteuning van initiatieven waarbij diale...
07/09/17
Exclusief voor leden
Natuurhuisje kiest makkelijker betaalmodule voor consumenten
Natuurhuisje, dat 20 miljoen euro omzette in 2016, is als eerste boekingsplatform erin geslaagd om ...
07/09/17
Introductie kastelenlijn Nederland
Vanmiddag presenteren stichting Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen (sKBL) en NBTC Holland Mar...
31/08/17
Exclusief voor leden
Cruisesector pakt groot uit in Hamburg
De consumentenbeurs Hamburg Cruise Days vindt plaats van 8 tot en met 10 september 2017. Het is ui...
30/08/17
Exclusief voor leden
Maastricht ontvangt 2000 archeologen
Van woensdag 30 augustus tot en met zaterdag 2 september 2017 vindt in Maastricht het congres van de...
28/08/17
Bloggersreis van 10 weken door Zuid-Limburg, Maastricht en EU-regio
VVV Zuid-Limburg en Maastricht Marketing hebben samen het startschot gegeven voor grootste bloggers...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk